به گفته رئیس بیمارستان شهید لواسانی با توجه به اینکه بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران وجود دارد.

خطر مرگ مغزی برای بیماران کرونایی در اثر قطعی برق/ وزیر بهداشت باید مدافع بیمارستان‌ها در برابر وزارت نیرو باشد

سلامت نیوز:به گفته رئیس بیمارستان شهید لواسانی با توجه به اینکه بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«سید علی جمالیان» رئیس بیمارستان شهید لواسانی با ابراز نگرانی از قطعی برق و خطر برای بیمارستان‌ها، بیان کرد: در حال حاضر اکثر بخش‌های ویژه که در اپیدمی کرونا در حال خدمت‌رسانی هستند، بیمارستان‌های قدیمی مثل امام خمینی و بیمارستان‌هایی  هستند که از نظر ساختاری دارای فرسودگی‌‌اند.


وی ادامه داد: حتی در هیچ مقطع زمانی هم اینطور نبوده که همه‌ی بیماران به بخش ویژه و دستگاه تنفسی نیاز داشته باشند، قوی‌ترین ژنراتورهای بیمارستانی شاید نتواند زیر بار این میزان فشار که در حال حاضر وجود دارد، بروند و برق شهری می‌تواند این مدیریت برق را انجام دهد.


جمالیان افزود: این هم یک نقض است که نمی‌توان به برق شهری اعتماد کرد، چون هر قطع و وصلی برق می‌تواند قطعا مرگ و میر زیادی به همراه داشته باشد، چه بسا که چند وقت پیش در یکی از بیمارستان‌های بزرگ کشور بیماری به دلیل قطعی برق فوت کرد و تمام رسانه‌های داخلی و بیگانه در مورد این موضوع مانور دادند و چه آبروریزی به همراه داشت که شما نمی‌توانید برای یک بیمارستان برق تهیه کنید و ادعای فلان چیز را دارید.


هنگام قطع برق اطلاع قبلی هم به بیمارستان نمی‌دهند!
وی در ادامه بیان کرد: من به عنوان یک رئیس بیمارستان نه، بلکه به عنوان یک پزشک نگران بیمارانم هستم که زیر دستگاه تنفسی بستری هستند و هر قطع و وصل ممکن است، هزار مسئله را برای آنها به وجود بیاورد، در حالی که هنگام قطع برق اطلاع قبلی هم نمی‌دهند.
جمالیان افزود: همه‌ی اینها در حالی است که خیلی جاها در حال اسراف برق هستند و برق جاهایی می‌رود که اصلا نباید برود و فکر می‌کنم اگر هدف این عزیزان سلامت مردم کشور باشد، هیچ وقت این شوخی را با مراکز درمانی نباید انجام دهند.


خطر مرگ مغزی برای بیماران کرونایی در اثر قطعی برق
وی گفت: با توجه به اینکه بیماران کرونایی زیر دستگاه‌های ونتیلاتور هستند، در زمان قطعی برق امکان مرگ مغزی برای خیلی از این بیماران وجود دارد که دیگر فرصت از بین خواهد رفت.
رئیس بیمارستان شهید لواسانی تاکید کرد: در این شرایط به جای اینکه به مسئولان مربوطه واکنش نشان دهیم، از آنها استدعا داریم چون بیماران بستری در بیمارستان کسی نیستند جز مادر، پدر، خواهر و اقوام خودمان، حتی اقوام مسئولان همچون وزیر نیرو که در این مراکز درمان می‌شوند و جدا از هم نیستیم چون همه هموطنان ما، خانواده‌ی ما هستند.


وزیر بهداشت باید مدافع بیمارستان‌ها باشد
وی ادامه داد: بنابراین برای این موضوع باید کمیته‌ای تشکیل دهند و وزیر بهداشت در این مساله باید مدافع ما باشد، چون این ماجرا مشکلاتی را برای بیمارستان‌های کشور به وجود آورده، مثل همان مورد فوتی به دلیل قطع برق که باعث آبروریزی شد.
جمالیان در پاسخ به این سوال که آیا قطعی برق در بیمارستان شما هم باعث مشکل شده است؟ بیان کرد: مشکلاتی پیش آمده ولی خدا لطف کرده و آن را جمع کردیم، ولی قطعا آسیب‌هایی در گذشته وارد شده که بخشی از آن جبران ناپذیر بوده است.


لزوم هماهنگی بین مسئولان وزارت نیرو و بهداشت
«علی تاجرنیا» معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان نظام پزشکی، با اشاره به قطعی برق و احتمال خطر برای فعالیت بیمارستانی و بیماران بستری در بخش‌های ویژه یا اتاق عمل، بیان کرد: توجه داشته باشید که اکثر بیمارستان‌ها باید به یک ژنراتور برق متصل باشند، البته این را هم باید در نظر گرفت که در مناطق حساس که قطعی برق در سلامت مردم اثر دارد، باید اطلاع رسانی و برنامه ریزی درستی صورت گیرد.


وی ادامه داد: به هر حال میزان مصرف در ساعت‌های پیک مصرف در مجموعه‌های مختلف مشخص است که مصرف هر کدام به چه صورت است.بنابراین انتظار می‌رود بعد از سالیان سال و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در مورد گرمی این فصل وجود داشت و با توجه به مشکلات تامین انرژی که داریم، در رابطه با قطع برق برنامه ریزی‌های درستی صورت گیرد.


وی گفت: اینها در حالی است که خود بیمارستان‌ها هم باید نسبت به تامین انرژی جایگزین در قالب ژنراتورهای مربوطه فکر جدی کنند، چون با توجه به شیوع کرونا که موضوع تهویه هوا نسبت به سال‌های گذشته از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است، حتما باید برنامه ریزی داشته باشیم.
تاجرنیا ادامه داد: البته این برنامه‌ریزی  نیازمند هماهنگی مناسب بین مسوولان وزارت نیرو و حوزه بهداشت و درمان کشور است و امیدوارم با توجه به اینکه در ابتدای فصل گرما هستیم هر چه زودتر این مساله شکل بگیرد.


وی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر بهداشت در مورد قطع برق در یکی از بیمارستان‌ها و خطر مرگ چند بیمار، بیان کرد: اینطور نیست که در جامعه‌ی پزشکی و فعالان این حوزه کسی از اهمیت موضوع برق در بیمارستان باخبر نباشد، حتی مسئولا وزارت بهداشت و بخش‌های دولتی هم کاملا به اهمیت موضوع واقف هستند و مسئله‌ای نیست که نیاز به هشدار داشته باشد، اما چیزی که متاسفانه در کشور، ما را رنج می‌دهد این روزمرگی و عدم پیش‌بینی‌ها است.


کمیته مشترک برنامه‌ریزی برای قطعی برق فوری تشکیل شود
تاجرنیا افزود: البته همین صحبت‌های وزیر هم خودش می‌تواند هشداری باشد، برای اینکه در شرایط گرمی شدید هوا، مشکلاتی که به لحاظ قطعی برق داریم کمی بیشتر خواهد شد و در این رابطه فکر می‌کنم یک مقدار هماهنگی بین بخش‌های‌ دولتی را می‌طلبد و نیاز به ایجاد حساسیت در این زمینه نیست چون مهم بودن موضوع آشکار است.


وی گفت: این موضوع سریعا باید در قالب یک کمیته مشترک برنامه ریزی شود و تمهیدات لازم برای آن اندیشه شود تا مسئله به شکل درست مدیریت شود.
تاجرنیا ادامه داد: باید بپذیریم کشوری هستیم که در سرما و گرما در زمینه انرژی مشکل داریم، مصرف انرژی در کشور ما بالا است و برای الگوی مصرف کار جدی انجام نشده است، بنابراین در حوزه توزیع انرژی، مکان‌های استراتژیک که بیمارستان‌ها جزو آن هستند، باید به طور ویژه و جداگانه مورد توجه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha