یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 312008

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی ادعا می‌کند از ابتدای سال ۵۰۰ میلیون دلار ارز به واردات دارو تخصیص پیدا کرده،رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران، به تجارت‌نیوز می‌گوید بانک مرکزی از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای دارو تخصیص داده‌ است.

ارز واردات دارو گم شد؟!/ کمیاب شدن انسولین

سلامت نیوز: در حالی که رئیس کل بانک مرکزی ادعا می‌کند از ابتدای سال ۵۰۰ میلیون دلار ارز به واردات دارو تخصیص پیدا کرده،رئیس سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران، به تجارت‌نیوز می‌گوید بانک مرکزی از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای دارو تخصیص داده‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت خبرمهم، ظاهرا انسولین باز هم کمیاب شده است. با این تفاوت که این بار کار تا آنجا پیش رفته که همان تعداد محدود داروخانه‌ها، که آخرین امید بیماران بودند، هم دست رد به سینه آنها می‌زنند.


بیماران دیابتی می‌گویند اگر همه جای تهران را هم بگردند باز به سختی می‌توانند انسولین مورد نیازشان را پیدا کنند یا جیره فروش انسولین آنقدر کم است که ماچار هستند در یک هفته بارها برای خرید دارویشان راهی داروخانه‌های شهر شوند.

گروهی هم که در ماه‌های اخیر از شهرهای دیگر به امید پیدا کردن سایر داروهای کمیاب روانه پایتخت می‌شدند، این روزها مجبورند برای پیدا کردن دارو شرق تا غرب و شمال تا جنوب تهران را برای پیدا کردن اقلام دارویی مورد نظرشان طی کنند.


اما ریشه مشکل کمبود اقلام دارویی از جمله انسولین کجاست؟
اشتباه ۳۶۴ میلیون دلاری آقای رئیس؟!

سال گذشته طبق مصوبه ستاد اقتصادی، دولت باید ۵/ ۱میلیارد دلار برای دارو و یک میلیارد دلار برای تجهیزات پزشکی در نظر می‌گرفت. با این حال رئیس کل بانک مرکزی ادعا می‌کند رقمی بیش از این را درسال ۹۹ به واردات دارو اختصاص داده است.
۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز همتی اعلام کرده که در همین دو ماهه ابتدای سال، حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده است.
در حالی که محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، می‌گوید: از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای مجموع واردات مواد اولیه و کالای نهایی پرداخت شده است و ۱۲۵ میلیون دلار هم برای واکسن کرونا تخصیص داده‌اند.
او تاکید می‌کند: از مهر سال گذشته دارو ارز ترجیحی نگرفته و ذخیره مواد اولیه در حال اتمام است، ثبت سفارش شرکت‌های داروسازی مدت‌ها در صف بانک مرکزی است و خیلی شفاف بگویم متاسفانه ارزی به تولیدی‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند.


از طرفی فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای مواد موثره دارویی، نیز  اظهار می‌کند که با تخصیص سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قادر هستیم همه نیاز دارویی کشور از جمله انسولین قلمی را تامین کنیم.
او درباره میزان ارز مورد نیاز برای تامین انسولین کشور می‌گوید: «مدیر کل اداره دارو رقم تامین انسولین سالانه را مازاد بر ۲۰۰ میلیون یورو می‌دانند اما به نظر من با رقمی کمتر از این هم می‌توان انسولین کل کشور را تامین کرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha