یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 312329

گزارش هواشناسی نشان می‌دهد دمای هوا در خرداد امسال تا پایان تابستان در بخش بزرگی از کشور به‌طور میانگین یک درجه گرم‌تر از میانگین ۵۰ساله است.

هشدار ‌ 40درجه

سلامت نیوز:گزارش هواشناسی نشان می‌دهد دمای هوا در خرداد امسال تا پایان تابستان در بخش بزرگی از کشور به‌طور میانگین یک درجه گرم‌تر از میانگین ۵۰ساله است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،همچنین در هفته جاری شاهد افزایش نسبی دما خواهیم بود که در اغلب استان‌ها تا 3درجه و در برخی مناطق مانند سواحل دریای خزر یا سیستان‌وبلوچستان و کهگیلویه ‌و بویراحمد 7تا 13درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است؛ افزایش دمایی که هشدار گرمازدگی، آسیب به کشاورزی و همچنین آتش‌سوزی در منابع طبیعی را همراهداشته است.


افزایش 7درجه‌ای دما در سیستان‌وبلوچستان

سیستان‌وبلوچستان یکی از استان‌هایی است که اداره هواشناسی آن هشدار سطح نارنجی برای افزایش گرما صادر کرده است. مدیرکل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه حداکثر دما در استان طی روزهای گذشته تا 47درجه سانتی‌گراد رسیده است به همشهری می‌گوید: انتظار ما این است که دمای هوا تا پایان هفته در جنوب استان به 49درجه سانتی‌گراد برسد.

طی هفته جاری و هفته آینده در مجموع تا 5درجه افزایش دما را داریم و پیش‌بینی می‌شود دما در جنوب استان حتی تا 7درجه افزایش یابد.محسن حیدری با بیان اینکه دمای قابل تحمل برای انسان 38درجه است، می‌افزاید: بالاتر از این دما به‌ویژه وقتی از 40درجه سانتی‌گراد بالاتر رود، احتمال گرمازدگی ایجاد می‌کند که این احتمال با توجه به شرایط استان و وزش بادهای گرم بیشتر خواهد بود؛ هرچند مردم سیستان ‌و بلوچستان به این گرما عادت دارند و مقاوم هستند و ما هشدار نارنجی را بیشتر برای غیربومی‌ها صادر کرده‌ایم.

او با اشاره به شرایط خشکسالی شدید و کمبود آب تأکید می‌کند، فشار گرما بر شهروندان سیستان‌وبلوچستان بیشتر از گرمازدگی است و می‌تواند منجر به خسارت به بخش کشاورزی و دامداری هم شود.هم‌اکنون فصل میوه‌های گرمسیری چون انبه است که گرمای بی‌سابقه اواسط خرداد، نگرانی‌هایی را درباره از بین رفتن این میوه‌ها ایجاد کرده است.

حیدری البته تأکید می‌کند گرمای هوا بیشتر در مناطق جنوبی موجب بروز مشکلاتی خواهد شد و در این مناطق ممکن است حتی به 50درجه هم برسد که یک رکورد در میانگین بلندمدت محسوب می‌شود.مدیرکل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی می‌کند، استان امسال فصل گرم را با یک یا 2درجه گرمای بیشتر پشت سر بگذارد، اما بارندگی مونسون از 15خرداد تا 10شهریور به‌صورت نرمال اتفاق می‌افتد و می‌تواند کمی این گرما را تلطیف کند.


 هشدار آتش‌سوزی در منابع طبیعی

در کهگیلویه و بویراحمد هم مانند سیستان ‌و بلوچستان تا هفته بعد افزایش 6درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است؛ افزایشی که مسئولان هواشناسی استان را بر آن داشته هشدارهایی درباره آتش‌سوزی در منابع طبیعی صادر کنند.مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تا پایان هفته جاری اغلب مناطق استان تا 4درجه افزایش دما را تجربه‌ خواهند کرد می‌گوید:

این افزایش دما برای هفته بعد تشدید می‌شود و ادامه دارد و چه بسا در برخی مناطق افزایش دما در حدی باشد که رکورد دوره آماری را بزند.رضا کاکاوند با بیان اینکه افزایش دمای هوا در مناطق جنوبی محسوس‌تر است، می‌افزاید: هشدار هواشناسی صادر نکرده‌ایم، اما با توجه به روند افزایش دما مصرف آب و برق افزایش خواهد یافت.

نکته مهم‌تر اما در استان ما کاهش بارندگی‌ها و خشک شدن پوشش منابع طبیعی است که احتمالا آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها را افزایش داده است. طی هفته گذشته هم چند مورد آتش‌سوزی داشتیم و هشدارهایی در این‌باره داده شده است. او با تأکید بر اینکه افراد آسیب‌پذیر در ساعت‌های گرم در فضای عمومی حضور نیابند، گفت:‌ کهگیلویه‌وبویراحمد به 2بخش گرمسیری و سردسیری تقسیم می‌شود. در منطقه گرمسیری این هفته دما تا 45درجه و هفته بعد به 48درجه می‌رسد.

در منطقه سردسیری هم دمای هوا تا پایان هفته تا 36درجه و تا هفته بعد به 38تا 40درجه می‌رسد.در گلستان هم هشدار مشابهی صادر شده است و مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به استقرار سامانه کم‌فشار حرارتی از ساکنان این استان می‌خواهد که خود را برای تحمل گرمای بیش از ۴۰ درجه آماده کنند.نوربخش داداشی افزایش دمای هوا در این استان را برخلاف استان‌های دیگر بسیار زیاد و در حد ۱۶ تا ۱۸ درجه می‌داند و تأکید می‌کند که علاوه بر گرمازدگی احتمال آتش‌سوزی در جنگل هم وجود دارد.


 دمای 40درجه در برخی استان‌ها

دمای هوا در استان خراسان‌رضوی به‌ویژه در شهر مشهد هم با وجود افزایش 2تا3درجه‌ای احتمالا از 40درجه فراتر خواهد رفت. این را کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی می‌گوید و توضیح می‌دهد: روند افزایشی دما که در مناطق مختلف استان آغاز شده است، امروز (یکشنبه) به بیشترین حد خود می‌رسد و در نواحی گرمسیری استان بالاتر از ۴۰ درجه سلسیوس خواهد بود.

مرتضی اثمری تأکید می‌کند که ماندگاری هوای گرم در مناطق مختلف خراسان‌رضوی تا پایان هفته آینده ادامه دارد و در مناطق گرمسیری مانند سبزوار، سرخس و تایباد میانگین دما از ۴۰ درجه نیز فراتر می‌رود. ایلام، دیگر استانی است که به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی و همچنین احتمال افزایش دمای هوا تا 40درجه سانتی‌گراد هشدار گرمازدگی را صادر کرده است.  در قم هم هرچند هشدار خاصی صادر نشده و بنابر اعلام مدیرکل هواشناسی افزایش دما طبیعی است، اما پیش‌‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای هوا بین 39تا 42درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

مهران حیدری البته این دمای هوا را نسبت به میانگین بلندمدت    3-2درجه بالاتر می‌داند که هم در کمینه دما و هم در بیشینه دما افزایش را نشان می‌دهد. بوشهر هم با آغاز دور جدید گرما از ابتدای خرداد دمای بالای 40درجه را تجربه کرده است. این استان طی هفته گذشته در شهر برازجان دمای ۴۸ درجه و در شهرهای دیگر تا 45درجه را به ثبت رساند.

رطوبت هوا در دیر، بوشهر، عسلویه و خارک به‌ترتیب ۹۵، ۹۲، ۹۱ و ۸۳ درصد بود و هواشناسی استان پیش‌بینی کرده است این شرایط فعلا تداوم داشته باشد. استان همسایه یعنی هرمزگان هم طی روزهای گذشته 2درجه افزایش دما را تجربه کرده است و کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان پیش‌بینی می‌کند که دمای هوا در هفته جاری به‌تدریج به بالای ۴۰ درجه برسد.

 کمبود آب و قطعی برق

گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد گرمای پیش‌رو در همه مناطق کشور به‌صورت میانگین بین 2تا 3درجه بالاتر از حد نرمال و در دوره 10ساله بی‌سابقه است. با وجود این، کارشناسان هواشناسی معتقدند گرما تا 38درجه سانتی‌گراد برای انسان قابل تحمل است، اما گرمای بالای 40درجه در نیمه خرداد شرایط سختی را در برخی استان‌ها رقم زده است.

استان‌های گرمسیری چون سیستان‌ و بلوچستان‌، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در گرمای بالای 40درجه و حتی در برخی مناطق نزدیک به 50درجه، با وجود خشکسالی شدید و تنش‌های آبی درگیر قطعی‌های مکرر برق هم هستند. این وضعیت موجب شده است نماینده خوزستان نسبت به قطعی برق و تهدید سلامت مردم در گرمای پیش‌رو به مسئولان اداره آب و برق هشدار دهد.

بوشهری‌ها هم مانند خوزستانی‌ها به این قطعی‌ها اعتراض‌ دارند و معتقدند با وجود نیروگاه هزار مگاواتی تولید برق هسته‌ای بوشهر و عنوان پایتخت انرژی کشور، وضعیت پایداری برق و آب در این استان خواسته ناحقی نیست.ایرج حیدری، معاون استاندار هرمزگان هم چندی پیش از وزارت نیرو خواست با توجه به وضعیت قرمز کرونا، گرمای شدید هوا، استقرار صنایع ملی، استراتژیک بودن استان، شرایط آن نسبت به سایر استان‌ها برای اعمال خاموشی‌ها در هرمزگان توسط وزارت نیرو تجدیدنظر شود.


افزایش دمای هوا ادامه دارد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش ۷ تا ۱۳ درجه‌ای دمای هوا در کشور خبر داد و گفت: امروز، یکشنبه (۹خرداد) در ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۰ و ۱۱ خرداد) در شمال آذربایجان غربی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی و طی روز چهارشنبه (۱۲ خرداد) در ارتفاعات سمنان افزایش ابر همراه با رعد و برق و احتمال بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیاییان همچنین افزود: تا فردا در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور دمای هوا بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و طی روز دوشنبه (۱۰ خرداد) دمای هوا در سواحل دریای خزر، شمال شرق و اردبیل بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. طی این مدت در سایر مناطق کشور افزایش نسبی دما دور از انتظار نیست.

به‌گفته وی، طی امروز و فردا (۸ و ۹ خرداد) وزش باد جنوبی در سواحل دریای خزر به‌ویژه در مناطق کوهستانی گیلان، غرب مازندران و اردبیل خواهیم داشت. همچنین طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۰ و ۱۱ خرداد) در بعضی ساعات وزش باد شدید در خوزستان، ایلام و زابل رخ می‌دهد که خیزش گرد و خاک را به‌دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha