چرا پرستاران مانند سایر اعضای کادر درمان، نباید تعرفه داشته باشند؟

سلامت نیوز:پرستاران سالهاست که از بی عدالتی در سیستم سلامت کشور رنج می برند و امتیازات قانونی آنها از سوی مسئولان و مجریان نظام سلامت نادیده گرفته میشود.

به گزارش سلامت نیوز بر طبق آمار اعلام شده، پرستاران حدود 60 در صد از جمعیت نظام سلامت را در قالب گروه های مختلف مراقبتی ، تشکیل میدهند و در امر پیش گیری و درمان و مراقبت، وظایف گوناگونی بر عهده دارند که بارها از نظر محافل بین المللی سلامت هم بر اهمیت نقش پرستاران ، تاکید شده است. همه گیری کرونا نیز این نقش حیاتی را به طور واضح و شفاف در معرض دید و قضاوت عموم مردم ، قرار داد. 


با این حال سخت و طاقت فرسا بودن این شغل هم در قوانین و مصوبات نهادهای بین المللی و داخلی کشور ، لحاظ شده است . اما در مرحله ی اجرا اینگونه قوانین و مصوبات دچار از دست رفتن اثر بخشی، گردیده اند.

قانون مشاغل سخت و زیان آور ،عملا بدون اجرا مانده است، قانون ارتقاء بهره وری کارکنان نظام سلامت ، به وضوح دور زده میشود و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز با گذشت چهار ده سال از تصویب آن همچنان رنگ اجرا به خود نگرفته است.

در سالهای اخیر و با اوج گرفتن اعتراضات پرستاران به ویژه بعد از اجرای طرح تحول سلامت که در آن پرستاران نادیده گرفته شدند و از بودجه های هنگفت این طرح ، سهمی نصیب آنها نگردید و باعث افزایش شکاف معیشتی بین گروهی با کمترین تعداد در تیم بهداشت و درمان و گروه دیگر با بیشترین تعداد گردید، نهایتا با ورود رهبری جمهوری اسلامی، به مسئله ی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و رسیدگی به معیشت و استخدام تعداد مورد نیاز پرستاران، مطالبات چندین ساله ی پرستاران وارد فاز جدیدی از جدیت و پافشاری بر برآورده شدن آنها گردید. 


حال قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه بر خود این قانون و قانون ارتقاء بهره وری که تاکید مجدد بر اجرای تعرفه گذاری دارد و قانون ششم توسعه ی کشور که باز هم تاکید بر اجرای قانون تعرفه گذاری در قالب کارانه های پرداختی کنونی دارد، این بار فرمان اجرای قانون ، صادر شده از سوی رهبر انقلاب را هم به عنوان پشتوانه ی چهارم خود ، دارد که جای بسی امیدواری است. 

اما چرا همچنان با گذشت 14 سال از تصویب و بیش از 5 ماه از صدور فرمان رهبری باز هم مجریان قانون در وزارت بهداشت نتوانسته اند این خواسته ی مهم پرستاران و مقام معظم رهبری را عملیاتی نمایند؟ 

به نظر میرسد جریانی فراتر از قانون در این وقت کشی ها و عدم اجرای قانون دخیل است که باز شدن حلقه ی مفقود این معما ، اراده ای همراه با مبازره با سیستم. همراه با رانت و مافیا را مطالبه میکند ، اگر نه این همه قول اجرا در طول این سالها و برگزاری جلسات و کارگروه ها ، تاکنون باید منجر به اجرا و بر آورده شدن مطالبه ی بر حق پرستاران میگردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha