طی سال های 1397 و 1398 در مجموع شکاف بین نرخ تورم و رشد حقوق و دستمزد و به عبارت بهتر کاهش قدرت خرید کارمندان رقمی بین 35.5 تا 40.5 درصد بوده است.پس در واقع این افزایش هایی که جناب آقای دکتر تقوی نژاد صرفا برای پرستاری از آن صحبت میکنند اصلا توجیه اقتصادی ندارند و صرفا جهت نمایش و شانه خالی کردن از تلاش برای جبران خدمات مدافعین سلامت میباشد.

افزایش حقوق پرستاری اصلا توجیه اقتصادی ندارند / وزارت بهداشت نمیتواند با افزایش سالیانه حقوق کارمندان دولت سر پرستاران منت بگذارد

سلامت نیوز:مسعود مجرد دبیر خانه پرستار در استان آذربایجان غربی در پاسخ به مصاحبه اخیر دکتر تقوی نژاد معاونت توسعه وزارت بهداشت در مطلبی انتقادی خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند ماه اخیر برای چندمین بار است که جناب دکتر تقوی نژاد به صورت اختصاصی راجع به حقوق پرستاران اظهار نظر میکند و میزان حقوق و افزایش حقوق پرستاران را رسانه ای می نماید این در حالیست که دفعات قبل نیز اعتراض و انتقاد گسترده همکاران پرستاری را در پی داشت .

به گزارش سلامت نیوز اما نکاتی را لازم دیدم جهت یادآوری ایشان و تنویر افکار عمومی مطرح نمایم :

همچنانکه مستحضر میباشید در طول یک و نیم سال اخیر مواجه و مبارزه با ویروس منحوس کرونا ایثارگری و رشادت کارکنان نظام بهداشت و درمان برای همگان محرز شده است و خدمات مدافعین سلامت بر سر زبان ها افتاده است اما این دسته از کارکنان دولت که قبل تر نسبت به سایر کارکنان دولت در سایر دستگاه ها کمتر مورد توجه بودند در حال حاضر تا حدودی به صورت شعار وار مورد توجه میباشند .

آقای تقوی نژاد اشاره کرده بودند که حقوق پرستاران 60 درصد افزایش پیدا کرده است و دریافتی پرستاران نسبت به اسفند 97 صد در صد افزایش داشته است !

اولا کارکنان وزارت بهداشت صرفا کادر پرستاری نیستند و اگر هم افزایشی در حقوق کارکنان وزارت بهداشت صورت گرفته است این افزایش برای کل کارکنان وزارت بهداشت بوده و در واقع افزایشی بوده است که سالیانه برای کارکنان دولت مصوب شده است .مجرد در ادامه به وضعیت تورم و قدرت خرید مردم اشاره کرد و اظهار داشت ظرف دو سه سال اخیر بنا بر گزارش کارشناسان حوزه اقتصادی قدرت خرید مردم 45 درصد کاهش داشته است یعنی تقریبا قدرت خرید مردم نصف شده است .

همچنین بررسی های انجام شده حاکی از آن است که میزان شکاف بین افزایش حقوق کارمندان دولت و نرخ تورم در سال 97 بین 17.5 تا 22.5 درصد بوده است و این شکاف در سال 98 حدود 18 درصد تعیین شده بود بنابراین طی سال های 1397 و 1398 بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان شکاف بین افزایش حقوق کارمندان دولت و نرخ تورم به گونه‌ای نبوده است که بتواند قدرت خرید را برای آن‌ها جبران کند. میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد و این رقم برای سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ درصد پیش بینی شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در دو سال اخیر روند نرخ تورم همواره صعودی بوده است و این موضوع باعث شده است تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد. کاهش قدرت خرید برای کسانی که ماهانه حقوق دریافت می کنند بیشتر از سایر مشاغل بوده است، چرا که سایر مشاغل حقوق و دستمزدهای خود را متناسب با افزایش میزان نرخ تورم، افزایش داده اند اما حقوق بگیران به خصوص کارگران و کارمندان به دلیل آن که سالانه دولت میزان رشد حقوق آن ها را تعیین می کند نتوانسته اند آن گونه که باید با افزایش نرخ تورم سطح حقوق و دستمزد خود را افزایش دهند.

در سال 1397 میزان افزایش حقوق کارمندان دولت 5 تا 10 درصد اعلام شد و این در حالی بود که نرخ تورم در سال 1397 به 27.5 درصد افزایش یافت. مقایسه این دو رقم نشان می دهد که شکاف 17.5 تا 22.5 درصدی بین افزایش نرخ حقوق کارمندان و نرخ تورم در سال 1397 وجود داشته است.


بنابراین طی سال های 1397 و 1398 در مجموع شکاف بین نرخ تورم و رشد حقوق و دستمزد و به عبارت بهتر کاهش قدرت خرید کارمندان رقمی بین 35.5 تا 40.5 درصد بوده است.پس در واقع این افزایش هایی که جناب آقای دکتر تقوی نژاد صرفا برای پرستاری از آن صحبت میکنند اصلا توجیه اقتصادی ندارند و صرفا جهت نمایش و شانه خالی کردن از تلاش برای جبران خدمات مدافعین سلامت میباشد .

مجرد در ادامه بیان کرد چرا مسئولین وزارت بهداشت که عمدتا هم پزشک میباشند حتی یکبار به صورت رسمی و صادقانه و شفاف به کارانه ها و دریافتی های شصت میلیونی و چند ده میلیونی پزشکان شاغل در وزارت بهداشت اشاره ای نمیکنند ؟

حتی در پاسخ به رسانه ها و برنامه های رسانه ملی علیرغم ارائه مستندات و فیش های موجود آن دریافتی ها را به شیوه های مختلف انکار مینمایند ؟ 

مجرد در ادامه اظهار داشت : در سیستم سلامت کشور عدالت وجود ندارد و تفاوت بسیار فاحشی در بین دریافتی کارکنان این حوزه  و حتی سیستم مدیریتی در این حوزه وجود دارد و برای روشن شدن اذهان و افکار عمومی اشاره کرد که کارانه دریافتی یک پرستار شاغل در بخش های icu کرونا در سطح کشور به طور متوسط چیزی در حدود 600 الی 800 هزار تومان است این در حالیست که کارانه دریافتی بسیاری از پزشکان در وزارت بهداشت چیزی در حدود 30 الی 60 میلیون تومان میباشد .

این فعال صنفی حوزه سلامت در پایان اظهار داشت: در وزارت بهداشت علیرغم دستور صریح مقام معظم رهبری در مراسم روز پرستار سال 99 انگیزه ای برای اجرایی کردن قانون تعرفه گذرای خدمات پرستاری وجود ندارد و اینگونه اخبار و مصاحبه ها صرفا برای فریب اذهان و افکار عمومی میباشد ؛ در واقع افزایش سالیانه حقوق کارمندان دولت موضوعی نیست که مسئولین وزارت بهداشت بخواهند با آن بر سر پرستاران و کارکنان منت بگذارند اگر میخواهند به وظایف خود در قبال این قشر خدوم و ایثارگر عمل نمایند توصیه میشود در جهت تبعیت از دستور مقام معظم رهبری و اجرایی کردن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اقدام کنند و رسانه ای نمایند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha