سلامت نیوز :مدیر اجرایی بهسایت ایران از تولید پودر كشك برای نخستین بار در ایران و جهان از سوی یك شركت صنایع لبنی در كشور خبر داد و گفت: افزایش زمان نگهداری، قابلیت نگهداری در خارج از یخچال، كاهش حجم محصول، مصرف آسان، ضایعات كمتر، ارزش غذایی بالاتر و دسترسی بیشتر از جمله مزایای پودر كشك نسبت به كشك های مایع است.
زیبا كاوه یی با اعلام این خبر افزود: كشك سنتی به دلیل طعم و مزه ویژه اش طرفداران بیشتری دارد، اما به دلیل نگرانی در مورد رعایت نشدن برخی نكات بهداشتی در تهیه آن و احتمال ایجاد مسمومیت، چندان مورد استقبال مصرف كنندگان قرار نمی گیرد.
وی ادامه داد: به دلیل استفاده از خطوط تولید بهداشتی و مجهز،‌ كشك صنعتی فاقد هرگونه باكتری مضر است.
مدیر اجرایی بهسایت ایران تصریح كرد:‌ مصرف كشك به دلیل كلسیم و فسفر به گروه های مختلف سنی و به ویژه كودكان توصیه می شود.
 وی یادآور شد: مصرف این فرآورده برای سالمندان به جهت پیشگیری از پوكی استخوان نیز مفید است.
 زیبا كاوه یی در ادامه افزود: با توجه به اینكه ممكن است،‌ درصد نمك یا چربی برخی كشك ها بالا باشد،‌ مصرف كشك شور یا پر چرب در افرادی كه مشكل فشار خون دارند، می بایست با احتیاط صورت گرفته،‌ میزان مصرف از سوی این گروه كنترل شود.
وی گفت:‌ پروتئین،‌ املاح و ویتامین های پودر كشك چهار برابر بیشتر از كشك مایع صنعتی است.
دکتر دانشی مدیر تحقیق و توسعه شركت تولید كننده این كشك در مورد تكنولوژی تولید پودر كشك گفت: ابتدا كشك مایع پاستوریزه تولید،‌ سپس با فرمولاسیون و شرایط خاص، نسبت به خشك كردن آن به وسیله دستگاه  خشك كن پاششی (spray dryer) اقدام می شود. سپس قابلیت حل شدن پودر تولیدی توسط فرایندی به نام فوری كردن(Instantization)  افزایش یافته تا به آسانی در محیط های آبی حل شود.
 وی ادامه داد:‌ این پودر هم اكنون در بسته های آلومینومی و كارتن با وزن 100 گرم بسته بندی و به بازار عرضه شده است.
 پودر كشك می تواند،‌ به صورت مستقیم به مواد غذایی مانند آش، اضافه گردد و یا اینكه ابتدا با نسبت مناسب در آب حل شده،‌ سپس به صورت مایع غلیظ مورد استفاده قرار گیرد.
كشك یكی از فرآورده های فرعی شیر است كه به روش سنتی از جوشاندن،‌ تغلیظ و یا خشك كردن دوغی كه پس از كره گیری باقی می ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می شود.
كشك یك منبع غنی از پروتئین،‌ كلسیم،‌ فسفر و كمی چربی و همچنین گروهی از ویتامین های خانواده B است و چون از ماست یا دوغ گرفته شده،‌ حاوی اسید های آلی هم هست. ارزش غذایی هر محصول با توجه به نوع تكنولوژی ای كه در تهیه آن  استفاده می شود، ‌نوع ماده اولیه و حتی فصلی كه شیر دوشیده شده و منطقه ای كه مربوط به آن است و فرآوری های صورت گرفته روی آن متفاوت است. مسلما هرچه روی كشك، فرآوری های حرارتی كمتری انجام شود، ارزش غذایی آن بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر هرچه درصد رطوبت كمتر باشد، از نظر مواد مغذی ارجحیت خواهد داشت.
میزان انرژی تولید شده توسط 100 گرم كشك حدود 100 تا 120 كیلو كالری بوده كه می تواند به عنوان یكی از تامین كننده های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. میزان مواد غذایی مغذی در كشك های مختلف به نوع فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد.
مهم ترین استفاده درمانی از كشك، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوكی استخوان است. میزان مناسب كلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در تركیب كشك، شرایط ایده آلی را برای استفاده بهینه از كشك مصرفی در پیشگیری از پوكی استخوان به وجود می آورد. در پروسه های صنعتی كشك به دو صورت تهیه می شود؛ در یك حالت، كشك های خشك شده ساییده شده و با كمی آب مخلوط می شوند تا به درصدی از رطوبت برسد. بعد به آنها نمك می زنند، پاستوریزه می كنند و در شیشه یا كیسه های پلی اتیلن می ریزند و وارد بازار می كنند. در حالت دیگر كه غالبا در كارخانه های لبنی انجام می شود، كشك از شیر و به صورت تازه تهیه شده و پس از بسته بندی در ظروف پلاستیكی یا شیشه ای وارد بازار می شود. از نظر طعم و میزان رطوبت، تركیب های كشك های تهیه شده به روش های مختلف تفاوت های جزیی با هم دارند.  
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    3 0
    سلام ضمن عرض خسته نباشید میخواستم بپرسم که آیا در کیسه های بزرگتر با وزنهای 20 با 25 کیلو نیز وجود دارد؟