وقتی کلید دستگاه اکسیژن ساز با قطع برق خاموش می‌شود، هر لحظه ممکن است چراغ زندگی یک بیمار کرونایی یا هر بیمار وابسته به اکسیژن دیگری خاموش شود.

قطعی مکرر برق نفس کرونایی‌ها را به شماره انداخت

سلامت نیوز: وقتی کلید دستگاه اکسیژن ساز با قطع برق خاموش می‌شود، هر لحظه ممکن است چراغ زندگی یک بیمار کرونایی یا هر بیمار وابسته به اکسیژن دیگری خاموش شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، این روز‌ها قطعی مکرر و طولانی برق نفس بیماران کرونایی را به شماره انداخته‌است. تنها داروی تضمین شده برای بیماران کرونایی اکسیژن است و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز چه در بیمارستان‌ها و چه در خانه‌ها با برق کار می‌کنند. حالا خاموشی‌های مکرر و طولانی‌مدت برق در کشور در کنار تمام چالش‌هایش جان بیماران کرونایی را به بازی گرفته و هر دقیقه خاموشی برق به خصوص برای بیماران کرونایی بستری در منازل که به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی وصلند، به معنای قطع اکسیژن و قطع تنفس است و بیماران کرونایی و خانواده هایشان با خاموش شدن چراغ خانه نگرانند چراغ جان خود یا عزیز بیمارشان هم به دلیل قطع دستگاه اکسیژن خاموش شود.

وقتی كلید دستگاه اكسیژن‌‌ساز با قطع برق خاموش می‌شود، هر لحظه ممكن است چراغ زندگی یك بیمار كرونایی یا هر بیمار وابسته به اكسیژن دیگری خاموش شود. این روزها قطعی مكرر و طولانی برق نفس بیماران كرونایی را به شماره انداخته‌است. تنها داروی تضمین شده برای بیماران كرونایی اكسیژن است و دستگاه‌های اكسیژن‌ساز چه در بیمارستان‌ها و چه در خانه‌ها با برق كار می‌كنند. حالا خاموشی‌های مكرر و طولانی‌مدت برق در كشور در كنار تمام چالش‌هایش جان بیماران كرونایی را به بازی گرفته و هر دقیقه خاموشی برق به خصوص برای بیماران كرونایی بستری در منازل كه به دستگاه‌های اكسیژن‌ساز خانگی وصلند، به معنای قطع اكسیژن و قطع تنفس است و بیماران كرونایی و خانواده‌‌هایشان با خاموش شدن چراغ خانه نگرانند چراغ جان خود یا عزیز بیمارشان هم به دلیل قطع دستگاه اكسیژن خاموش شود.
كرونا شایع‌ترین بیماری این روزهای كشور است كه هر روز صدها نفر را به كام مرگ می‌برد و چند هزار بیمار تازه را گرفتار می‌كند. استخراج رمزارزها یا هر دلیل دیگری كه موجب خاموشی‌های مكرر این روزها شده جان بیماران كرونایی یا دیگر بیماران وابسته به دستگاه‌های اكسیژن‌ساز را به خطر انداخته‌است. بسیاری از پزشكان و چهره‌های بهداشتی درباره خطرات قطعی برق هشدار می‌دهند و از وزارت نیرو انتظار دارند برای جلوگیری از مرگ‌های بیشتر بیماران كرونایی به دلیل قطعی اكسیژن و خاموش شدن دستگاه اكسیژن ساز با قطعی برق تدبیر كند. با وجود ‌این همچنان خاموشی‌ها ادامه دارد و جداول منتشر شده از روند خاموشی‌ها هم چندان قابل اعتماد نیست. انگار افرادی كه پای سیستم‌های قطع و وصل برق نشسته‌اند نه بر اساس جداول، بلكه بر اساس سلایق خودشان تصمیم می‌گیرند و فیوز را قطع و وصل می‌كنند. این در حالی است كه هر بار قطع و وصل فیوز برق به معنای فشردن كلید قطع و وصل زندگی یك بیمار كرونایی یا بیماران نباتی وابسته به دستگاه اكسیژن ساز است.

‌نفس‌هایی كه به اكسیژن و اكسیژنی كه به برق وابسته است
«می‌‌دانید با قطع برق، بیماران كرونایی كه در ‌منزل به دستگاه اكسیژن‌ساز وابسته هستند،‌امكان تنفس ندارند؟! می‌دانید با قطع برق، اگر یك هزارم درصد‌ برق اضطراری بیمارستان برای روشن شدن اكسیژن‌سازها وارد مدار نشود برای بیماران كرونایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟!» این متن توئیت علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در واكنش به اخبار منتشر شده درباره احتمال قطعی برق است. حالا هم گزارش‌ها و تصاویری از وضعیت نابسامان در برخی بیمارستان‌ها و مراكز درمانی با قطعی برق در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود. اگرچه مسئولان توزیع برق این تصاویر را ساختگی می‌دانند و تأیید نمی‌كنند. نمونه‌اش انتشار تصاویر قطع برق در یكی از بیمارستان‌های تهران و جراحی پزشكان در تاریكی كه روابط عمومی توزیع برق تهران آن را ساختگی دانست و گفت:‌«‌تمامی بیمارستان‌ها و مراكز درمانی كشور مجهز به سیستم ژنراتور هستند و به محض قطع شدن برق ژنراتور وارد عمل می‌شود.» این اظهارات در حالی است كه طبق توئیت مشاور وزیر بهداشت احتمال وارد مدار‌ نشدن برق اضطراری بیمارستان‌ها و مراكز درمانی منتفی نیست و این یعنی قطعی برق هم برای گرفتن جان بیماران كرونایی به كمك ویروس تاجدار آمده‌است. از سوی دیگر سایر بیماران وابسته به اكسیژن و بیماران وابسته به اكسیژنی كه در منازل و زیر دستگاه اكسیژن‌ساز استیجاری در خانه بستری هستند هم با قطع برق ممكن است دیگر نفسشان بالا نیاید.

دردسرهای قطعی برق برای بیماران بستری در خانه‌ها
شاید بیمارستان‌ها و مراكز درمانی برق اضطراری داشته‌باشند و در صورت خاموشی بتوانند تا چند ساعتی دستگاه‌های حیاتی وابسته به برقشان را مدیریت كنند، اما در پیام‌ها و تماس‌های مردمی كم نیستند افرادی كه بیمار كرونایی‌شان در خانه بستری است و برای نفس كشیدنش دستگاه اكسیژن‌ساز اجاره كرده‌اند. یكی از این مخاطبان می‌گوید:«‌ما برای بیمار كرونایی‌مان دستگاه اكسیژن‌ساز اجاره كرده‌ایم كه با برق كار می‌كند و در این روزهای كرونایی خیلی از افراد مانند ما هستند. وقتی دو ساعت بدون برق باشیم،‌اكسیژن بیمارمان را چگونه تأمین كنیم؟»
بیماران كرونایی اما تنها بیماران نیازمند اكسیژن نیستند و بیماران دارای زندگی نباتی هم نفس كشیدنشان به دستگاه‌های ونتیلاتور وابسته است و اغلب آنها در خانه بستری‌اند و در این روزها با هر بار قطع و وصل برق جان این بیماران هم قطع می‌شود و ممكن است دیگر نفسشان بالا نیاید.

‌نامه رئیس كمیسیون بهداشت به وزیر نیرو
با ادامه روند قطعی برق و خطرات آن برای جان بیماران، حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم دست به قلم شده و در نامه‌ای به رضا اردكانیان وزیر نیرو از وی خواست با توجه به مشكلاتی كه‌ قطعی برق در روند درمان بیماران در برخی مراكز درمانی ایجاد كرده‌است،‌تدبیری بیندیشد. در نامه شهریاری آمده‌است:«‌حسب گزارشات دریافتی قطع جریان برق در برخی از مراكز درمانی و در ایام سخت مواجهه با كرونا مشكل‌زا بوده و بعضاً در روند درمان بیماران موجب اخلال گردیده و بیمارستان‌ها و كادر پزشكی و پرستاری را با چالش جدی مواجه كرده‌است،‌از این‌رو شایسته است دستور فرمایید تمهیدات خاصی برای این منظور پیش‌بینی شود تا با یاری خدای متعال و هم‌افزایی به یاد ماندنی كلیه دستگاه‌های اجرایی كشور با حداقل آسیب از مرحله كنونی عبور نماییم.»

اختلال در مراكز واكسیناسیون
محمدعلی محسنی بندپی،‌عضو كمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به قطعی‌های مكرر برق گفت:« قطعی برق مشكلاتی را در روند واكسیناسیون به وجود آورده‌است،‌چون مراكز بهداشتی به دستگاه‌های خنك‌كننده مجهز نیست و طبیعتاً نگهداری واكسن كه به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد، با مشكل مواجه می‌شود.»
به گفته وی از طرف دیگر ارائه خدمات بهداشتی دچار مشكلاتی شده، بیمارستان‌ها هم با مشكلاتی دست و پنجه نرم می‌كنند،‌چون با وجودی كه بیمارستان‌ها و مراكز درمانی به ژنراتور برق مجهز هستند، اما ظرفیتشان آنقدر نیست كه مدت زیادی كار كنند. این یعنی قطعی برق به سلامت مردم آسیب وارد می‌كند. در همین رابطه هم كمیسیون بهداشت و درمان نامه‌ای به وزیر نیرو نوشت كه با توجه به واكسیناسیون باید دقت لازم صورت گیرد تا مراكز درمانی با مشكل مواجه نشود.
این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأكید بر اینكه بخش بهداشت و درمان از قطعی برق آسیب‌های جدی می‌بیند، افزود:«‌خانه‌های بهداشت وظیفه تزریق واكسن كرونا را دارند. آنها با مشكلات جدی روبه‌رو می‌شوند. قطعاً ما این موارد را در كمیسیون بهداشت بررسی می‌كنیم تا با ایفای نقش نظارتی مجلس بتوان از حقوق و سلامت مردم حمایت كرد.»
دوباره چراغ خانه خاموش و صدای دستگاه ونتیلاتور قطع می‌شود. نفسی كه با اكسیژن هم به سختی بالا می‌آمد،‌حالا هر لحظه ممكن است دیگر بالا نیاید. با خاموشی هر چراغ، چراغ زندگی یك انسان هم خاموش شود. راستی ارزش یك واحد بیت كویین به اندازه جان چند انسان است؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha