چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 312517

پارک ملی بموی شیراز، در هفته جاری با سومین حریق گسترده ظرف یک‌ماه اخیر مواجه شده است. استان فارس یکی از 5استان بحرانی حریق جنگلی در کشور است که باید امکانات گسترده‌ای برای کنترل و مقابله با عوامل آتش‌زا در آن به‌کار گرفته شود.

فصل آتش

سلامت نیوز:پارک ملی بموی شیراز، در هفته جاری با سومین حریق گسترده ظرف یک‌ماه اخیر مواجه شده است. استان فارس یکی از 5استان بحرانی حریق جنگلی در کشور است که باید امکانات گسترده‌ای برای کنترل و مقابله با عوامل آتش‌زا در آن به‌کار گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در پارک ملی بمو با افزایش دما، گیاهان خودرو و فصلی پوشیده شده در ارتفاعات و تپه‌ها، خشک و تبدیل به پوشال‌هایی می‌شوند که مستعد آتش‌سوزی هستند و با کوچک‌ترین شعله و جرقه شعله‌ور می‌شوند. روابط‌عمومی سازمان جنگل‌ها صبح دیروز به همشهری خبر داد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون، بیش از ۳۰۰ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور رخ داده و این روند در حال تشدید است.

ششم اردیبهشت‌ماه امسال بود که ۱۰هکتار از پارک ملی بموی شیراز در آتش سوخت. روز 24اردیبهشت نیز این پارک بار دیگر دستخوش آتش‌سوزی شد و منطقه سعدی این پارک ملی به‌مدت 2ساعت در آتش سوخت، اما نیروهای امدادی موفق شدند این آتش‌سوزی را که علفزارهای این منطقه را سوزاند، مهار کنند. سومین آتش‌سوزی پارک ملی بمو، یکشنبه و دوشنبه همین هفته رخ داد. عصر روز یکشنبه ۹خرداد، بخشی از پارک ملی بمو دچار حریق شد، اما این آتش‌سوزی با تلاش بی‌وقفه محیط‌بانان، آتش‌نشانی شیراز، نیروهای بسیج، مردم شهرک سعدی و روستاهای اطراف پارک ملی بمو و سمن‌های محیط‌زیستی، در ساعت ۴صبح ۱۰خردادماه مهار شد. در این آتش‌سوزی یک دستگاه خودروی پیکاب آتش‌نشان پارک ملی بمو نیز طعمه حریق شد.

براساس پیش‌بینی‌ سازمان جنگل‌ها، هم‌اکنون 5استان کشور در بالاترین سطح ریسک آتش هستند و نقشه‌های مناطق احتمالی وقوع در اختیار آنها قرار گرفته است. طی سال گذشته ۲۱هزار هکتار از جنگل‌ها و اراضی جنگلی ایران درگیر حریق شدند و در سال‌جاری نیز وسعت مناطق حریق جنگلی روزبه‌روز در حال گسترش است. بحرانی‌ترین نقاط احتمالی حریق، در منطقه زاگرس قرار دارند و شامل  استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کردستان و ایلام می‌شوند.

لزوم تشدید برخورد با عاملان حریق عمدی

در پی بالا گرفتن شعله‌های آتش در جنگل‌های ایران در خرداد 1400، رئیس سازمان جنگل‌ها برای تشدید برخورد با عاملان حریق‌های تعمدی در عرصه‌های طبیعی به دادستان کل کشور نامه نوشت و در این نامه با تأکید بر اینکه بودجه اطفای حریق باید در 6ماهه اول سال تامین شود، اعلام کرد: به‌زودی ۸۵۰نیروی جدید در سازمان جنگل‌ها استخدام می‌شوند.

مسعود منصور اعلام کرد: با توجه به گرمای هوا و وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور سازمان برنامه و بودجه باید اعتبارات مربوط به حفاظت و اطفای حریق را هرچه زودتر اختصاص دهد؛ چون اگر این اعتبار دیر برسد، در اطفای حریق تابستانی مشکل خواهیم داشت. منصور تأکید کرد: لازم است که نیروهای مردمی اطفای حریق هرچه سریع‌تر تجهیز شوند؛ علاوه بر این اعتبار تامین بالگرد از وزارت دفاع برای اطفای حریق نیز باید محقق شود.

منصور در ادامه با بیان اینکه اعتبار بخش حفاظت و حریق ما حدود ۱۲۰میلیارد تومان است، گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که در این زمینه همکاری با ما خواهند داشت. او با بیان اینکه برای پیشگیری از حریق و کنترل آن در جنگل‌ها و مراتع کشور از ظرفیت بسیج به‌عنوان دیده‌بان نیز استفاده می‌شود، افزود: درحال‌ حاضر اکیپ‌های پیشگیری و کنترل حریق نیز در مناطق حضور دارند و از تجهیزاتی ازجمله پهپاد و دوربین نیز در مناطق بحرانی استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه درصدی از حریق‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور عمدی است، گفت: طی سال گذشته ۶۶ نفر در این زمینه دستگیر شدند. ما نامه‌ای برای دادستان کل کشور ارسال کرده‌ و از مقامات قضایی نیز خواسته‌ایم با کسانی که عمدا جنگل‌ها و مراتع کشور را به آتش می‌کشند، برخوردهای سختگیرانه‌ای شود تا جنبه بازدارنده داشته باشد.


وقوع ۲۵ هکتار حریق در تهران

دامنه افزایش آتش‌سوزی‌ها در منابع طبیعی کشور در تهران نیز گسترش فزاینده داشت و فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران از وقوع ۱۱ مورد آتش‌سوزی در سطح مناطق چهارگانه استان تهران و به وسعت 25هکتار عرصه سوخته در آتش طی اردیبهشت و خرداد امسال خبر داد. فرهاد زندی به ایسنا گفت: بیشترین مناطقی که دچار آتش‌سوزی شدند ‌پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار و منطقه حفاظت‌شده جاجرود بودند.

علت این آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی و در بیشتر موارد نیز تعمدی بود. در هیچ‌یک از این ۱۱مورد، عوامل طبیعی نقشی در وقوع حریق نداشتند.  به‌گفته فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران، 2مورد از این آتش‌سوزی‌ها سهوی و توسط گردشگران در منطقه رخ داده بود که ‌با توجه به وزش باد ‌پس از روشن‌کردن آتش نتوانسته بودند آن را خاموش کنند. برای این دو مورد ‌پرونده‌ای تشکیل شد تا متهمان به مراجع قضایی تحویل داده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha