شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 31208

از مجموع 137200 طلاق ثبت شده در سال 89 حدود 20 هزار زوج در یک‌سال اول زندگی، طلاق گرفته‌اند که حدود 14.26 درصد از کل جمعیت طلاق گرفته را شامل می‌‌شوند.

سلامت نیوز : از مجموع 137200 طلاق ثبت شده در سال 89 حدود 20 هزار زوج در یک‌سال اول زندگی، طلاق گرفته‌اند که حدود 14.26 درصد از کل جمعیت طلاق گرفته را شامل می‌‌شوند.

روند رو به رشد طلاق در جامعه در حالی در بین کارشناسان و مسوولان به عنوان یک معضل اساسی مطرح می‌شود که بررسی‌های برنا از آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال در دوسال گذشته نکات قابل تاملی را نشان می دهد.

طبق بررسی ها از مجموع 137200 طلاق ثبت شده در سال 89 حدود 20 هزار زوج در کمتر از یک‌سال شروع زندگی، طلاق گرفته‌اند که حدود 14.26 درصد از کل جمعیت طلاق گرفته را شامل می‌‌شوند.

این آمار تقریبا در سال 88 تکرار شده و از بین  125750 طلاق ثبت شده در این سال حدود 18 هزار طلاق، یعنی  15.4 درصد در کمتر از یک‌سال از شروع زندگی مشترک اتفاق افتاده است.

بنا بر یافته‌های جداول آماری، 37 درصد طلاق‌های رخ داده در سال 88 در سه سال اول زندگی رخ داده، این درحالی است که در سال 89 این میزان به 36 درصد رسیده است.


.

.

سال 89                                                             سال 88
سعید حاج سعیدی، روان‌شناس و مدیر مرکز مشاوره ترنم زندگی در خصوص شناخت نیازهای اساسی همسران از هم و تاثیر آن در ماندگاری ازدواج می گوید: پنج نیاز اساسی داریم و وجود آنها برای مردها و زنان فرقی نمی‌کند. اول میل به آزادی است. اینکه فرد بتواند خودش تصمیم‌گیر زندگی‌اش باشد. دوم میل به قدرت. اینکه به فرد امر و نهی نشود و قدرت انتخاب داشته باشد.

وی می افزاید: سوم بقا، در بحث بقا مادیات مطرح است؛ کار،مسکن، مسایل جنسی و ...، چهارم تفریح است. هر کسی نیازها و علایقی دارد که از کودکی همراه او بوده است. پنجم میل به عشق و محبت است. این میل در هر کسی متفاوت است. وقتی افراد تست سازگاری بدهند از میزان وجود این نیازها در طرف مقابل‌شان آگاه می‌شوند.

نکته قابل تامل در خصوص آمارها این است که در سال 88 کمترین میزان طلاق بین زوج‌هایی بوده که 18 سال از زندگی مشترکشان گذشته است( 1.7 درصد) این درحالی است که در سال 89 این آمار با اندکی کاهش به 0.98 رسیده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 89 در میان زوج‌هایی که زندگی‌شان به طلاق ختم شده کسانی که 29 سال و بیشتر از زندگی‌شان گذشته حدود 2.37 درصد از کل آمار را به خود اختصاص داده‌اند  این درحالی است که در سال 88 این میزان 2.12 بوده است.

در حالی که جامعه شناسان معتقدند تفاوت سنی بر ماندگاری عمر ازدواج اثر می‌گذارد، بررسی آمارهای سازمان ثبت احوال حاکی از این است که در سال 89 بیشترین فراوانی یعنی 10.6 درصد طلاق میان زوج هایی اتفاق افتاده که فاصله سنی زوج به زوجه صفر بوده است. این درحالی که در سال 88 این درصد باز هم با بیشترین فراوانی با اندکی تغییر 10.32 بوده است.

بنا بر این گزارش در سال 89 زمانی که زوج از زوجه بین یک تا 3 سال بزرگتر بوده میزان طلاق 24.19 درصد است در حالی که زمانی که زوج از یک تا 3 سال از زوجه کوچکتر بوده میزان طلاق 7.09 برآورد شده است.




سال 89


سال 88
اما نکته قابل تعجب و تامل در خصوص فاصله سنی زوج و زوجه در طلاق‌های ثبت شده طی 2 سال گذشته حاکی از این است که در سال 89 زمانی که زوج بیست سال از زوجه کوچکتر بوده میزان طلاق 0.18 درصد است. این شاخص در سال 88 بدون تغییر بوده است.

همچنین 1.92 درصد طلاق های ثبت شده در سال 89 و 2.09 طلاق های ثبت شده در سال 89 در میان زوج هایی اتفاق افتاده که زوج از زوجه بیست سال بزرگتر بوده است!

دکتر مصطفی اقلیما، مشاور خانواده و رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در خصوص اینکه چرا بعد از گذشت سالها زن و شوهر از هم جدا می‌شوند گفت: هرگاه توانستیم همسرمان را همان‌طور که هست بپذیریم، ازدواج موفقی خواهیم داشت و از مجادله در زندگی کاسته می‌شود. برای داشتن ازدواج‌های موفق در جامعه باید یک برنامه 50 ساله ریخت. یعنی برای 2نسل برنامه‌ریزی کنیم و پایه‌های فکری فرد را بر مبنای درست قرار دهیم. تغییر دادن یک انسان 30 ساله بسیار سخت است.

ماخذ: خبرگذاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha