اکبر ۸۱ ساله، مرد لاغر اندام و قد بلند با چهره‌ای آرام و خونسرد وارد شعبه پنجم دادسرای امور جنایی تهران شد و در همان ابتدای اعترافاتش برای قتلی که انجام داده بود از خدا شکرگزاری کرد. پدر بابک خرمدین در اعترافاتش گفت: پسرم از بچگی ما را اذیت می‌کرد و با هر بدبختی که بود او را بزرگ کردم، همیشه از مدرسه اخراج می‌شد و یک روز آرام نداشتیم، اما با کار و تلاش توانستم او را راهی دانشگاه کنم و پسرم فوق لیسانس گرفت و یکی از فیلم هایش نیز در جشنواره جایزه گرفت و پسرم در دانشگاه تدریس می‌کرد.

پسرم مجرد بود؛ از بچگی ما را اذیت می کرد / خدا را شکر با قتل پسرم به آرامش رسیدم

سلامت نیوز: اکبر ۸۱ ساله، مرد لاغر اندام و قد بلند با چهره‌ای آرام و خونسرد وارد شعبه پنجم دادسرای امور جنایی تهران شد و در همان ابتدای اعترافاتش برای قتلی که انجام داده بود از خدا شکرگزاری کرد. پدر بابک خرمدین در اعترافاتش گفت: پسرم از بچگی ما را اذیت می‌کرد و با هر بدبختی که بود او را بزرگ کردم، همیشه از مدرسه اخراج می‌شد و یک روز آرام نداشتیم، اما با کار و تلاش توانستم او را راهی دانشگاه کنم و پسرم فوق لیسانس گرفت و یکی از فیلم هایش نیز در جشنواره جایزه گرفت و پسرم در دانشگاه تدریس می‌کرد.

تابناک: جسد بابک خرمدین کارگردان سینمای ایران روز گذشته (۲۶ اردیبهشت ماه) در فاز ۳ شهرک اکباتان تهران کشف شد و پلیس عاملان قتل را بازداشت کرد.

قتل بابک خرمدین کارگردان سینمای ایران به دست پدر و مادرش بوده که هر دو توسط پلیس بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار دارند و هنوز از انگیزه شان اطلاعاتی در دست نیست.

بابک خرمدین متولد ۱۳۵۳ در تهران و کارگردان سینما است. «سوگنامه‌ای برای یاشار» به کارگردانی او در گروه هنر و تجربه اکران شد.
اعترافات پدر بابک خرمدین: پسرم مجرد بود؛ از بچگی ما را اذیت می کرد / خدا را شکر با قتل پسرم به آرامش رسیدم

ماجرای قتل بابک خرمدین چه بود؟

«جسد مثله شده "بابک خرم‌دین" کارگردان سینمای ایران عصر یک شنبه در سطل زباله‌ای واقع در شهرک اکباتان تهران کشف شد و پلیس عاملان قتل را بازداشت کرد»

قتل بابک خرم‌دین کارگردان سینمای ایران به دست پدر و مادرش بود قاتلان که تاکنون گفته می‌شود پدر و مادرش هستند مثله شده و به سطل آشغال، در فاز ۳ اکباتان انتقال داده شده است.

یک منبع آگاه در ارتباط با قتل «بابک خرمدین» کارگردان سینما اظهار کرد: ابتدا مأموران تنه بالا و دست‌های مقتول را کشف می‌کنند و بعد از آن با انگشت نگاری هویت جسد مشخص می‌شود.

این منبع آگاه گفت: مأموران در مرحله بعدی به سراغ پدر و مادر مقتول می‌روند که با بازجویی‌های اولیه، پدر او به جنایت قتل پسرش اعتراف می‌کند.

این منبع آگاه از قول قاتل گفت: قاتل در اعترافات خود گفت که پسرش را با قرص‌های خواب آوری که در غذا ریخته بود در ابتدا مسموم و بیهوش می‌کند و بعد پس از چند ضربه چاقو جسد را به حمام منتقل و مثله می‌کند.

منبع آگاه در ارتباط با انگیزه قتل در این جنایت گفت: قاتل انگیزه قتل را اذیت کردن‌ها و رفتار نامناسب مقتول با پدر و مادرش اعلام می‌کند.

اعترافات پدر بابک خرمدین

اکبر 81 ساله، مرد لاغر اندام و قد بلند با چهره ای آرام و خونسرد وارد شعبه پنجم دادسرای امور جنایی تهران شد و در همان ابتدای اعترافاتش برای قتلی که انجام داده بود از خدا شکرگزاری کرد.

پدر بابک خرمدین در اعترافاتش گفت: پسرم از بچگی ما را اذیت می کرد و با هر بدبختی که بود او را بزرگ کردم، همیشه از مدرسه اخراج می شد و یک روز آرام نداشتیم اما با کار و تلاش توانستم او را راهی دانشگاه کنم و پسرم فوق لیسانس گرفت و یکی از فیلم هایش نیز در جشنواره جایزه گرفت و پسرم در دانشگاه تدریس می کرد.

وی افزود: بابک در دانشگاه کرج استاد فیلم سازی و کارگردانی بود اما از زمانیکه کرونا آمد کلاس های دانشگاه به صورت آنلاین بود و بابک هفته ای 3 روز به بهانه اینکه به شاگردانش درس خصوصی بدهد آنها را به خانه می آورد و جالب این بود که بابک فقط دانشجویان دختر را به خانه می آورد و نمی دانستیم که همه آنها دانشجوهایش بودند یا نه!

پدر بابک خرمدین ادامه داد: پسرم با دخترها به داخل اتاق می رفت و از مادرش می خواست برای خودش و میهمانش غذا درست کند و مادرش از آنها پذیرایی می کرد و این در حالی بود که می دانستیم پسرم با دختران در خانه رابطه جنسی برقرار می کند.

مرد 81 ساله گفت: از رفتارهای پسرم خسته شده بودم و او بعضی اوقات ما را کتک می زد و می خواست کارهایش را انجام دهیم و باور کنید از وجود پسرم یک روز آرام نداشتم و جانمان به لبمان رسیده بود. حتی از پسرم خواستم برای خودش خانه ای تهیه کند و حاضر شدم خودروام را بفروشم و حتی سهم ارث او را بدهم که برای خودش خانه بگیرد و با ما زندگی نکند اما بابک می گفت جنازه من از این خانه بیرون می رود و هیچ وقت نپذیرفت از خانه خارج شود.

پدر بابک خرمدین کارگردان سینما در اعترافات خود گفت: به خاطراختلافاتی که داشتیم صبح قتل - روز یکشنبه- او را با خوراندن مواد بیهوشی بیهوش کردم سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش آن را تکه تکه کرده و در نزدیکترین سطل آشغال خیابانی انداختیم.

پدر بابک خرمدین در بازجویی‌های ابتدایی گفته: پسرم مجرد بود او ما را آزار و اذیت می‌کرد جانمان به لب رسیده بود هر روز از دستش در امان نبودیم ناسزا می‌گفت و هرکاری دلش می‌خواست انجام می‌داد من و مادرش تصمیم گرفتیم از شر او رها شویم تا بیش از این آبرویمان نرفته است ابتدا قرص خوراندیم وقتی بی هوش شد با چاقو او را کشتم و جسدش را داخل حمام بردم بعد برای اینکه بتوانم از خانه خارج کنم جسدش را تکه تکه کردم داخل چمدانی گذاشتم و با همدستی همسرم جنازه را از خانه بیرون بردم و داخل سطل آشغال انداختم.

رکنا نوشته پدر بابک خرمدین در پایان وقتی از اتاق بازپرس خارج می‌شد بار دیگر دستانش را رو به آسمان برد و خدا را شکر کرد که فرزندش را به قتل رسانده و می گفت با قتل پسرم دیگر به آرامش رسیدم و دیگر هیچ ناراحتی در زندگی ام ندارم.

من سرهنگ پیاده ستاد خرم‌دین هستم

در مراسمی که دی ماه سال ۹۴ به بهانه اکران فیلم بابک خرمدین در موزه سینما برگزار شد، او از پدرش دعوت کرد که به روی صحنه بیاید و پدرش در سخنانی کوتاه گفته بود: به نام خداوند آموزگار و به نام شهدای گلگون کفن جنگ هشت ساله و درود به شرافت آن شهدا که مملکت را حفظ کردند. من سرهنگ پیاده ستاد خرم‌دین هستم.

۳۰ سال خدمت کردم، ۶۹ ماه در مناطق عملیاتی بودم، دو مرتبه شیمیایی شدم و ۴ بار ترکش خوردم و خوشحالم که در مقابل ممکلت انجام وظیفه کردم. به جوانان توصیه می‌کنم از این گهواره وطن غافل نباشند، چون رشد و سربلندی آنان در همین مملکت اتفاق می‌افتد.

از این ۳۰ سال خدمت ۱۷ سال را دور از خانواده انجام وظیفه کردم و تمام زحمات خانواده روی دوش این خانم عزیزم بود که وطن دوم من هستند.

بابک خرمدین که بود ؟

بابک خرمدین سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۸۸ است، این کارگردان سال ۱۳۷۹ در دوره فیلم سازی یک ساله انجمن سینمای جوانان دفتر تهران شرکت کرد.

بابک خرم‌دین فیلم «سوگنامه ای برای یاشار» را آن طور که خودش می گفت تا حد زیادی با الهام گرفتن از زندگی خود ساخته است. او در سال ۸۹ به عنوان دانشجو راهی لندن می‌شود و در آن‌جا با مساله مهاجرت و غربت درگیری پیدا می‌کند. یاشار شخصیت اصلی فیلم او هم چنین سرگذشتی دارد. او جوانی است که با ویزای دانشجویی وارد لندن شده است. همزمان با اتمام کالج، دچار مشکل مالی و دلتنگی برای خانواده‌اش و ایران می شود. اکنون او بین ماندن و برگشتن مردد است و به استیصال رسیده است. این نقش را یاشار علی‌شناس بازی کرده است که از دوستان کارگردان بوده و سابقه بازیگری نداشته‌است. بابک خرم‌دین برای گرفتن بازی بهتر از او، فیلم‌نامه را در اختیارش نگذاشته و صحنه به صحنه موقعیت را برای او توضیح می‌داده است.

بابک خرم‌دین کارگردان «سوگنامه‌ای برای یاشار» هم یادآور شده بود:« این اولین فیلم حرفه‌ای من است. اما «سوگنامه‌ای برای یاشار» یک فیلم حرفه‌ای نیست و این فیلم بدون هیچ امکانات و حتی مجوزی با کمک دوستانی که آن زمان داشتم ساختم و یک فیلم کاملا شخصی است. اگر می‌خواستم مجوز بگیرم، داستانی برای خودش می‌شد. با ویزای دانشجویی نمی‌توانستم برای مجوز اقدام کنم و در دوره‌ای هم آن‌جا بودم که با ایرانی‌ها خوب برخورد نمی‌شد . این روش فیلم‌سازی را در آن‌جا گریلا یا چریکی می‌گویند و خود دانشجویان انگلیسی هم به این روش فیلم‌هایی می‌سازند.»

زنده یاد اکبر عالمی هم که در آن مراسم حضور داشت در سخنانی کوتاه گفت: « بیشتر از ده سال پیش بابک خرم‌دین دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران بود و بعدها شنیدم رفت انگلیس و از شنیدن خبر برگشتش به ایران خوشحال شدم.»

بهروز معاونیان صدابردار هم در این مراسم گفته بود: «بیشتر صداها در این کار با خود دوربین ضبط شده بود اصلا یک کار سوپر مستند بود. ولی تمام حس کاراکتر (کارگردان) نسبت به پدر و مادرش و این‌که چطور شد رفت و چطور حس نزدیکی به همین پدر و مادر باعث شد، برگردد در فیلم پیدا بود و خوشحالم که امشب این پدر و مادر ( پدر و مادر بابک خرمدین ) را از نزدیک می‌بینم.»

از آثار بابک خرمدین می توان از “بور بیجاده رنگ” ۱۳۸۶( ۲۲ دقیقه)، “سه شنبه: مامان” ۱۳۸۸( ۹ دقیقه)،فیلم نیمه بلند داستانی “روزن (کورسو) ” ۱۳۸۹ (۴۲ دقیقه) ، فیلم بلند داستانی “سوگنامه ای برای یاشار” ۱۳۹۲ ساخته شده در لندن (۷۲ دقیقه)، ساخت سه فیلم کوتاه داستانی به نام‌های “برش” ۱۳۸۳ به مدت (۱۲ دقیقه) نام برد.

این هنرمند جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای ” بور بیجاده رنگ” در جشنواره بین‌المللی فیلم آسا (فیلم‌های انسان دوستانه) ۱۳۸۸ دریافت کرده بود و آثارش کاندید (فیلمنامه، تصویر برداری، تدوین و صدا)،برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در پنجمین جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی ۱۳۸۸،برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین صدا برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در ششمین جشنواره دانشجویی فیلم نهال (دانشگاه هنر )۱۳۸۸ و کاندید بهترین (تصویر برداری و تدوین) شده بودند.

حکم پدر و مادر "بابک خرمدین" در پرونده قتل پسرشان

حکم پدر و مادر بابک خرمدین در پرونده قتل فرزندشان چیست؟ این سوال را فخرالدین جعفرزاده - رئیس سابق دادسرای جنایی تهران و از وکلای فعلی پرونده های قضایی کشور پاسخ داد.

با توجه به قوانین مجازات اسلامی ایران، ولی دم بابک خرمدین پدر و مادر او هستند. قاتل اصلی پدرش است که طبق قانون مجازات اسلامی ایران ، پدر بعد از قتل فرزند قصاص نمی شود و تنها حبس از 3 تا 10 سال دارد.

زوایای خاص بررسی قضایی این پرونده باعث شد برای اطلاع از شرایط تعیین مجازات این پرونده با فخرالدین جعفرزاده – رئیس سابق دادسرای جنایی تهران و وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

فخرالدین جعفرزاده در خصوص حکم پدر و مادر بابک خرمدین که به قتل پسرشان اعتراف کرده اند چنین گفت: پدر و مادر اگر در قتل فرزندشان به شکل مشارکتی دخالت داشته باشند ، ولی بودنشان باطل می شود. قتل از مبانی ارث است. اولیادم مقتول ، طبق ماده 351 قانون مجازات اسلامی ، ولی دم همان ورثه مقتول می شوند. ورثه اولیای دم هستند، در این پرونده چون اولیای دم خودشان درقتل نقش دارند ، سمت اولیای دم بودنشان ضایع می شود و کنار می رود. مقتول فرزند و همسرندارد پس اولیای دم درجه یک ندارد. پدر قاتل مشمول قانون 612 قصاص نمی شود و 3 تا 10 سال حبس دارد ، مادر اگر معاون باشد مشمول ماده 127 قانون مجازات اسلامی می شود و بیش از 15 سال حبس خواهد داشت.

جعفرزاده در خصوص اینکه در این پرونده با اینکه مادر معاونت در ارتکاب قتل دارد ولی بیشتر از قاتل حکم مجازات برایش تعیین می شود چنین گفت: بله مادر حکم بیشتری خواهد داشت.

وی تاکید داشت: ماده 612 تعزیرات مصوب 1375 است، و قانون 127 مصوب سال 1392 است . قانون 612 در حال اصلاح شدن است و مجازات مباشر قتل به 20 سال حبس تغییر می یابد ولی هنوز تصویب نشده است و در مجلس مطرح است واشکالات فعلا به این قانون وارد است . بر این اساس، با قوانین مصوب ، اکنون حکم معاونت در قتل بیشتر از مباشرت در قتل در چنین پرونده هایی است.

فخرالدین جعفرزاده در ادامه در خصوص اینکه در این پرونده ورثه مقتول چه کسانی هستند با اشاره به اینکه بابک خرمدین یک برادر و دو خواهر دارد بیان داشت: با ارتکاب قتل توسط اولیای دم درجه یک ، ورثه مقتول ، اولیای دم درجه دو که خواهر و برادرهایش هستند می شوند. اولیای دم درجه دو در این پرونده با توجه به قوانین مجازاتی موجود، نمی توانند خواستار قصاص پدر شوند. می توانند اگر مادر قاتل باشد تقاضای قصاص مادر را داشته باشند ولی اگر مادر معاونت در قتل داشته باشد که طبق قانون مجازات می شود واشد مجازات معاونت نیز مشخص است و طبق بند الف ماده 127 مجازات می شود که بیش از 15 سال حبس است.

فخرالدین جعفرزاده در پایان تاکید داشت: این پرونده در مراحل اولیه تحقیق است و صرف اعتراف متهمان نمی توان صحبت کرد و باید دقیق مشخص شود که والدین قاتل پسرشان هستند یا به جای دیگری اعتراف کرده اند. به فرض اگر حقیقت ماجرا همین اعترافات این مادر و پدر باشد ، پدر قصاص نمی شود، مادر اگر معاون در ارتکاب قتل باشد بیش از 15 سال حبس در انتظار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha