پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 312559

دبیر کمیته علمی کشوری کوید ۱۹ گفت: احتمالا پیک بعدی بیماری کرونا را با نوع هندی آن شاهد خواهیم بود. عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در نشست روز چهارشنبه با اشاره به درمان‌های سرپایی، بیان کرد: برای بیماران سرپایی درمان خاصی ارائه نشده است و اگر تب بیشتر از ۳ روز وجود داشت یا تب قطع و وصل شد که عنوان می‌شود درگیری ریه وجود دارد، یا بی‌قراری بیشتر شود و همچنین سطح اکسیژن کاهش پیدا کرد افراد سریعا به مراکز درمانی باید مراجعه کنند.

پیک بعدی کرونا احتمالا از نوع هندی است

سلامت نیوز:دبیر کمیته علمی کشوری کوید ۱۹ گفت: احتمالا پیک بعدی بیماری کرونا را با نوع هندی آن شاهد خواهیم بود. عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در نشست روز چهارشنبه با اشاره به درمان‌های سرپایی، بیان کرد: برای بیماران سرپایی درمان خاصی ارائه نشده است و اگر تب بیشتر از ۳ روز وجود داشت یا تب قطع و وصل شد که عنوان می‌شود درگیری ریه وجود دارد، یا بی‌قراری بیشتر شود و همچنین سطح اکسیژن کاهش پیدا کرد افراد سریعا به مراکز درمانی باید مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در ایران و کشورهای دیگر باید ۷۵ درصد مردم واکسینه شوند تا واکسیناسیون تاثیرگذار باشد که اکنون یکی از دغدغه‌های بزرگ، تهیه‌ واکسن است. عابدینی افزود: واکسن‌ها در پلتفرم‌های مختلف وجود دارد از ویروس کشته شده تا آنهایی که نوعی از پروتئین را دارد.

تاثیر واکسن‌ها در مقابل جهش‌های جدید کاملا متفاوت است و پیش‌بینی می‌کنیم احتمالا پیک بعدی با نوع هندی را داشته باشیم، برای همین باید به ایمنی ۷۰ درصدی برسیم و آگاهی داشته باشیم که جهش ها چه اثری خواهد داشت. وی گفت: یکسری نتایج از واکسن برکت ارسال شد که حتما صادقانه منتشر خواهیم کرد ولی از نظر بنده که متخصص هستم نتایج خوبی داشته است، واکسن برکت نتایج بسیار خوبی داشته است و امیدواریم به زودی در سایت واکسن و وزارت بهداشت منتشر شود. 

واکسن‌هراسی نگران‌کننده است

او افزود: فاصله‌ هر دز واکسن اسپوتنیک بر اساس دستورالعمل‌های علمی می‌تواند از ۲۱ روز تا ۹۰ روز  باشد که اتفاق غیر علمی نیست و حتی  واکسن آسترازنیکا هم برای انجام تزریق دوم ۱۲ هفته تا ۳ ماه می‌تواند باشد و همچنین در رابطه با اینکه می‌توان برای دز دوم از واکسن دیگر استفاده کرد، باید بگویم یکسری مطالعات در دنیا می‌گوید که از ترکیب واکسن‌ها برای افزایش ایمنی استفاده می‌کنند، مثلا فایزر و آسترازانکا مخلوط شده است و از نظر علمی شاید بتوان انواع مختلف را مخلوط کرد که در حال بررسی هستیم.

عابدینی گفت: در برخی استان‌های جنوبی بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده است که اگر مراقب نباشیم در اواخر خرداد پیک پنجم را خواهیم داشت، بنابراین واکسن‌هراسی برای ما نگران‌کننده است و برخی می‌گویند واکسن امر جدیدی است که افراد را با آن کنترل می‌کنند و باید بدانیم در حال حاضر حتی به جای سوال در مورد اینکه چه واکسنی بهتر است، باید تاکید کنم، بهترین واکسن چیزی است که در اختیار شما است. 

 عوارض کرونا

 وی با اشاره به عوارض کرونا، افزود:خیلی افراد بعد از کرونا دیابت می‌گیرند و یا به دلیل التهابات دچار سکته قلبی و مغزی می‌شوند، بیماری که مشخص نیست  چه بر سر ما می‌آورد هر عقل سالمی بین عوارض واکسن و ویروس یکی را انتخاب می کند و به سمت تزریق واکسن می‌رود، اما واکسنی بدون عارضه نیست یعنی می‌تواند تب خفیف و حتی عوارض شدید غیر‌شایع داشته باشد و برای همین نمی گوییم واکسن عوارض ندارد اما ۹۰ درصد آن خفیف و قابل درمان است.

عابدینی در مورد مجوز اضطرار تزریق واکسن پاستور و برکت، گفت: ما برای واکسن‌ها و ایمنی واکسن‌ها فازهای یک، دو و سه را تعریف می‌کنیم واقعیت این است که وقتی پاندمی کووید با این میزان کشندگی و مرگ و میر در تمام دنیا اتفاق افتاد، واکسن‌ها زودتر وارد مصرف شدند و به عنوان مثال واکسن سینوفارمی که فاز یک و دو را طی کرد، سریع در فاز سوم به بسیاری از کشورها داده شد و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس در فاز سوم سینوفارم در واکسیناسیون عمومی شرکت کردند.

مراحل گرفتن مجوز واکسن‌ها

وی افزود: بر همین اساس این اتفاق از نظر علمی و شرایط اورژانسی اتفاق غیر‌قابل معمولی نیست و در عین حال بسیاری از داروها را در کشورهای دیگر هم مجوز مصرف اضطراری دادند تا بتوانند مرگ و میر را کاهش دهند عابدینی گفت: وقتی واکسنی بعد از اینکه فاز حیوانی را رد کرد و وارد فاز انسانی شد و فاز یک را که مربوط به ایمنی‌اش است، طی کرد، می‌توانیم اعلام کنیم که اصلا مضر نیست و وقتی که وارد فاز دوم می‌شود، دنبال عوارض آن هستیم، حال وقتی واکسنی در فاز دوم هم عوارض غیرطبیعی بدی نداشته و توانسته در فرد آنتی‌بادی ایجاد کند یا اینکه بتواند فرد را از ابتلا به کووید نجات دهد، کارایی خود را نشان می‌دهد، برای همین نباید نگران بود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، یک وزارت تخصصی در این زمینه است و بیشترین تلاش را می‌کند که جان مردم را حفظ کند و اگر ما بیش از یکسال است که خواب راحت و آرامش را از خودمان گرفتیم، به این دلیل است که می‌خواهیم به مردم‌ خدمت ارائه دهیم. او افزود: در پیک چهارم با توجه به اینکه موتاسیون غالب در کشور واریانت انگلیسی بود، تعداد کسانی که به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، بسیار افزایش یافت، اگر مدیریت لازم از سوی وزارت بهداشت و همکاران من در کمیته علمی انجام نمی‌شد و بستری موقت راه نمی‌افتاد، واقعا شاید تعداد مرگ و میر بسیار زیادی اتفاق می‌افتاد. 

 مضرات تداخل دارویی

عابدینی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در دوران درمان کرونا به ویژه در درمان سرپایی، این است که داروهای خیلی متفاوت و عجیب و غریبی داده می‌شود که گاهی باهم تداخل دارند که وظیفه این است که مشخصا این موارد اعلام شود و در قالب دستورالعمل این موارد منتقل شود، همچنین از تغذیه و طب ایرانی هم در زیر کمیته جداگانه‌ای استفاده کردیم.

وی در مورد عفونت قارچ سیاه گفت: بیماری قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست که از هند آمده باشد، این بیماری همواره وجود داشته است و ربطی به کووید۱۹ ندارد و در همه کشورها وجود دارد، بیماران دچار نقص ایمنی و به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند. عابدینی افزود: این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد دچار نقص سیستم ایمنی، کسی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده و دیابتی‌های کنترل نشده گسترش می‌یابد، اما این بیماری درمان مشخص خود را دارد، باید بدانیم ارائه کورتون بی‌رویه در درمان کرونا اصلا لازم نیست و این موضوع را در ویرایش دهم پروتکل درمان اصلاح کردیم و توصیه کردیم مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می‌دهد به حداقل برسانیم.

ایجاد خاصیت آهنربایی بعد از تزریق واکسن 

وی در مورد ماجرای خاصیت آهنربایی بعد از تزریق واکسن کرونا ادامه داد: این شایعه در فضای مجازی رویت می‌شود و توضیحات و توجیهات غیر علمی هم شنیده می‌شود، واقعیت این است خود ما هم در حال کار بر این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند تا توجیه علمی داشته باشیم.

عابدینی افزود: فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد و برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است، ما تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم تا بررسی کامل شود و اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به دلیل تزریق واکسن است، شاید لازم باشد تعدیل‌هایی در ساختار واکسن رخ دهد، اما این احتیاج به تحقیق و مستندات بیشتر در این زمینه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha