این روزها در گذر از خیابان‌ها شاید برخی تجمعات مربوط به حضور سالمندان را دیده باشید. این افراد زنان و مردانی هستند که در دوره سالمندی به سر می‌برند و حالا در نوبت انتظار واکسیناسیون هستند تا در برابر ویروس منحوس کرونا که جهان را به هم ریخته مقاوم شوند.

تولید یک‌میلیون دوز واکسن کووایران تا پایان اردیبهشت

سلامت نیوز:این روزها در گذر از خیابان‌ها شاید برخی تجمعات مربوط به حضور سالمندان را دیده باشید. این افراد زنان و مردانی هستند که در دوره سالمندی به سر می‌برند و حالا در نوبت انتظار واکسیناسیون هستند تا در برابر ویروس منحوس کرونا که جهان را به هم ریخته مقاوم شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، درحال‌حاضر افراد بالای 75سال در حال دریافت واکسن کرونا هستند. روز گذشته نیز اعلام شد که محموله جدید واکسن به کشور رسیده و در روزهای آینده این روند سرعت بیشتری خواهد گرفت.خانواده‌هایی که سالمندی در بین خود دارند مدام در حال پرس‌وجو برای مراکز واکسیناسیون هستند. اگرچه برخی نیز اصرار دارند تا خارج از رده سنی اعلام‌شده واکسن دریافت کنند. همین مساله موجب شده است تا این مراکز شاهد شلوغی و تراکم جمعیت باشند.

از سوی دیگر با واردات یک محموله بزرگ از واکسن‌های کوواکس که به‌تازگی به ایران رسیده، گروه‌های بیشتری فراخوان خواهند شد. محموله واکسن آسترازنکا که یکی از واکسن‌های سبد کوواکس است به‌تازگی با تعداد یک‌میلیون و 452هزار دوز به کشور رسیده است.

 فاز سوم تست واکسن ایرانی

همزمان با واردات واکسن‌های خارجی به کشور، واکسن‌های ایرانی نیز مراحل پایانی تست‌های خود را انجام می‌دهند.روز گذشته خبر رسید که فاز سوم مطالعات بالینی نخستین واکسن ایرانی کرونا در 6نقطه از تهران و کرج در حال انجام است. آقای حامد حسینی، مدیر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران‌برکت دیروز با حضور در مرکز تزریق واکسن به داوطلبان واقع در شرق تهران گفت: در ادامه فاز سوم، تزریق واکسن به داوطلبان در 6نقطه تهران و کرج ادامه دارد و تا پایان اردیبهشت ۱۰هزار داوطلب در این دو شهر واکسن ایرانی کرونا را دریافت خواهند کرد. به گفته وی، تزریق واکسن در چهار شهر مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر نیز از هفته اول خرداد آغاز خواهد شد و روند مطالعات تا تزریق روی همه ۲۰هزار داوطلب ادامه خواهد داشت.

رییس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: باتوجه به موفقیت چشمگیر واکسن در دو فاز قبلی و تایید ایمن بودن آن ازسوی مراجع قانونی، تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شده و تا پایان اردیبهشت یک‌میلیون دوز واکسن کوو ایران‌برکت تحویل وزارت بهداشت می‌شود. وی خاطرنشان کرد: باتوجه به امن بودن و نداشتن عوارض خاص، امکان تزریق عمومی از طریق این واکسن وجود دارد که البته تشخیص زمان و انجام آن با وزارت بهداشت است.

سیدرضا مظهری، مدیر سامانه۴۰۳۰ و مجری فرایند ثبت‌نام از داوطلبان تزریق واکسن ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ نیز گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰هزار نفر  از طریق سامانه۴۰۳۰ و پیام‌رسان آی‌گپ داوطلب حضور در مطالعات بالینی کوو ایران برکت شده‌اند. وی افزود: پس از طی فرایند ثبت‌نام، کارشناسان ما با داوطلبان تماس می‌گیرند و به آن‌ها زمان و مکان انجام آزمایش‌های اولیه اعلام می‌شود.

مدیر سامانه۴۰۳۰ وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟ خاطرنشان کرد: از داوطلبان تست کرونا (پی‌سی‌آر) و آزمایش خون گرفته می‌شود و درصورت تایید آزمایش‌های اولیه، برای تزریق واکسن با آن‌ها تماس گرفته می‌شود. وی افزود: ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و متقاضیان شرکت در مطالعات بالینی کوو ایران‌برکت می‌توانند از طریق تماس با سامانه۴۰۳۰ یا پیام‌رسان آی‌گپ ثبت‌نام کنند. 

حضوری مراجعه نکنید

واکسیناسیون سالمندان یکی از مهم‌ترین اتفاقات خوب این روزهاست که موجب شده تا امید در دل بسیاری از خانواده‌ها ایجاد شود. البته در چنین شرایطی خانواده‌ها باید از مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و تجمع بی‌مورد خودداری کنند. در همین ارتباط نیز مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای تاکید کرده که برای نوبت‌دهی تزریق واکسن کووید۱۹، نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت‌نام اینترنتی نیست. در این اطلاعیه تاکید شده است که این مرکز تنها مرجع ارائه اطلاعات در مورد واکسن کرونا و فرایند واکسیناسیون علیه بیماری کووید19 است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: نظر به تسریع فرایند واکسیناسیون کرونا و آغاز واکسیناسیون هموطنان گروه سنی بالای 75سال در سراسر کشور و انتشار شایعات و اطلاعات نادرست درخصوص نحوه اطلاع‌یابی و مراجعه افراد واجد شرایط برای واکسیناسیون بدینوسیله به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند، تنها مرجع ارائه اطلاعات درباره واکسن کرونا و فرایند واکسیناسیون علیه بیماری کووید19، اطلاعیه‌های رسمی مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که از پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وبدا به نشانی behdasht.gov.ir و در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور، منتشر خواهد شد.

 در بخش دیگری از این اطلاعیه به شهروندان گفته شده است که: براساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه‌های سنی اعلام شده، به‌هیچ‌وجه نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت‌نام اینترنتی نیست و تنها در پایان هر مرحله از واکسیناسیون، در صورت عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی، صرفا افراد جامانده گروه‌های اعلام‌شده برای نوبت‌گیری تزریق واکسن می‌توانند از طریق درگاه اینترنتی salamat.gov.ir نسبت‌به ثبت‌نام و درج کدملی، تاریخ تولد و به‌روزرسانی شماره تلفن همراه خود اقدام کرده و ظرف روزهای بعد، زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه ایشان ارسال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha