ورزش شبانه باعث افزایش متابولیسم و کنترل میزان قند خون در طول شب می شود.

فقط ورزش شبانه، قند خون را پایین می آورد

سلامت نیوز: ورزش شبانه باعث افزایش متابولیسم و کنترل میزان قند خون در طول شب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از دیلی میل، متخصصان دانشگاه کاتولیک استرالیا سلامت متابولیسم 24 مرد بی تحرک را که در معرض ابتلا به دیابت نوع دو بوده و رژیم غذایی پرچربی داشتند، بررسی کردند.

محققان در این مطالعات به این نتیجه رسیدند که ورزش صبحگاهی و عصرگاهی سلامت سیستم قلبی و ریوی را بهبود می بخشد اما تنها ورزش آخر شب است که باعث کاهش میزان گلوکز خون در طول شب می شود.

این یافته های جدید برای کنترل قند خون در بیمارانی که با دیابت دست و پنجه نرم می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است و تا حد زیادی می تواند کیفیت زندگی آنها را افزایش دهد. به گزارش سیناپرس، محققان اعلام کردند که این گروه تحت کنترل که در اوایل شب اقدام به ورزش کرده اند، با کاهش قند خون متمرکز شبانه روبرو شده اند.
یکی از مشکلاتی که مبتلایان به دیابت نوع دو با آن روبرو هستند، افزایش بیش از حد قند شبانه است و در زمان خواب، مقدار گلوکز خون آنها به بالاترین حد خود می رسد. اما طبق بررسی های انجام شده، می توان با ورزش شبانگاهی این مشکل را برطرف کرد. این حرکت، نه تنها قند خون شبانه را کاهش می دهد، بلکه کاهش کلسترول را هم به دنبال دارد.
به گزارش سیناپرس، گروه تحت کنترل محققان، 24 مرد 35 تا 45 ساله با نمایه توده بدنی بین 27 تا 35 بود که در گروه اضافه وزن یا چاق قرار گرفته بودند. این افراد به مدت 11 روز متوالی از رژیم پرچربی استفاده کردند. هیچ یک از آنها مبتلا به دیابت نوع دو یا بیماری قلبی و عروقی نبودند اما در همه آنها استعداد ابتلا به این بیماری ها وجود داشت.

پژوهشگران، این افراد را به سه گروه تقسیم کردند: یک گروه صبح ها و گروه دوم شب ها  ورزش می کردند و گروه سوم هم کاملا بی تحرک بودند. آنها بعد از گذشت 5 روز، مزایای متابولیکی تمرینات روزانه ورزشی شبانگاهی را نسبت به ورزش صبحگاهی در قالب کاهش قند خون ناشتا، میزان انسولین، کلسترول، تری گلیسیرید و چربی LDL مشاهده کردند.

دانشمندان در این یافته ها تأکید می کنند که ورزش شبانگاهی برای افرادی که دچار اختلال متابولیکی هستند بسیار مؤثرتر از ورزش صبحگاهی عمل می کند. اما آنها در ادامه تأکید می کنند که افراد در هر زمانی از شبانه روز که فرصت پیدا کنند باید تحرک بدنی داشته باشند و تنها نباید به ورزش در زمانی خاص بسنده کنند. به طورکلی، ورزش کردن در هر ساعتی می تواند برای بدن فوایدی را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha