معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور،دکترعلیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره جلسه رسیدگی به مشکلات دستیاران با حضور مسوولان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، گفت:« در این دوره از سازمان نظام پزشکی، برای اولین بار دفتر دستیاری در سازمان راه اندازی شد و طی سه سال فعالیت های خوبی داشته است. این دفتر توسط خود دستیاران اداره می شود.»

تلاش نظام پزشکی برای حل مشکلات دستیاران / حل مشکلات رزیدنت ها چقدر زمان می برد؟

سلامت نیوز: معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور،دکترعلیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره جلسه رسیدگی به مشکلات دستیاران با حضور مسوولان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، گفت:« در این دوره از سازمان نظام پزشکی، برای اولین بار دفتر دستیاری در سازمان راه اندازی شد و طی سه سال فعالیت های خوبی داشته است. این دفتر توسط خود دستیاران اداره می شود.»


وی در ادامه گفت:« اخیرا به دلیل از دست دادن چند تن از دستیاران، با دستور ریاست کل سازمان نظام پزشکی کشور کمیته ویژه ای تشکیل شد که مشکلات مربوط به دستیاران با جدیت بیشتری پیگیری شود. جلسات متعددی در این زمینه داشتیم از جمله جلسه با نمایندگان دستیاران و معاونین سازمان نظام پزشکی و برخی از اساتید و پیشکسوت هایی که در کادر دستیاران دخیل هستند. برای ریشه یابی و تحلیل مسئله خودکشی دستیاران جلسه ای را در وزارت بهداشت با معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت، معاونت محترم دانشجویی وزارت بهداشت و مدیرکل صندوق رفاه وزرات بهداشت داشتیم که در این جلسه راهکارهایی که به نظرمان رسید را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.»


دکتر سلیمی افزود:« روز چهارشنبه ۲۹اردیبهشت جاری در هیات مدیره مجمع انجمن ها یکی از دو دستور کار جلسه به دستیاران اختصاص داده شده است. نامه هایی در این زمینه تهیه شد. امیدواریم از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت و سایر ارگان ها و نهادها بتوانیم حداقل گام هایی برای برطرف شدن مشکلات عدیده ای که رزیدنت ها دارند، برداریم.»


وی درباره مشکل دریافتی های اندک رزیدنت ها گفت:« عمده ترین مشکل رزیدنت ها بحث درآمد ماهیانه پایین و حجم کاری بسیار بالا و نداشتن خوابگاه های دستیاری بخصوص برای متاهل ها است که کار را برای دستیارانی که از شهرستان می آیند سخت کرده است.»


دکتر سلیمی در ادامه خاطرنشان کرد:« یکی از بزرگترین مشکلات رزیدنت ها، تعهداتی است که از آنها برای کار بعد از پایان تحصیلشان گرفته می شود که برخی از این تعهدات واقعا بی انصافی در حق رزیدنت ها است که باید در آنها تجدید نظر شود. حجم کار رزیدنت ها بسیار بالاست و بحث آموزش و درمان به هم گره خورده است و هویت آنها مشخص نیست. باید هویت رزیدنت ها مشخص شده و دستیاری به عنوان یک شغل کامل پذیرفته شود. در واقع باید تمام مزایای یک فرد شاغل برای رزیدنت ها در نظر گرفته شود. در دوره شیوع کووید-19 کار رزیدنت ها دو چندان شده است و بحث آموزش آنها هم چالش های جدی دارد امیدواریم این مشکلات آموزشی را در امتحانات و وضعیت تحصیلی آنها لحاظ کنند.»


وی در پاسخ به اینکه رسیدگی و رفع مشکلات رزیدنت ها چقدر زمانبر است، گفت:« مشکلات رزیدنت ها ریشه چند دهه ای دارد شاید ریشه آن برگردد به زمانی که آموزش پزشکی از وزارت علوم جدا شد و کار دستیاران با کار درمان گره خورد که حل کردن این مسائل کار ساده ای نیست و طی یکی دوماه یا چندماه قابل انجام نیست ولی باید از یک جایی شروع شود و یک بازه زمانی برای آن تعریف شود و با یک شیبی باز کردن گره کار درمان و آموزش صورت گیرد که این می شود برنامه درازمدت، همچنین تغییر فرهنگ رفتاری با دستیاران چه از طرف دستیاران سال بالاتر و چه از طرف اساتید در درازمدت  امکانپذیر است.»


معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور، در ادامه گفت:« در میان مدت باید به مسائل رفاهی رزیدنت ها و خوابگاه های دستیاری و خوابگاه های متاهلی رسیدگی شود که برطرف کردن آن در میان مدت امکانپذیر است. یکسری از کارها هم امیدواریم سریع و در مدت زمان کوتاه انجام شود مثل تغییر در تعهدات رزیدنت ها و تسهیلات آموزشی و پرداخت بهتر ماهانه و همینطور وام های کوچکی که وزارت بهداشت قول آن را داده است اینها کارهایی است که امیدواریم خیلی سریع انجام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha