محققان دارویی جدید تولید کرده اند که نه تنها می تواند از ویروس ایجاد کننده کووید ۱۹ و انواع مختلف آن جلوگیری کند، بلکه کروناویروس تنفسی را در موش ها نیز درمان می کند.

تولید داروی جدیدی که کووید ۱۹ را مهار می کند

سلامت نیوز:محققان دارویی جدید تولید کرده اند که نه تنها می تواند از ویروس ایجاد کننده کووید ۱۹ و انواع مختلف آن جلوگیری کند، بلکه کروناویروس تنفسی را در موش ها نیز درمان می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، تیمی از محققان دانشگاه پنسیلوانیا داروی diABZI را تولید کردند که پاسخ ایمنی ذاتی بدن را فعال می کند و به طور موثری از علائم شدید کووید ۱۹، از جمله علائم گونه آفریقایی (B۱۳۵۱) جلوگیری می کند و همچنین گسترش آنها را در موش ها مهار می نماید.


موشهای تحت درمان با diABZI کاهش وزن بسیار کمتری نسبت به موشهای گروه کنترل نشان دادند، بار ویروسی در ریه ها و سوراخهای بینی آنها بطور قابل توجهی کاهش داشته و تولید سیتوکین افزایش یافت.


به گزارش  زی نیوز،«سارا چری»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تعداد کمی از داروها به عنوان مسدودکننده عفونت کووید ۱۹ شناخته شده اند. فعال سازی یک پاسخ ایمنی زودهنگام از نظر درمانی با یک دوز، یک شیوه امیدوارکننده برای کنترل ویروس، از جمله گونه B۱۳۵۱ آفریقای جنوبی است.»


وی در ادامه می افزاید: «تولید و توسعه ضدویروس های موثر برای کنترل عفونت و بیماری کروناویروس بسیار ضروری است مخصوصاً اینکه گونه های خطرناک این ویروس همچنان در حال ظهور هستند.»


با مشاهده لایه سلولی ریه آلوده به کروناویروس انسان، گروه دریافتند که ویروس قادر به پنهان شدن است، از اینرو تشخیص و پاسخ اولیه سیستم ایمنی بدن را به تأخیر می اندازد.


آزمایشات روی موشهای آلوده به کووید ۱۹ نشان داد که diABZI با فعال کردن مولکول STING به طور بالقوه مانع عفونت کووید ۱۹ از جمله گونه B۱۳۵۱ می شود.
علاوه بر این، diABZI همچنین می تواند ویروس پاراآنفلوانزای انسانی و همانندسازی رینوویروس در سلول های کشت شده را مهار کند. از اینرو محققان معتقدند آگونیست STING ممکن است در برابر ویروس های تنفسی دیگر هم موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha