سفره خانوار‌ها روزبه‌روز کوچک می‌شود و قیمت کالاهای موردنیاز بی‌رویه افزایش پیدا می‌کنند. هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. بعد از گرانی مرغ، گوشت، میوه و نان حالا نوبت به شکر و روغن رسیده است؛ البته همیشه پای دلال‌ها و سودجویان درمیان است و خبری درباره انجام درست نظارت‌ها نیست. دولت دوازدهم با نزدیک شدن به روزهای پایانی فعالیت خود، فاز جدید افزایش قیمت‌ها را آغاز کرده است.

وقتی قیمت‌ها چراغ خاموش بالا می‌رود / سفره خانوار‌ها روزبه‌روز کوچک می‌شود

سلامت نیوز:سفره خانوار‌ها روزبه‌روز کوچک می‌شود و قیمت کالاهای موردنیاز بی‌رویه افزایش پیدا می‌کنند. هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. بعد از گرانی مرغ، گوشت، میوه و نان حالا نوبت به شکر و روغن رسیده است؛ البته همیشه پای دلال‌ها و سودجویان درمیان است و خبری درباره انجام درست نظارت‌ها نیست. دولت دوازدهم با نزدیک شدن به روزهای پایانی فعالیت خود، فاز جدید افزایش قیمت‌ها را آغاز کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،البته روند افزایش قیمت کالاهای اساسی درحالی از دیروز کلید خورده که قرار بود براساس اظهارات ربیعی، سخنگوی دولت در سه‌ماهه نخست امسال هیچ تغییرات قیمتی در انواع کالاها اعمال نشود، اما متاسفانه دولت با نقض این موضوع روغن را 35درصد گران کرده است و زمزمه افزایش 50درصدی نان نیز به گوش می‌رسد. در گفت‌وگو با دکتر «میثم مهرپور» تحلیلگر مسائل اقتصادی جوانب مختلف گرانی‌های اخیر کالاهای اساسی مردم بررسی شده است.

نکته قابل‌تامل اینجاست؛ انجمن‌ها و اتحادیه‌ها هر بار که درخواست افزایش قیمت از مسوولان مربوطه را به بهانه افزایش هزینه‌های تولید داشتند سازمان حمایت با افزایش بیش از 15درصدی قیمت‌ها موافقت نمی‌کرد اما در شرایط فعلی که کشور درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری است مجوز افزایش بیش از 35درصدی روغن را صادر کرده است؛ علاوه‌بر این، خبرهایی از افزایش 50درصدی نان نیز مطرح است، کالایی که سهم بسیار قابل‌توجهی در سبد مصرفی خانوار دارد و افزایش 50درصدی آن هم در شرایط فعلی هیچ استدلال منطقی ندارد. متاسفانه از دیروز شکر نیز به‌صورت چراغ‌خاموش گران شده است؛ به‌نحوی که قیمت خرده‌فروشی شکر در بسته یک‌کیلویی که پیش از این هشت‌هزار و 700تومان بود، در زمان حاضر در عمده‌فروشی‌ها به 11هزار و 500تومان رسیده است.

شکر یک‌کیلویی خرده‌فروشی هم 15هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. به‌هرحال روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در حالی در بازار شروع شده است که گویا دولت تصمیمی برای مدیریت این اوضاع ندارد و بیشتر ترجیح می‌دهد بر طبل این گرانی‌ها بکوبد؛ اما سوال اینجاست براساس کدام استدلال این افزایش قیمت‌ها شروع شده است.

مهرپور، تحلیلگر مسائل اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: «از سال97 در تمام مقاطع افزایش قیمت داشته‌ایم. دولت هرسال افزایش قیمت را برای تمام کالاها داشته است و این موضوع بحران اقتصادی را برای مردم به همراه دارد.» 

وقتی معاون اول دولت به‌دنبال رییس‌جمهور شدن است

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: «البته در این شرایط افزایش قیمت‌ها دو دلیل عمده دارد؛ اول اینکه دولت با افزایش قیمت نان و کالاهای اساسی در شرایط انتخاباتی قصد بالا بردن نارضایتی مردم را دارد چون نان قوت غالب مردم است و گرانی آن اعتراض اقشار آسیب‌پذیر جامعه را به همراه خواهد داشت.

شاید مردم با مصرف مرغ و گوشت برخورد چندانی نداشته باشند ولی نان بسیار مهم است. دوم اینکه نرخ خرید تضمینی گندم زیاد شده است و دولت هزینه بیشتری که برای خرید نان پرداخت می‌کند. دولت همیشه میزان یارانه نان را افزایش می‌داد و حال تصمیم به این کار را ندارد چون دولت سالانه بیش از 20هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌دهد و به‌خاطر اینکه این را افزایش ندهد می‌خواهد قیمت نان را افزایش دهد؛ البته برای این موضوع راه‌حل وجود دارد. دولت می‌تواند قیمت نان را منطقه‌ای کند. سوءمدیریت در دولت تدبیر و امید مشهود است. به‌طوری‌که معاون اول به‌جای اینکه مسائل کشور را حل کند، خود را درگیر مسائل انتخاباتی کرده و به‌دنبال رییس‌جمهور شدن است.»

بازار روغن در ماه‌های اخیر شاهد نابسامانی شدید بود تا جایی که مردم نمی‌توانستند برای تامین نیاز روزانه خود حتی یک بطری کوچک روغن مایع تهیه کنند. روغن برای مدتی در بازار نایاب شده بود. این درحالی است که روغن جامد از ماه‌ها قبل از سبد غذایی مردم حذف شده بود چراکه دیگر روغن جامد با تعرفه شرکتی در بازار موجود نبوده و همچنان هم نیست ولی این وضعیت برای روغن مایع هم به وجود آمده بود و فروشگاه‌ها دیگر روغنی برای فروش نداشتند. امروز کار به‌جایی رسیده که مردم برای خرید روغن جامد با تعرفه به‌اصطلاح دولتی، مجبور هستند در صف طولانی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بایستند تا در صورت خوش‌شانسی بتوانند یکی از خریداران سهمیه بسیار محدود (بعضا 20تایی) آن فروشگاه باشند.

اما ماجرای بازار روغن به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ آنطورکه از نامه یکی از شرکت‌های روغنی به سازمان بورس مشخص است، از امروز باید شاهد افزایش 30 و 35درصدی روغن جامد و مایع در بازار باشیم. طبق نامه‌ای که از سوی یکی از شرکت‌های روغنی در 25اردیبهشت‌ماه صادر شده، بنا بود از دیروز 26اردیبهشت‌ قیمت انواع روغن مایع 35درصد و روغن جامد 30درصد افزایش یابد.

در نامه این شرکت آمده که احتراما در چارچوب ماده13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار، موارد ذیل را با استحضار می‌رساند؛ براساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر گردید که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته‌شده از تاریخ 26اردیبهشت1400 به این شرح است که انواع روغن مایع 35درصد و انواع روغن جامد 30درصد گران می‌شود. با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان 33درصد خواهد بود. این قیمت‌ها براساس واردات با ارز یارانه‌ای (هر دلار 42.200ریال) است. در صورت هرگونه تغییر در نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت فروش محصولات شرکت نیز به‌تبع آن تغییر خواهد کرد.


نکته قابل‌تامل اینجاست؛ انجمن‌ها و اتحادیه‌ها هر بار که درخواست افزایش قیمت از مسوولان مربوطه را به بهانه افزایش هزینه‌های تولید داشتند سازمان حمایت با افزایش بیش از 15درصدی قیمت‌ها موافقت نمی‌کرد اما در شرایط فعلی که کشور درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری است مجوز افزایش بیش از 35درصدی روغن را صادر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha