دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 312415

یک متخصص بیماری‌های گوارشی درباره چاقی و بیماری‌های مختلف گوارشی مربوط به این عارضه گفت: استعداد ابتلا به دیابت نوع ۲ و افزایش چربی خون در افراد چاق بیشتر و آن‌ها مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی گسترده و ابتلا به کبد چرب هستند.

ابتلا به دیابت نوع ۲ و چربی خون در افراد چاق بیشتر است

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های گوارشی درباره چاقی و بیماری‌های مختلف گوارشی مربوط به این عارضه گفت: استعداد ابتلا به دیابت نوع ۲ و افزایش چربی خون در افراد چاق  بیشتر و آن‌ها مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی گسترده و ابتلا به کبد چرب هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، حسن سعادت‌نیا، متخصص بیماری‌های گوارشی در خصوص بیماری دیابت گفت: متأسفانه بیماری چاقی در چند دهه اخیر در همه کشورها از جمله ایران شایع شده و حتی کودکان و نوجوانان نیز درگیر این معضل هستند.


وی افزود: چاقی تقریباً تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند و این‌یک بیماری چند ارگانی محسوب می‌شود به‌طوری‌که افراد چاق علاوه بر اینکه ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ و افزایش چربی خون در آن‌ها بیشتر است، عوارض قلبی و عروقی گسترده و ابتلا به کبد چرب نیز میان آن‌ها بسیار شایع است.


متخصص بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: افراد چاق در اثر افزایش فشار داخل شکمی بیشتر مبتلا به رفلکس می‌شوند همچنین احتمال بروز سرطان‌های دستگاه گوارش ازجمله سرطان کولون و ابتلا به پولیپ در آن‌ها بیشتر است.


سعادت نیا با اشاره به اینکه پیشگیری از این مسئله از طریق آموزش به شهروندان بسیار حائز اهمیت است، گفت: افراد باید از کودکی در مورد کنترل وزن و نحوه سبک زندگی سالم و تحرک اطلاعات زیادی داشته باشند و کسب کنند در حال حاضر ۹۰ درصد و رفت‌وآمدها و ترددها در سطح شهرها با خودروها و وسائل نقلیه انجام می‌گیرد و تقریباً افراد بی‌حرکت‌اند که شرایط کرونا هم به این قضیه دامن زده است و همه افراد باید موضوع پیاده‌روی روزانه را مدنظر قرار دهند همچنین توده بدنی خود را مورد سنجش قرار دهند.


سعادت‌نیا گفت: تقسیم وزن بر قد برحسب متر ضرب در خود قد شاخص توده بدنی را مشخص می‌کند و افراد سالم شاخص توده بدن در آن‌ها ۲۵ است و بالاتر از آن افراد دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند. همچنین چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند سبب کمردرد، آرتروز و مشکلات دیگر در بدن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha