محققان دریافتند فشارخون بالا مادر در دوره بارداری، خطر سکته کودک را در سنین بالاتر افزایش می دهد.

تاثیر فشارخون بارداری بر افزایش خطر سکته کودک در سنین بالا

سلامت نیوز:محققان دریافتند فشارخون بالا مادر در دوره بارداری، خطر سکته کودک را در سنین بالاتر افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر ، «فن یانگ»، سرپرست تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی کارولینسکا سوئد، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد اختلالات فشارخون در دوره بارداری با افزایش خطر سکته و احتمالاً بیماری قلبی در کودک تا سن ۴۱ سالگی مرتبط است.»


به گزارش مدیسن نت،این مطالعه شامل بیش از ۵.۸ میلیون کودک متولدشده در سوئد در سال ۱۹۷۳ و در فنلاند در سال ۱۹۸۷ بود. هر دو گروه تا سال ۲۰۱۴ تحت نظر بودند.


از بین این تعداد کودکان، حدود ۴ درصد از مادران مبتلا به اختلال فشارخون بالا در دوره بارداری متولد شده بودند. در طول ۴۱ سال پیگیری وضعیت این افراد، ۰.۰۴ درصد کودکان مبتلا به بیماری قلبی و ۰.۰۹ درصد دچار سکته شدند.


نتایج مطالعه نشان داد کودکانی که مادران شان در طول بارداری دچار اختلالات فشارخون بالا بودند ۲۹ درصد با خطر بیماری قلبی و ۳۳ درصد با خطر سکته مواجه بودند.


محققان معتقدند این مطالعه باید دوره پیگیری طولانی تری داشته باشد تا یافته های حاصله تایید شده و توضیحات احتمالی مشخص شود.
به گفته محققان، فاکتورهای مشترک ژنتیکی یا محیطی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر رابطه بین اختلالات فشارخون در دوره بارداری و خطر بیماری قلبی ایسکمیک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha