دولت جمهوری اسلامی ایران و مركز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) جلسه‌ای مجازی درباره ﻃﻮﻓﺎن‌های ﮔﺮد و ﻏﺒـﺎر در تاریخ 27 اردیبهشت ماه 1400 برگزار نمودند و به اولویت‌بندی اقدامات برای مبارزه با اثرات مخرب بلایای فرامرزی و خطرات ناشی از ﻃﻮﻓﺎن‌های گرد وغبار پرداختند.

سلامت نیوز:دولت جمهوری اسلامی ایران و مركز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) جلسه‌ای مجازی درباره ﻃﻮﻓﺎن‌های ﮔﺮد و ﻏﺒـﺎر در تاریخ 27 اردیبهشت ماه 1400 برگزار نمودند و به اولویت‌بندی اقدامات برای مبارزه با اثرات مخرب بلایای فرامرزی و خطرات ناشی از ﻃﻮﻓﺎن‌های گرد وغبار پرداختند. در این جلسه فرصت‌های بالقوه گسترش همکاری‌های استراتژیک و اشتراک گذاری دانش  در این زمینه بررسی شد. خانم لتیزیا روسانو ، مدیر اپدیم در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: " مأموریت اپدیم ترویج شبکه‌سازی منطقه‌ای و بین منطقه‌ای است که به عنوان پایگاه اطلاعات مکانی برای ﻃﻮﻓﺎن‌های ﮔﺮد و ﻏﺒـﺎرعمل میکند." 

 

اپدیم در حال ارزیابی خطر منطقه‌ای ﻃﻮﻓﺎن‌های ﮔﺮد و ﻏﺒـﺎر در آسیا و اقیانوسیه با تمرکز بر خطر این پدیده جوی بر بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، حمل و نقل، انرژی، سلامت انسان و محیط زیست است. این ارزیابی منبعی برای توسعه برنامه‌ای اقدام منطقه‌ای برای مقابله با ﻃﻮﻓﺎن‌های ﮔﺮد و ﻏﺒـﺎر به عنوان خطری فرامرزی است. اپدیم "دستورالعمل نظارت و گزارش‌دهی در مورد اثرات طوفان‌های ﮔﺮد و ﻏﺒـﺎر را از طریق ابزار چارچوب نظارت سندای" را به منظوراقدام در جهت رفع شکاف داده‌های آسیب و خسارات ناشی از طوفان‌های گرد و غبار در منطقه تهیه نموده است. هدف این دستورالعمل حمایت از کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای انعکاس اثرات طوفان‌های گرد و غبار از طریق ابزار نظارت بر چارچوب سندای است که بر پیشرفت دستیابی به اهداف چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا (2015-2030) نظارت دارد است. این ابزار فرصتی فراهم می کند تا کشورهای عضو داده‌های تاریخی در مورد طوفان‌های گرد و غبار را جمع آوری نموده و  مستندات و شواهد لازم ایجاد کنند که به عنوان منبعی برای آگاهی بخشی به سیاست‌ها و تصمیم گیری‌های میان مدت و بلند مدت  مورد استفاده قرار گیرد.

آقای عباس گلریز، رئیس اداره امور محیط زیست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تلاش جمعی کشورهای منطقه برای مبارزه با خطرات و اثرات مخرب  طوفان‌های گرد و غبار از طریق سازوکارهای همکاری‌های منطقه ای ونیز بر مأموریت کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)-اپدیم درائتلاف سازمان ملل متحد برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار برای هدایت کارگروه مشترک مداخله و همکاری‌های منطقه ای به عنوان بخشی از اقدامات کاهش خطر بلایا تأکید نمود. وی افزود که بهترین روش برای ادامه مسیر برای مبارزه با اثرات مخرب طوفان‌های گرد و غبار، ایجاد سازوکاری منطقه ای با مشارکت هرچه بیشتر کشورهای آسیا و اقیانوسیه از طریق اپدیم است.

آقای محمد هادی دریایی، معاون مرکز امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران نتیجه کنفرانس  وزرای کشورهای آسیایی برای کاهش خطر بلایا  در 2018  را مطرح نمود که طوفان‌های گرد و غبار را با تأکید بر ماهیت فرامرزی آن به عنوان چالشی نوظهور برای برخی از کشورهای آسیایی شناسایی کرده بود.وی تاکید کرد سازمان‌هایی مانند اپدیم برای تسهیل انتقال دانش و اطلاعات در منطقه مورد نیاز هستند.

سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران  در این  جلسه اعلام کرد: با افزایش بلایای جوی و اقلیمی، جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به ادغام و پیش‌بینی مدیریت خطر در سیاست‌ها و برنامه‌های بالا دستی از جمله توسعه اقتصاد کلان، سیاست زیست محیطی، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح نموده است تا از مشارکت فعال سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان برنامه ریزی توسعه کشور بهره‌مند شود پنج درصد از بودجه عمومی دولت جمهوری اسلامی ایران به کاهش خطر بلایا اختصاص یافته است.

دکتر علی محمد طهماسبی، رئیس   ستاد ملی مبارزه با طوفان‌های گرد و غبار  اعلام نمود  که دولت جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات لازم را برای کاهش خطر و اثرات مخرب طوفان‌های گرد و غبار اتخاذ  کرده  است، اما نیازمند همکاری تنگاتنگ و سازنده منطقه‌ای برای رسیدن به نتایج ملموس در مبارزه با طوفان‌های گرد و غبارهستیم. وی بر نقش اپدیم به عنوانونهاد منطقه‌ای اسکاپ در گسترش و حمایت همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با گرد و غبار تاکید نمود.

خانم مهتاب صادقی حریری، کارشناس تغییرات اقلیمی و طوفان‌های گرد و غبار وزارت محیط زیست فعالیت‌های جاری کمیته ملی مبارزه با طوفان‌های گرد و غبار را به اشتراک گذاشت. آقای احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران خدمات هشداردهنده خشکسالی و گرد و غبار در کشور را ارائه نمود. سایر مقامات شرکت کننده از وزارت امور خارجه کشور،  سازمان حفاظت محیط زیست،  ستاد ملی طوفان‌های گرد و غبار، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هواشناسی ایران در مباحث مطرح شده در جلسه مشارکت نمودند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha