حداکثر سنی که یک انسان می‌تواند به آن برسد، همیشه موضوعی چالش برانگیز در دنیای علم بوده است. حالا محققان بین المللی با استفاده از یک شاخص جدید، محدوده جالبی را برای سن انسان تعیین کرده‌اند.

آیا 150 سال، حداکثر عمر انسان است؟

سلامت نیوز: حداکثر سنی که یک انسان می‌تواند به آن برسد، همیشه موضوعی چالش برانگیز در دنیای علم بوده است. حالا محققان بین المللی با استفاده از یک شاخص جدید، محدوده جالبی را برای سن انسان تعیین کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بر اساس بررسی‌های جدید محققان بین المللی که روش جدیدی را با استفاده از آزمایش خون برای تعیین سن بیولوژیکی ابداع کرده و آن را «شاخص وضعیت ارگانیسم پویا» یا به اختصار DOSI نامیده‌اند، حداکثر سن ممکن برای یک انسان می‌تواند بین 120 تا 150 سال باشد.

بر اساس این پژوهش، نوسانات در نمره DOSI فرد، توانایی بهبودی وی از مواردی مانند بیماری‌ها را نشان می‌دهد و این نوسانات با افزایش سن و به دلیل افزایش زمان بهبودی، بیشتر می‌شوند. براساس این محاسبات، محققان نشان داده‌اند که حداکثر عمر انسان می‌تواند به 150 سال برسد.

به گفته محققان سنگاپوری که هدایت این تحقیقات را به عهده داشته‌اند، «افزایش سن با کاهش پیشرونده عملکرد و افزایش خطر بیماری‌های مزمن همراه است».

آن‌ها می گویند: «از آنجا که تعیین سن بیولوژیکی پیچیده است و لزوماً با سن تقویمی ارتباط ندارد، در تحقیقات مختلف از مارکرهای مربوط به خون، متیلاسیون DNA یا اقدامات دیگری برای ایجاد نشانگرها و پیش بینی کننده‌های زیستی استفاده می‌شود. به گزارش سیناپرس، این موارد همچنین می‌توانند به صورت بالینی نیز برای تعیین اثربخشی مداخلات ضد پیری مورد استفاده قرار گیرند».

در پژوهش فوق، تیم تحقیقاتی از داده‌های طولی شمارش خون انسان از نظرسنجی ملی بررسی سلامت و تغذیه UK Biobank برای ایجاد متغیری واحد برای توصیف سن بیولوژیکی استفاده کردند و آن را شاخص وضعیت ارگانیسم پویا نام نهادند.

برای توسعه این شاخص از متغیرهایی مانند سن، بیماری و سبک زندگی استفاده شده است. محققان نوسانات DOSI را به عنوان معیاری برای مقاومت فیزیولوژیکی در نظر می‌گیرند که نشان دهنده توانایی بهبودی از مشکلاتی نظیر انواع بیماری است.

بررسی‌های انجام شده این تیم پژوهشی به کمک شاخص DOSI نشان می‌دهند که حداکثر عمر انسان می‌تواند بین 120 تا 150 سال باشد.

این یافته‌های علمی پژوهشی بدیع که برای تخمین روند پیری بیولوژیکی قابل استفاده هستند، در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha