افتادگی پلک در ظاهر چشمان شما تاثیر قابل توجهی دارد، تا آنجا که ممکن است برخی افراد فکر میکنند شما چهره‌ای خسته و خموده دارید. برای درمان افتادگی پلک ،‌ روش‌های مختلفی اعم از جراحی و غیر جراحی وجود دارد که آگاهی از آنها به شما کمک می‌کند تا روش مناسبی را برای درمان خود انتخاب کنید. اگر دوست دارید با دلایل افتادگی پلک و موثرترین روش درمانی این عارضه آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی موثرترین روش درمان افتادگی پلک

سلامت نیوز: افتادگی پلک در ظاهر چشمان شما تاثیر قابل توجهی دارد، تا آنجا که ممکن است برخی افراد فکر میکنند شما چهره‌ای خسته و خموده دارید. برای درمان افتادگی پلک ،‌ روش‌های مختلفی اعم از جراحی و غیر جراحی وجود دارد که آگاهی از آنها به شما کمک می‌کند تا روش مناسبی را برای درمان خود انتخاب کنید. اگر دوست دارید با دلایل افتادگی پلک و موثرترین روش درمانی این عارضه آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 افتادگی پلک و دلایل آن را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز، افتادگی پلک یا پتوز به حالت افتادگی یا سقوط پلک بالایی گفته می‌شود که با یک نگاه سطحی در چهره افراد قابل تشخیص است. اگر افتادگی پلک به حالت شدیدی وجود داشته باشد، ممکن است بینایی شما را با پوشاندن مردمک مختل کند. دلایل زیادی برای افتادگی پلک می‌توان ذکر کرد که در قسمت زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

افزایش سن

بیشتر افرادی که پا به سن می‌گذارند، دچار افتادگی پلک می‌شوند. ارتباط بین افزایش سن و افتادگی پلک به عملکرد یک عضله مربوط می‌شود که پلک را بالا نگه می‌دارد. با افزایش سن افراد، این عضله کشیده می‌شود و عملا توان خود را برای بالا نگه داشتن پلک از دست می‌دهد. افتادگی پلک در اثر افزایش سن، معمولا برای هر دو چشم اتفاق می‌افتد.

مادرزادی و ژنتیکی

افتادگی پلک در برخی از افراد از ابتدای تولد دیده می‌شود و مادرزادی است. افتادگی پلک در حالت مادرزادی به دلیل اختلال در عملکرد عضله‌ای است که وظیفه حفاظت از پلک بالایی را بر عهده دارد. در اغلب موارد، افتادگی پلک به دلیل مادرزادی در یک چشم ظاهر می‌شود.

بیماری‌ها و ضعف عضلانی

بیماری‌های عضلانی مانند دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال، میاستنی گراویس و ضعف عضلات باعث افتادگی پلک چشم می‌شوند.

مشکلات و آسیب‌های مغز

از آنجا که عضلات چشم و پلک توسط اعصاب مغز کنترل می‌شوند، بیماری و آسیب‌های مغز می‌تواند بر عملکرد عضلات چشم تاثیر مستقیم بگذارد. مشکلات و آسیب‌های مغزی مانند سکته، تومور و آنوریسم مغزی ممکن است باعث افتادگی پلک در افراد شوند.

 روش‌های غیر جراحی برای درمان افتادگی پلک

برای درمان افتادگی پلک می‌توان از روش‌های غیر جراحی استفاده کرد اما در نظر داشته باشید که تاثیر این روش‌ها به هیچ وجه مانند جراحی نخواهد بود و به صورت موقت موثر هستند.

 انجام تمرینات ورزشی ساده؛ روشی آسان برای کاهش افتادگی پلک

اگر افتادگی پلک شما در حد زیاد نباشد با انجام یکسری از تمرین‌های ورزشی می‌توان افتادگی پلک را بهبود بخشید. البته برای نتیجه گرفتن از این تمرین‌های ورزشی باید استمرار داشت و این تمرینات روش درمانی محسوب نمی‌شود.

یکی از تمرین‌هایی که در جهت کاهش افتادگی پلک و تقویت ماهیچه‌های اطراف چشم به کار می‌رود، کشیدن دو سمت چشم است. در این روش، ابتدا شما باید با انگشتان خود دو طرف چشم را بکشید و در حین این کار، چشمان خود را چندین بار باز و بسته کنید.

 تزریق بوتاکس؛ روشی موقت برای رفع افتادگی پلک

تزریق بوتاکس به صورت دوره‌ای و با برداشتن پوست‌های مازاد پلک، می‌تواند بر درمان افتادگی پلک موثر باشد و هر سه یا چهار ماه یکبار باید تکرار شود.

 پلاسما جت؛ روشی بی‌دردسر برای درمان افتادگی پلک

یکی از روش‌های متداول برای درمان افتادگی پلک، پلاسما جت است. این روش درمانی با استفاده از ذرات پلاسمای یک دستگاه انجام می‌گیرد. ذرات پلاسما حالت چهارمی از ماده به غیر از سه حالت متداول جامد، مایع و گاز هستند که به پوست‌ها و چربی‌های اضافه پلک برخورد کرده و از طریق تصعید (تبدیل جامد به گاز) آنها را به سلول‌های جدید تبدیل می‌کنند.

روش پلاسما جت ممکن است با عوارضی همچون تورم و التهاب پوست همراه باشد. پلاسما جت به دلیل عدم نیاز به جراحی،  برش بر روی پوست و بیهوشی، طرفداران زیادی دارد اما به یک دلیل، افراد جراحی پلک را به این روش ترجیح می‌دهند. پلاسما جت یا پلاسما درمانی نیازمند چند بار تکرار است اما عمل جراحی افتادگی پلک نیازی به تکرار ندارد. در ادامه با عمل جراحی پلک ، بیشتر آشنا می‌شوید.

 جراحی بلفاروپلاستی؛ موثرترین روش درمان افتادگی پلک

اگر می‌خواهید افتادگی پلک شما به‌طور قطعی و غیر قابل بازگشت درمان شود، بهتر است از جراحی افتادگی پلک یا همان بلفاروپلاستی استفاده کنید. این عمل جراحی جنبه درمانی_ زیبایی دارد زیرا با رفع افتادگی پلک و لیفت چروک‌های پوست چشم، ظاهر زیباتری به چشمان شما می‌بخشد و از طرفی اگر افتادگی پلک، بینایی شما را مختل کرده باشد، مشکل بینایی شما را برطرف می‌کند. متخصص جراحی بلفاروپلاستی باید پوست‌های اضافی اطراف این پلک را خارج  و چربی‌های آن را تنظیم کند. مدت لازم برای انجام این عمل، حدود 1 تا 2 ساعت است.

برای آنکه بتوانید از " عمل بلفاروپلاستی" خود نتیجه دلخواه را بگیرید، باید در انتخاب پزشک نهایت دقت را به کار ببرید. یکی از پزشکان حاذق در زمینه عمل بلفاروپلاستی "دکتر مسعود مهدیه" است. دکتر مهدیه با سابقه 20 ساله خود در درمان بیماری‌های چشم، تنها با یک جلسه از طریق بلفاروپلاستی، افتادگی پلک را به‌طور دائمی درمان می‌کند. عوارض بیهوشی، اثر زخم و بخیه، از جمله عواملی است که ممکن است شما را برای انجام عمل افتادگی پلک بترساند. اگر عمل بلفاروپلاستی شما تحت نظر دکتر مهدیه انجام شود، جراحی شما نیازی به بیهوشی نخواهد داشت و اثری از زخم و بخیه باقی نمی‌ماند. اگر میخواهید درباره مراحل عمل بلفاروپلاستی بیشتر بدانید می‌توانید با دکتر مهدیه در کلینیک بلفاروپلاستی VIP با شماره تلفن 02144158011 تماس بگیرید. در این تماس تلفنی شما پاسخ تمام سوالات خود را درباره درمان افتادگی پلک می‌گیرید.

افتادگی پلک عارضه‌ای است که در برخی از افراد به دلیل مادرزادی و در برخی افراد به دلیل افزایش سن اتفاق می‌افتد . درمان افتادگی پلک را نباید کم‌اهمیت دانست، زیرا نه تنها بر روی ظاهر چشم‌ها تاثیر منفی می‌گذارد بلکه ممکن است در بینایی اختلال ایجاد کند. بوتاکس و پلاسما جت از جمله روش‌های موقت در درمان افتادگی پلک به حساب می‌آیند. بلفاروپلاستی یک روش درمان قطعی و دائمی برای افتادگی پلک است که اگر پزشک تخصص کافی را داشته باشد این عمل را بدون جای بخیه و اسکار در یک جلسه انجام میدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha