آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد اعداد مربوط به ابتلا، بستری جدید و فوت بر اثر کرونا طی یک هفته گذشته در برخی مناطق کاهش و در برخی دیگربا افزایش نسبی همراه بوده و به‌طور کلی نوسان داشته است؛‌ نوسانی که نشان می‌دهد با وجود زرد و نارنجی شدن نقشه ایران وضعیت همچنان شکننده است.

خیز جدید کرونا با تجمعات انتخاباتی‌

سلامت نیوز: آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد اعداد مربوط به ابتلا، بستری جدید و فوت بر اثر کرونا طی یک هفته گذشته در برخی مناطق کاهش و در برخی دیگربا افزایش نسبی همراه بوده و به‌طور کلی نوسان داشته است؛‌ نوسانی که نشان می‌دهد با وجود زرد و نارنجی شدن نقشه ایران وضعیت همچنان شکننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، در روزهای گذشته این شکنندگی بیش از همه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، گلستان، ایلام و سمنان به چشم می‌آمد که در برخی روزها آمارشان افزایشی شده بود. هرچند این افزایش مقطعی است، اما از نگاه مسئولان علوم پزشکی استان با توجه به شکنندگی وضعیت هرگونه سهل‌انگاری در برگزاری تجمع‌های انتخاباتی می‌تواند تا دو سه هفته آینده کشور را درگیر پیک جدید کند.


افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان

سیستان‌وبلوچستان یکی از استان‌هایی است که طی 2روز پایانی هفته گذشته آمار افزایشی را تجربه کرد؛ این افزایش در تعداد موارد مثبت جدید سرپایی دیده شده است و هنوز تغییر چندانی در تعداد بستری و فوت این استان به‌وجود نیامده. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصمیم‌گیری درباره روند کرونا را زود می‌داند اما می‌گوید: «سیستان‌وبلوچستان دیرتر از استان‌ها وارد پیک جدید شده بود و این آمار همچنان مربوط به پیک سوم بیماری کرونا در استان است.» محمد هادی عباسی تأکید می‌کند باید طی چند روز آینده با بررسی آمار مبتلایان و بستری‌ها درباره کاهشی یا افزایشی بودن روند کرونا نظر داد، اما نگرانی زیادی درباره برگزاری تجمع‌های انتخاباتی وجود دارد.

تصمیم‌گیری انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد

همه استان‌ها ازجمله سیستان‌وبلوچستان برای تصمیم‌گیری درباره دستورالعمل‌های برگزاری‌ برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست‌جمهوری و همچنین روند برگزاری انتخابات منتظر ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. کهگیلویه‌وبویراحمد هم، چنین شرایطی دارد و امروز (شنبه یک‌خرداد) قرار است در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم‌هایی برای روزهای آینده گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه طی 20روز گذشته روند کرونا در استان نزولی بوده اما در یکی دو روز گذشته مجدد افزایشی شده است به همشهری می‌گوید: «فعالیت‌ها و نشست‌های انتخاباتی می‌تواند طی 2هفته آینده روند کرونا را افزایشی کند.» پرویز یزدان‌پناه، البته تأکید می‌کند نمی‌توان جلوی فعالیت‌های انتخاباتی را گرفت، اما این فعالیت‌ها باید در چارچوب و ضوابط باشد تا استان‌ها درگیر پیک جدید بیماری نشوند. بیشترین موارد مثبت کرونا طی روزهای گذشته در بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و بهمئی بودند که نشان می‌دهد این شهرستان‌ها در وضعیت پرخطرتری قرار دارند.


نگرانی در کردستان و اصفهان

در کردستان هم شرایط نگران‌کننده اعلام شده است و ابراهیم قادری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از روند افزایشی ابتلا به کرونا در این استان خبر داده. وی با بیان اینکه میزان مراجعه بیماران به بیمارستان بالاست، می‌گوید: «در چند روز گذشته تعداد ابتلا به کرونا در استان روند نزولی داشت، اما در 2روز گذشته متأسفانه آمارها افزایش یافت.»

اصفهان هم شرایط شکنندگی‌ استان‌های دیگر را دارد . بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پیش‌بینی 2موج دیگر طی 6‌ماه آینده خبر می‌دهد. براساس آخرین آمار از 2365نفر نمونه‌گیری ‌شده 739مبتلای جدید شناسایی شدند و 216نفر کارشان به بستری کشید و در این مدت 19خانواده هم در استان بر اثر ابتلای ‌قطعی و مشکوک به کرونا داغدار شدند.


افزایش بستری‌ها در سمنان

تعداد مبتلایان قطعی به کرونا و بستری در بیمارستان‌های سمنان در روزهای اخیر افزایش یافته است.  رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان می‌گوید: «روز پنجشنبه 20بیمار جدید و قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مرکز و غرب سمنان بستری شدند درحالی‌که تعداد بستری‌های روزانه در مرکز و غرب استان به 10نفر و در شرق سمنان به کمتر از 3نفر در روز رسیده بود.»

نوید دانایی مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان تاکنون را 6267نفر می‌داند و می‌افزاید: «تعداد آمارهای ابتلا به کرونا و بستری‌های ناشی از این بیماری شیب ملایم افزایشی دارد.»


تجمعات حضوری انتخاباتی در ایلام باید ممنوع باشد

شهرستان‌های ایلام، ایوان، دره شهر، آبدانان، دهلران، چرداول و چوار در استان ایلام در وضعیت نارنجی قرار دارند. به‌گفته رئیس علوم پزشکی ایلام، روند بیماری کاهشی است، اما این به‌معنای توقف بیماری نیست. در 24ساعت گذشته 86ابتلای جدید کرونا در استان شناسایی و 39بیمار کرونایی جدیدبستری شد‌ه‌اند.

محمد کریمیان  می‌گوید: «با وجود اخباری که آمار ایلام را افزایشی اعلام کردند، روند مرگومیر در استان کاهشی است، اما برای ادامه این روند باید پروتکل‌های بهداشتی همچون گذشته رعایت شود و مردم از عادی‌سازی شرایط دوری کنند، زیرا معنای روند کاهشی بی‌اثر شدن یا از بین رفتن ویروس نیست.» وی درباره مقابله با بیماری کرونا در روزهای انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری هم می‌گوید: «تبلیغات انتخاباتی آن هم به شکل حضوری یا تجمع در ستادها از نظر ما ممنوع است، البته شاید بعضی محافل خصوصی برای فعالیتهای انتخاباتی تشکیل دهند که کنترل آنها با ما نیست.»


صعود مقطعی کرونا در گلستان

اواخر هفته گذشته بود که خبر رسید در گلستان هم مانند سایر استان‌ها تعداد بستری‌های کرونا در این استان افزایش یافته است. حالا اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان میگوید وضعیت دوباره کاهشی شده و بیماری در حال کنترل است.عبدالرضا فاضل، به همشهری می‌گوید: «4-3روز قبل تعداد بیماران ما 7نفر افزایش یافت، اما در روزهای بعد، این روند معکوس شد.

خوشبختانه در این روزها با افزایش بیماران بستری مواجه نیستیم و هر روز افراد کمتری به مراکز درمانی استان مراجعه می‌کنند.»وی با بیان اینکه در گلستان تلاش‌ها برای ثابت شدن وضعیت بیماری ادامه دارد، می‌گوید: «رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون دو راهی هستند که می‌توانند به ما برای حفظ کاهشی‌بودن آمار ابتلا کمک کنند. هم‌اکنون واکسیناسیون سالمندان در استان در حال انجام است، بالای 80ساله‌های استان واکسینه شده‌اند و گروه سنی 75 تا 80سال هم در حال دریافت واکسن هستند.»


آذربایجان غربی و یک شهر قرمز

آذربایجان غربی یکی از استان‌هایی است که هنوز یکی از شهرهای آن روی نقشه قرمز مانده. وضعیت بیماری در استان آمار کاهشی را نشان می‌دهد، اما ابتلا و فوت ناشی از کرونا متوقف نشده. مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی می‌گوید: «در شبانهروز گذشته 6نفر در استان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و گرچه نسبت به‌مدت مشابه قبلی این آمار کمتر شده است، اما این به‌معنای بهبود کامل اوضاع نیست.»

علی‌احمد آقاپور ادامه می‌دهد: «در روزهای آینده شاهد آغاز فعالیت‌های انتخاباتی خواهیم بود. به‌طور کلی مخالف هرگونه تجمع هستیم و همانطور که در آخرین بیانیه قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونای آذربایجان غربی تأکید شده است برای پیشگیری از شیوع دوباره بیماری دورهمی‌های خانوادگی و حضور در اجتماعات با هر نام، در هر جا و به هر شکل باید متوقف شود.»


‌***روز گذشته ۲۰۰بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۸هزارو۱۹۴نفر رسید. ۱۱هزارو۲۵۰بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که با بستری 1532نفر از آنها مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به 2میلیون‌و۸۱۵هزارو۸۸۲ نفر رسید. همچنین 5015نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

هم‌اکنون ۳شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲شهر در وضعیت نارنجی و ۱۸۳شهر در وضعیت زرد قرار دارند. علیرضا ناجی عضو کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ روز گذشته (جمعه 31اردیبهشت) گفته بود که با توجه به طولانی شدن دامنه کاهشی خیز چهارم بیماری، کمی لغزش می‌تواند ما را وارد خیز پنجم بیماری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha