تخم‌مرغ با روش‌های مختلفی مانند آب‌پز سفت و عسلی، نیمروی سفت و عسلی، خاگینه و روش‌های دیگری آماده می‌شود. اما آیا می‌دانید سالم‌ترین روش پخت و مصرف تخم‌مرغ کدام یک است؟

سالم‌ترین روش پخت و مصرف تخم‌مرغ؛ آب‌پز سفت یا عسلی؟

سلامت نیوز: تخم‌مرغ با روش‌های مختلفی مانند آب‌پز سفت و عسلی، نیمروی سفت و عسلی، خاگینه و روش‌های دیگری آماده می‌شود. اما آیا می‌دانید سالم‌ترین روش پخت و مصرف تخم‌مرغ کدام یک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، تخم‌مرغ کالری کمی دارد اما حاوی مواد مغذی متعددی مانند پروتئین‌ها،‌ انواع ویتامین‌ و مواد معدنی، چربی‌های سالم و برخی مواد مغذی دیگر است.

گوارش‌مان تخم‌مرغ پخته‌شده را راحت‌تر هضم کرده و مواد مغذی آن، مانند پروتئین‌ها را، بهتر جذب می‌کند. در واقع بررسی‌ها نشان داده است که بدن انسان می‌تواند ۹۱درصد از پروتئین تخم‌مرغ را وقتی پخته می‌شود دریافت کند، در حالی‌که این مقدار با مصرف تخم‌مرغ خام، ۵۱درصد می‌شود.

مضرات حرارت بالا در پخت تخم‌مرغ

۱. از بین رفتن مواد مغذی: پختن هر نوع ماده غذایی به مواد مغذی آن صدمه می‌زند و تخم‌مرغ هم از این قاعده مستثنی نیست. بررسی‌ها نشان داده که پختن تخم‌مرغ در حرارت بالا و به مدت طولانی از ویتامین‌های آن، به‌ویژه ویتامین A، و همچنین از تعداد آنتی‌اکسیدان‌ها می‌کاهد.

به‌طور کلی پختن تخم‌مرغ در زمان کوتاه‌تر حتی با وجود دمای بالا می‌تواند مواد مغذی آن را بیشتر حفظ کند. البته با وجود پختن تخم‌مرغ و از دست رفتن بخشی از مواد مغذی آن، این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

۲. اکسیده شدن کلسترول موجود در تخم‌مرغ: یک عدد تخم‌مرغ حاوی ۲۱۲ میلی‌گرم کلسترول است که با پختن در دمای بالا اکسیده شده و تولید ترکیب پیچیده‌ای به نام اکسیسترول ( oxysterol) می‌کند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد.

سالم‌ترین روش پخت و مصرف تخم‌مرغ

اگر می‌خواهید تخم‌مرغ‌تان کم‌کالری باشد، باید آن را آب‌پز کنید. برای نیمرو کردن تخم‌مرغ مجبور به استفاده از روغن اضافی هستید که با آب‌پز کردن آن این مشکل برطرف می‌کرد.

بهترین روش مصرف تخم‌مرغ مصرف آن همراه با سبزیجات است. این روش باعث می‌شود که فیبر و ویتامین بیشتری به بدن‌تان وارد شود.

اگر هم می‌خواهید تخم‌مرغ‌تان را به‌جای آب‌پز نیمرو کنید، پس آن را روی دمای بالا و در مدت زمان کم بپزید تا تخم‌مرغ مجال اکسیده شدن پیدا نکند. در ضمن به‌جای استفاده از روغن‌های ترانس، از روغن‌های سالم مانند آووکادو، گل‌ آفتابگردان، نارگیل و روغن زیتون فرابکر استفاده کنید. البته دمای مناسب استفاده از روغن زیتون و نارگیل به‌ترتیب ۲۱۰ و ۱۷۷ درجه سانتی‌گراد است.

مساله مهم دیگر انتخاب تخم‌مرغ مصرفی‌تان است. بهتر است تا جایی‌که امکان دارد از تخم‌مرغ‌های محلی استفاده کنید. زیرا مرغ‌های محلی از رژیم غذایی و فضای زندگی سالمی بهره‌مند هستند و تخم‌مرغ‌های آنها از کیفیت بالایی برخوردارست.

منبع:healthline


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha