تجربه سفرهای نوروزی که با بی‌خیالی ستاد ملی مقابله با کرونا مواجه شد، نتیجه‌ای جز موج چهارم کرونا را به دنبال نداشت. همین امر باعث شد تا بسیاری از مشاغل بعد از تعطیلات نوروز نیز تعطیل بمانند که همین اتفاق موجب گلایه‌های بسیار کسبه از بابت شرایط دشوار اقتصادی شد. همچنین کادر درمانی کشور هم شرایط سختی را تجربه کردند و بسیاری از هموطنان جان خود را از دست دادند. حالا در آستانه تعطیلات نیمه خرداد یکبار دیگر همه توجهات به این روزها جلب شده و اظهاراتی درباره لزوم ممنوعیت سفر در این روزها مطرح شده است.

سفر موج پنجم کرونا در جاده‌ها

سلامت نیوز: تجربه سفرهای نوروزی که با بی‌خیالی ستاد ملی مقابله با کرونا مواجه شد، نتیجه‌ای جز موج چهارم کرونا را به دنبال نداشت. همین امر باعث شد تا بسیاری از مشاغل بعد از تعطیلات نوروز نیز تعطیل بمانند که همین اتفاق موجب گلایه‌های بسیار کسبه از بابت شرایط دشوار اقتصادی شد. همچنین کادر درمانی کشور هم شرایط سختی را تجربه کردند و بسیاری از هموطنان جان خود را از دست دادند. حالا در آستانه تعطیلات نیمه خرداد یکبار دیگر همه توجهات به این روزها جلب شده و اظهاراتی درباره لزوم ممنوعیت سفر در این روزها مطرح شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، روز گذشته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از سفرهای تعطیلات نیمه خردادماه شد تا موج پنجم کرونا در کشور به راه نیفتد. دکتر حسینعلی شهریاری بعد از نوروز هم که وضعیت کرونا به‌دلیل سفرهای نوروزی وخیم شد نامه‌ای برای پیگیری این مساله منتشر کرده بود.
 اما خبر دیگر اینکه به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کمیته امنیتی اجتماعی وزارت کشور درباره پیشنهاد این ستاد جلسه‌ای برگزار خواهد کرد. دکتر علیرضا رئیسی دراین‌باره گفته است: با توجه به تعطیلات پیش رو ( ۱۴ و ۱۵خردادماه) تصمیم‌گیری‌هایی در جریان است. به گفته وی، پیشنهادهای مربوط به اعمال ممنوعیت سفر در تعطیلات نیمه خرداد ارائه شده است.

رئیسی همچنین در ادامه تاکید کرد: با توجه به تعطیلات چندروزه، همان‌طورکه می‌دانید درست است که در وضعیت نزولی بیماری هستیم اما خیلی از شهرها و استان‌ها در وضعیت نارنجی به‌سر می‌برند و وضعیت بسیار شکننده است. یکی از عوامل موثر در انتشار بیماری معمولا سفرها و ترددها، تجمعات و مهمانی‌هاست، این پیشنهاد داده شده است تا در ایام تعطیلات از یک روز قبل از آغاز تعطیلات تا یک روز بعد از آن را منع سفر قائل شویم. استاندار تهران هم دیروز همین خبر را با جزئیات بیشتری منتشر کرد و گفت که این پیشنهادها مربوط به منع تردد از ۱۲ تا ۱۷خردادماه خواهد بود. آقای انوشیروان محسنی بندپی درباره ممنوعیت تردد در ایام تعطیل گفت: اگر جهش‌های جدید ویروس کرونا و امکان چرخش آن ازسوی ترددها فراهم شود باید جلوی آن گرفته شود. در تعطیلی‌ها بیشترین سفر از تهران به همه نقاط کشور انجام می‌شود؛ لذا پیشنهاد و درخواست ما این است که مصوب شود از ۱۲ تا ۱۷خردادماه سال جاری منع تردد استانی همانند عید فطر اعمال شود.
 
پلیس هم خواستار تعیین‌تکلیف شد
 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم دیروز درباره تعیین‌تکلیف وضعیت محدودیت یا منع تردد سفر در تعطیلات ۱۴ و ۱۵خردادماه سخن گفت و این مساله را منوط به اعلام نظر وزارت بهداشت و ستاد کرونا دانست. سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه پنجمین رزمایش ارتقای توان عملیاتی و تحرکات خودرویی پلیس راهور ناجا که دیروز در شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار داشت: در این زمینه تاکنون تصمیمی گرفته نشده اما با توجه به اینکه این تعطیلات در روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه قرار گرفته و معمولا پنج‌شنبه نیز به آن متصل است در این زمینه باید وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را انجام داده و با توجه به چگونگی شیوع و شرایط شهرها نظر خود را اعلام کند؛ البته ما در این زمینه تابع مصوبات ابلاغی بوده و مجری هستیم تاکنون نیز در این زمینه چیزی به ما اعلام نشده است ولی فکر می‌کنم که در جلسات آتی درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که ممنوعیت تردد بین ساعت 22 تا 3بامداد در شهرها همچنان برقرار است.
 
خدا عاقبت ما را به خیر کند
 عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در زمینه تعطیلات نیمه خرداد و تجمعات مربوط به انتخابات نکاتی را مطرح کرده است که جالب هستند. خانم دکتر مینو محرز دراین‌باره گفته است: برگزاری هرگونه تجمع باعث می‌شود با پیک جدید بیماری روبه‌رو شویم؛ بنابراین توصیه اکید داریم حتما در تبلیغات نامزدها و روز انتخابات، پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح رعایت شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال جهش ویروس ایرانی وجود دارد یا خیر تصریح کرد: امکان جهش هر نوع ویروسی که در سطح جامعه می‌چرخد، وجود دارد. به همین دلیل نوع واریانت برای ما اهمیتی ندارد. مهم جهش و واریانتی است که اتفاق می‌افتد و از آنجایی که در روزهای آینده تعطیلات نیمه خرداد و احتمال افزایش مسافرت‌ها را داریم و اکثر مردم واکسینه نیستند، نگرانی هر نوع واریانت و اوج گرفتن ویروس وجود دارد. عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: درمورد تعداد جهش‌های ویروس کرونای ایرانی توالی‌هایی صورت‌گرفته و همانطورکه اشاره کردم احتمال واریانت آن نیز مانند ویروس‌های دیگر وجود دارد اما مشکل اصلی ما که باعث شد در پیک چهارم با رشد تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا روبه‌رو شویم، واریانت انگلیسی بود و اکنون هم که ویروس هندی و آفریقای‌جنوبی وارد ایران شده، اگر تجمعات به‌واسطه تعطیلات و انتخابات به وجود بیاید، باید خدا عاقبت ما را به خیر بگذراند. اما به نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با کرونا غیر از محدودیت‌های جاده‌ای باید برای سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز تدبیری بیندیشد. اینکه خانواده‌ها با خودروی شخصی نتوانند به سفر بروند اما سیستم ریلی یا شرکت‌های هوایی با وجود صدها مسافر دیگر در وسایل حمل‌ونقلی به مردم خدمات دهند امری مضحک است که می‌تواند روزهای غمباری را به‌دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha