چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 312201

محققان دریافتند که فست‌ فودها، سوپرمارکت‌ها و سایر محیط‌های ساخته‌شده نقش مهمی در افزایش وزن ندارند.

تاثیر محیط شهری بر افزایش وزن

سلامت نیوز:محققان دریافتند که فست‌ فودها، سوپرمارکت‌ها و سایر محیط‌های ساخته‌شده نقش مهمی در افزایش وزن ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس بررسی جدید محققان دانشگاه واشنگتن در ایالات‌متحده، وزن افراد به علت زندگی در نزدیکی رستوران، فست‌ فود و سوپرمارکت کم و زیاد نمی‌شود و زندگی در محله‌ای متراکم با قابلیت پیاده‌روی نیز بر وزن افراد تاثیرگذار خواهد بود.
محققان اظهار کردند: در نتایج بررسی‌های گذشته، فست فودها، سوپرمارکت‌ها و سایر محیط‌های ساخته‌شده به عنوان عامل اساسی در کاهش وزن یا تمایل به چاقی معرفی شدند.


جیمز بوزکیویچ، محقق اصلی این بررسی گفت: موارد بسیاری در گذشته نشان می‌دهد که زندگی در کنار یک رستوران، منجر به مصرف غذای بیشتر و افزایش وزن خواهد شد و البته زندگی در نزدیکی سوپرمارکت و مصرف غذاهای سالم‌تر در کاهش وزن موثر خواهد بود. همچنین زندگی در محله‌ای با امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و انجام ورزش بیشتر و سوزاندن کالری بیشتر در وزن افراد تاثیر خواهد داشت.


نتایج بررسی جدید شرکت کایزر پرمننته (شرکت بهداشت و درمان آمریکایی) بر روی بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده نشان داد که زندگی در نزدیکی سوپرمارکت و فست‌فود، هیچ تاثیری در وزن افراد نخواهد داشت. بااین‌حال، تراکم شهری، مانند تعداد خانه‌های یک محله که ارتباط نزدیکی با قابلیت پیاده‌روی در محله دارد، به نظر می‌رسد، قوی‌ترین عنصر محیطی است که در طول زمان با تغییر وزن بدن تغییر می‌کند.


محققان دریافتند که تراکم محیطی برای افزایش وزن مهم است و مجاروت با فست‌ فود یا سوپرمارکت تاثیری نخواهد داشت. تجزیه‌وتحلیل محققان از محیط‌ غذایی و تراکم نشان می‌دهد که هرچه تعداد افراد در یک منطقه بیشتر باشد (تراکم بیشتر) تعداد سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های فست فود در آنجا بیشتر خواهد بود. بنابراین، به نظر می‌رسد که سایر بررسی‌ها احتمالا نشانه‌های اشتباهی را ارائه کردند.


نتایج بررسی محققان در نشریه بین‌المللی Obesity منتشر شده است و نشان می‌دهد که زندگی در محله‌هایی با تراکم مسکونی و جمعیتی بالاتر منجر به کاهش وزن و چاقی کمتر خواهد شد.
بوزکیویچ افزود: هیچ‌گونه اصلاح ساده‌ای از محیط ساخته‌شده مانند در نظرگرفتن زمین بازی یا سوپرمارکت به‌عنوان راهکاری برای مقابله با شیوع چاقی در نظر گرفته نشده است.


وی گفت: عوامل دیگری مانند نابرابری درآمد که تعیین‌کننده توانایی مالی افراد در زندگی است، نقش مهمی در وزن افراد خواهد داشت. برای مثال، توانایی مصرف رژیم‌غذایی سالم و یا انجام ورزش بیش از تاثیر محیط‌های ساخته‌شده است.
نتایج این بررسی بخشی از یک پروژه تحقیقاتی مشترک ۱۲ ساله به‌عنوان حرکت به سوی سلامتی و تاثیر ویژگی‌های محیط‌های ساخته‌شده با خطر چاقی و ابتلا به بیماری دیابت است. هدف بعدی درک بهتر این موضوع است که انتقال از یک محله به محله دیگر و تغییر سریع ویژگی‌های محله، چه تاثیری بر روی وزن خواهد داشت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha