«مادرم با ارایه مدارك بیماران سرطانی امروز در بیمارستان اختر (پل رومی) واكسن سینوفارم زد. باید مدارك رو‌ تكمیل كنید و برید اونجا. از ۶ صبح نوبت‌دهی شروع می‌شه. مامان می‌گفت از ۳ صبح مردم می‌رن تو صف و تیم تزریق واكسن ظاهرا فقط تا پایان هفته در این بیمارستان هستند.» این توییت كه دیروز نوشته شده بود یك نمونه از اطلاع‌رسانی‌های این روزها در شبكه‌های اجتماعی است.

پنج صبح تشریف بیاورید سر صف

سلامت نیوز:«مادرم با ارایه مدارك بیماران سرطانی امروز در بیمارستان اختر (پل رومی) واكسن سینوفارم زد. باید مدارك رو‌ تكمیل كنید و برید اونجا. از ۶ صبح نوبت‌دهی شروع می‌شه. مامان می‌گفت از ۳ صبح مردم می‌رن تو صف و تیم تزریق واكسن ظاهرا فقط تا پایان هفته در این بیمارستان هستند.» این توییت كه دیروز نوشته شده بود یك نمونه از اطلاع‌رسانی‌های این روزها در شبكه‌های اجتماعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، فارغ از آنچه از جانب وزارت بهداشت و توسط صداوسیما و رسانه‌ها اعلام می‌شود، وضعیت دریافت واكسن كرونا در تهران، به گونه‌ای پیش رفته است كه تبلیغات دهان به دهان یا دقیق‌تر بگوییم: توییت به توییت بخش مهمی از اطلاع‌رسانی را بر عهده گرفته است. در میان این توییت‌ها و در جریان صحبت با كسانی كه در اولویت دریافت واكسن هستند، می‌توان تجربه‌های مشابهی را دید: سردرگمی در میان ثبت‌نام یا مراجعه حضوری، تشكیل صف از اولین ساعت‌های صبح، ابهام در مراكز محله‌ای توزیع واكسن.

در گروه سنی 70 سال به بالا همچنان خبر می‌رسد كه فارغ از اینكه در سایت رسمی وزارت بهداشت ثبت نام كرده یا نكرده باشید، صف‌های سحرگاهی ثبت‌نام حضوری احتمال دریافت واكسن را بالاتر می‌برند. از همان نیمه‌های اردیبهشت كه مشخص شد دریافت واكسن بر اساس گروه سنی آغاز شده و شهروندان بالای 80 سال در انتظار تماس از خانه‌های بهداشت مانده بودند، مشخص شد كه دریافت واكسن شاید به آن نظم و ترتیبی كه باید، پیش نمی‌رود. خیلی زود تصویر ازدحام سالمندان مقابل مراكز مختلف بهداشت در محله‌های مختلف منتشر شد و انتقادها بالا گرفت كه یكی از حساس‌ترین گروه‌های جامعه در برابر كرونا به خاطر ابهام و نبود اطلاعات درست باید حضور در میان جمعیت را به جان بخرند.

حالا هم كه نوبت به گروه سنی بالای 70 سال رسیده مشكل هنوز بر جای خود باقی است. خانم الف 71 سال سن دارد، او در سه روز گذشته با تمام مشكلاتی كه دریافت واكسن ممكن است داشته باشد روبه‌رو شده و هنوز هم در میان مراكز مختلف سرگردان است. یك بار در مركز بهداشت مباركی در محدوده لویزان ثبت‌نام كرده بود تا روزی كه از رادیو شنید كه نوبت به واكسن گروه سنی بالای 70 سال رسیده است.

او  می‌گوید: «روز شنبه رفتم به همان محل كه دیده بودم واكسن می‌زنند، دیدم خبری نیست. گفتند باید وارد سایت Salamat.ir شوید و آنجا ثبت‌نام كنید. من همانجا با گوشی‌ام ثبت‌نام كردم و گفتم حالا كجا واكسن می‌زنند؟ گفتند در فلان مدرسه. وقتی رفتم آنجا گفتند دارند واكسن می‌زنند و ثبت‌نام هم نمی‌خواهد. كارتم را كه نشان دادم گفتند به شما نمی‌توانیم بزنیم، فقط بالای 75 سال. گفتم رادیو گفت نوبت بالای 70 سال شده، گفتند بله اما ابلاغیه‌اش هنوز برای ما نیامده.»

روز بعد به امید اینكه ابلاغیه دیگر به دست پایگاه واكسن مستقر در مدرسه رسیده باشد دوباره به آنجا مراجعه كرد، این بار مدرسه خالی بود و حواله‌اش دادند به همان مركز بهداشت: «به مركز بهداشت قبلی كه رفتم دیدم خیلی شلوغ است. مردم از ساعت 5 صبح آمده بودند اسم نوشته بودند و من اصلا نفهمیدم آن ثبت‌نام برای چه بود. یعنی خود مردم صبح جمع می‌شوند و اسم می‌نویسند و می‌دهند دست مركز بهداشت، یك نفر از روی همان لیست اسم‌ها را می‌خواند و دانه دانه می‌فرستد داخل. اما این‌قدر جمعیت زیاد است كه آدم جرات نمی‌كند در آن صف بایستد.»

با دو بار ثبت‌نام، یك بار حضوری و یك بار در سایت در ظرف سه روز اول هفته همچنان در گیرودار آمدن و رفتن بین مراكز مختلفی بوده كه به گفته او همه شلوغ‌اند: «جالب است آن مركزی كه ثبت‌نام كرده بودم به من گفتند نزدیك‌ترین مركز تزریق واكسن به شما در میدان ملت است. وقتی به آنجا مراجعه كردم گفتند ما اصلا اینجا تزریق واكسن نداریم. نمی‌دانم اما چرا اسمشان در لیست بود.»خانم الف خودش به مراكز مختلف سر می‌زند، پیگیر اخبار است و راحت با گوشی همراهش كارهای مربوط به ثبت‌نام را انجام می‌دهد.

در عین حال حتی او كه سالم است و می‌تواند كارهای خودش را پیش ببرد هنوز نمی‌داند بین این اطلاعات چند دست و حواله دادن از این مركز به آن مدرسه و از آن مدرسه به آن خانه بهداشت باید چه كند. برخی از افراد گروه‌های سنی اعلام شده اما برای دریافت واكسن متكی به كمك دیگران هستند. برای همین این سردرگمی را می‌توان در میان اطرافیان آنها دید كه مرتب در شبكه‌های اجتماعی از هم خبر می‌گیرند كه چه كسی، كجا توانسته والدینش یا پدربزرگ و مادربزرگش را واكسینه كند. یكی از كاربران توییتر نوشته است: « بابا و‌ خاله، مامان‌جون رو بردن واكسن بزنه.

سروقت جایی كه قرار بود باشن بهشون گفتن تموم شده!!!!!آدما از ۵ صبح میان صف اسم می‌نویسن ۱۱ صبح دیره (ساعتی كه وقت داشتن البته) برای هر آدم مسنی كه واكسن می‌زنه اینجوری ۲ نفر باید پیگیر و درگیر باشن آخه؟» كاربر دیگری نوشته: «پایگاه شماره ۱ سردار جنگل اعلام كرده به ما گفتند فقط بالای 75 سال واكسینه كنید.

بعد دیروز می‌گید بالای 70 سال. پدر بنده فلج و 72 سالش هست و مرتب پرستار رو دكتر میاد خونه و میره. كجا و كی باید واكسن بزنیم كه حرف و عملتون یكی باشه لطفاً؟»یكی از بازنشستگان فرهنگی كه صحبت می‌كند از قضا از روند واكسن زدن خانواده‌اش راضی است؛ رضایتی كه بیشتر متكی به شانس بوده: «برادرم كه 87 ساله‌ است رفت خانه بهداشت ثبت‌نام كرد و همان روز به او واكسن سینوفارم زدند. بعد به او گفتند هر كسی در خانه هست كه سنش بالا است بردار بیاور برای واكسن. فردای آن روز ما هم رفتیم و ثبت‌نام كردیم، به ما گفتند وقتی نوبت‌تان شد زنگ می‌زنیم كه بیایید.»

10 روزی از ثبت‌نام گذشته و حالا برای او هم كه بالای 70 سال دارد باید نوبت واكسن برسد، هنوز خبری نشده اما او ترجیح می‌دهد تا روزی كه تلفن زنگ بزند و نوبتش را برایش اعلام كنند در خانه بماند. در میان شایعاتی كه شنیده چیزهایی بوده كه ترجیح داده اصلا برای ثبت‌نام به سراغ سایت نرود: «می‌گویند این سایت‌ها دارند اطلاعات شما را می‌گیرند برای خودشان، راستش من هم از سایت استفاده نكردم.»

 اغلب كسانی كه در شبكه‌های اجتماعی از رسیدن واكسن به والدین‌شان می‌نویسند، خبر مراكز خلوت‌تر را به هم می‌دهند. همین‌طوری بود كه در روز تزریق واكسن در مجموعه ایران مال ناگهان خبر مثل بمب تركید و از روز بعدش دیگر در كل مجموعه جای سوزن انداختن نبود. یكی از راهكارهایی كه كاربران به هم پیشنهاد می‌كنند این است كه به صورت مرتب به خانه‌های بهداشت محله سر بزنید تا واكسن گیرتان بیاید. با وجود تمام آن تاكیدهایی كه وزارت بهداشت برای مراجعه نكردن حضوری مردم به خانه‌ها و مراكز بهداشتی و درمانی داشت به نظر می‌رسد، دریافت واقعی واكسن در صف زودتر از انتظار برای اعلام نوبت جواب داده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha