درپی ارایه طرح تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط زیست از سوی برخی نمایندگان مجلس، یک کارشناس حوزه آب ضمن مخالفت با این طرح، بر لزوم تشکیل «وزارت آب» از طریق ادغام تشکیلات آبی وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی و بخش آبخیزداری سازمان جنگل‌ها تاکید کرد.

پیشنهاد یک کارشناس برای تشکیل وزارت «آب و آبیاری»

سلامت نیوز:درپی ارایه طرح تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط زیست از سوی برخی نمایندگان مجلس، یک کارشناس حوزه آب ضمن مخالفت با این طرح، بر لزوم تشکیل «وزارت آب» از طریق ادغام تشکیلات آبی وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی و بخش آبخیزداری سازمان جنگل‌ها تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،محسن موسوی خوانساری ضمن بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه نظارتی و وزارت نیرو یک دستگاه‌ اجرایی است، خاطرنشان کرد: مجوز اجرای برخی طرح‌های وزارت نیرو در گرو ارزیابی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است.  این دو نهاد در تعریف وظایف اصلی خود با یکدیگر منافات دارند و بیشتر واحدهای سازمان حفاظت محیط زیست مانند دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی و دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش این سازمان هیچ نقطه مشترکی با وزارت نیرو ندارد بنابراین ادغام این دو دستگاه نظارتی و اجرایی در قالب وزارت آب، انرژی و محیط زیست به‌هیچ عنوان قابل قبول و امکان‌پذیر نخواهد بود.


وی ادامه داد: اگر طرح تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط زیست تصویب شود، دفتر مدیریت ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست که وظیفه مهمی در ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌های وزارت نیرو دارد تحت نظر مستقیم وزیر نیرو قرار می‌گیرد و به تبع آن مجوزهای لازم را دریافت خواهد کرد.


این کارشناس آب تصریح کرد: اکنون نقش سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان یک دستگاه نظارتی در قانون تعریف و دیده شده است اما مساله مهم این است که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید در زمینه اجرای این قوانین با اقتدار بیشتری عمل کنند. اکنون رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهوری است که کمک بسیار زیادی به قدرت نظارتی این سازمان می‌کند و باعث می‌شود نمایندگان مجلس نتوانند بر او اعمال نظر کنند بنابراین نباید با تلفیق وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست جایگاه رییس سازمان حفاظت محیط زیست را تحت‌الشعاع قرار داد.


موسوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به لزوم تشکیل وزارت آب و آبیاری به‌جای وزارت آب، انرژی و محیط زیست در کشور اظهار کرد: در دهه‌های گذشته بخش انرژی و آب وزارت نیرو به یکدیگر وابسته بودند اما اکنون این دو بخش از یکدیگر مجزا شده‌اند. از طرفی دیگر نیز بخش عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است اما تشکیلات آب وزارت جهاد کشاورزی که دارای متخصصان بسیار زیادی در حوزه آب و خاک و آبیاری است در طرح تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط زیست دیده نشده است.


وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید طرحی ارائه دهند که در آن معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با معاونت آب و آبفا وزارت نیرو و بخش آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری تلفیق و در قالب وزارت آب ادغام شوند چراکه اکنون شبکه‌های آبیاری در ‌پایین‌دست سدها متولی واحدی ندارند و برخی از کانال‌های آبیاری را وزارت نیرو و برخی دیگر را وزارت جهاد کشاورزی احداث می‌کنند. این از هم گسیختگی در بسیاری از موارد باعث دو قسمت شدن اعتبارات مجلس در این زمینه و نامشخص بودن وضعیت شبکه‌های آبیاری می‌شود. از این رو لازم است تشکیلات آب وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در قالب وزارت آب با یکدیگر ادغام شوند.


این دکتری تاسیسات آبی با اشاره به معاونت آبخیزداری سازمان جنگل‌ها که وظیفه مدیریت آبخیز سدها را در بالادست حوضه‌های آبریز برعهده دارد، گفت: اکنون بر بستر بیشتر رودخانه‌های کشور سد احداث شده است که قابلیت انباشت رسوب زیادی دارند بنابراین تشکیلات آبخیزداری نیز با توجه به اهمیتی که به‌ویژه در جهت کنترل رسوب در بالادست سدها دارد باید به وزارت آب و آبیاری منتقل شود تا بتواند به این ترتیب در جهت افزایش طول عمر سدها و بهبود وضعیت منابع آب کشور کمک کند.


موسوی در ‌پایان ضمن بیان اینکه اکنون در بسیاری از کشورها وزارت آب و آبیاری وجود دارد، گفت: ما باید با تشکیل وزارت آب در کشور مصرف آب را به‌ویژه در بخش کشاورزی مدیریت و الگوی‌های آبیاری را اصلاح کنیم همچنین ضروری است که در قالب وزارت آب و آبیاری اختلافات بین بخش آب وزارت نیرو و جهاد کشاورزی را برطرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha