سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 312139

بیماری های کبد چرب، اضافه وزن و سندرم متابولیسم که مجموعه ای از دیابت و فشار خون و چربی بالا و چاقی و عدم تحرک است و بر روی مفاصل و روی طول عمر و کیفیت زندگی تاثیر زیادی دارد و اپیدمی بدی است و به زودی بخش بزرگی از جامعه ما به این سمت می رود که جامعه ای چاق و بیمار داشته باشیم.

چاقی کشنده در انتظار جامعه ایرانی

سلامت نیوز: بیماری های کبد چرب، اضافه وزن و سندرم متابولیسم که مجموعه ای از دیابت و فشار خون و چربی بالا و چاقی و عدم تحرک است و بر روی مفاصل و روی طول عمر و کیفیت زندگی تاثیر زیادی دارد و اپیدمی بدی است و به زودی بخش بزرگی از جامعه ما به این سمت می رود که جامعه ای چاق و بیمار داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، یک فوق تخصص گوارش و استاد علوم پزشکی تهران درباره سلامت دستگاه گوارش و بیماری های مرتبط با آن در هفته گوارش گفت: باید دروس مربوط به تغذیه در درس ها گنجانده شود. باید در مورد شیوه زندگی و سلامتی نیز دروسی از کلاس های اول و دوم تا پایه های بالاتر تدریس شود. سریال های ما نباید فقط غذاخوردن را نشان بدهد. رفتن به طبیعت باید در رسانه آموزش داده شود. باید مرتبا برنامه هایی در خصوص شیوه های سالم پخت غذا آموزش داده شود. این آموزش مداوم است باید هر روز به شیوه های سالم زیستن و تغذیه سالم اهمیت داده شود.

به زودی بخش بزرگی از جامعه ایران فربه خواهند شد

دکتر محمدجعفر فره‌وش، در پاسخ به این سوال که مهم ترین بیماری های گوارشی در ایران چیست و مردم چقدر با این بیماری ها درگیر هستند؟ اظهار داشت: بیماری های گوارشی به چند دسته غیر واگیر و واگیر دار و بیماری های التهابی و بیماری تومور ها تقسیم بندی می شوند. متاسفانه به دلیل افزایش وزن، زندگی ماشینی، استفاده از فست فود ها، مواد غذایی پر کالری و عدم تحرک یکی از معضلات بزرگ جامعه ایران که در آینده نیز بیشتر خواهد شد خود را بروز خواهد داد. بیماری های کبد چرب، اضافه وزن و سندرم متابولیسم که مجموعه ای از دیابت و فشار خون و چربی بالا و چاقی و عدم تحرک است و بر روی مفاصل و روی طول عمر و کیفیت زندگی تاثیر زیادی دارد و اپیدمی بدی است و به زودی بخش بزرگی از جامعه ما به این سمت می رود که جامعه ای چاق و بیمار داشته باشیم.

سرطان مری و معده روبه کاهش و سرطان روده روبه افزایش

با معضل عدم متحرک و اضافه وزن روبرو هستیم

وی افزود: دسته دیگر بیماری های التهابی روده است که با بهداشت و زندگی ماشینی در ارتباط است و رو به افزایش گذاشته است. دسته دیگر سرطان ها هستند؛ سرطان مری و معده با نگهداری درست مواد غذایی و امکاناتی مثل یخچال در حال کمتر شدن هستند. از طرفی سرطان های روده بزرگ و کلون رو به افزایش است که با عدم تحرک و با مصرف چربی پروتئین‌های فرآوری شده مثل کنسرو و سوسیس و کالباس رو به افزایش است. این بیماری ها تحت تاثیر شیوه زندگی مدرن و شهری و عدم تحرک هستند. در این شرایط بیماری های ویروسی و باکتریایی و انگلی بسیار کمتر شده است. آب آشامیدنی سالم در دسترس است ولی در مقابل زیست شهری و ماشینی داریم و شهرهایی که برای پیاده روی و دوچرخه سواری طراحی نشده اند ما با معضل عدم متحرک و اضافه وزن روبرو هستیم که به دنبال خود دیابت، افسردگی و اضطراب را به همراه می آورد و هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی را به خطر می اندازد.

باید فضاهای آموزشی ما اصلاح شوند

باید بهترین، زیباترین و مناسبترین فضاهای شهری به کودکان اختصاص داده شود

بچه های ما دویدن بلد نیستند

دروس مربوط به تغذیه در درس ها گنجانده شود

باید مرتبا برنامه هایی در خصوص شیوه های سالم پخت غذا آموزش داده شود

باید هر روز به شیوه های سالم زیستن و تغذیه سالم اهمیت داده شود

وی در خصوص اینکه مناطق زیادی هم از پارک و هم از فضای سبز برخوردارند اما گویی مردم هنوز احساس نیاز به تحرک و ورزش نکرده اند، تصریح کرد: این تغییر باید از کودکی شروع شود و از دبستان و مهدکودک شروع شود. متاسفانه مدارس ما حیاط های کوچکی دارند. باید فضاهای آموزشی ما اصلاح شوند. حتی من در موردی شاهد بودم کودکی می خواست بپر بپر بازی کند ولی توسط ناظم مدرسه توبیخ شده بود. باید بهترین و زیباترین و مناسبترین فضاهای شهری به کودکان اختصاص داده شود. بچه های ما دویدن بلد نیستند چون از نظر مادران و در مدارس بچه خوب کسی است که ساکت بنشیند. باید برنامه ریزان و شهرسازان و قانون گذاران بهترین فضاها را به مدارس بخصوص دبستان و مهدهای کودک اختصاص بدهند. بچه ای که تکان نخورده و فقط سر کلاس نشسته بعد از ۱۸ سالگی هم حرکتی نخواهد کرد چون یاد نگرفته است. باید بچه ها آموزش ببینند. خوشبختانه سوسیس و کالباس و نوشابه در مدارس ممنوع شده است ولی باید دروس مربوط به تغذیه در درس ها گنجانده شود. باید در مورد شیوه زندگی و سلامتی نیز دروسی از کلاس های اول و دوم تا پایه های بالاتر تدریس شود. سریال های ما نباید فقط غذاخوردن را نشان بدهد. رفتن به طبیعت باید در رسانه آموزش داده شود. باید مرتبا برنامه هایی در خصوص شیوه های سالم پخت غذا آموزش داده شود. این آموزش مداوم است باید هر روز به شیوه های سالم زیستن و تغذیه سالم اهمیت داده شود.

ورزش هم مانند عبادت باید مداوم باشد

باید آدم ها را به تحرک عادت داد وگرنه ما در آینده با چاقی کشنده روبرو خواهیم بود

کبد چرب هیچ دارویی ندارد

دکتر فره‌وش در خصوص اینکه ما با شیوع کبد چرب روبرو هستیم آیا تغذیه و ورزش در این بیماری باید همپوشانی داشته باشد؟ گفت: بله درست است ۳۰ درصد تغذیه و ۳۰ تا ۴۰ درصد ورزش و درصد کمی بیماری های نادر از جمله کم کاری تیروئید و یا بیماری های ژنتیکی. کبد چرب هیچ دارویی ندارد و متاسفانه امروز این بیماران یک نایلون دارو دارند درحالیکه مکمل های غیر ضروری که گران هم هستند هیچ خاصیتی ندارند. تنها رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی و ورزش مداوم و روزمره برای بیماران کبد چرب لازم است. همانطور که مردم روزی ۵ بار عبادت می کنند ورزش هم باید مداوم باشد وگرنه بی فایده خواهد بود. باید فضاهای اداری به گونه ای باشد که کارمندان مجبور به راه رفتن باشند. باید آدم ها را به تحرک عادت داد وگرنه ما در آینده با چاقی کشنده روبرو خواهیم بود و باید بودجه بالایی از کشور را صرف مداوای این بیماران بکنیم. گفته می شود مرگ و میر کرونا در افراد چاق و دیابتی و فشار خونی بیشتر بوده بخصوص گفته می شود در جوانانی که از کرونا فوت کردند مساله چاقی دیده می شود چون چاقی حالتی از التهاب در بدن ایجاد می کند و چون در کویید هم این حالت التهاب ایجاد می شود یکباره وضعیت در این بیماران بدتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha