دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 312643

نقشه ایران از جنوب شرقی در حال قرمز‌شدن است؛ درحالی‌که تا همین 2هفته پیش در روزهای پایانی پیک چهارم فقط 3شهرستان سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعهگنج در کرمان قرمز باقی مانده بودند. جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی نشان می‌دهد 16شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱شهر در وضعیت نارنجی و ۲۳۱شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هرمزگان با 9شهرستان قرمز و سیستان و بلوچستان با 3شهرستان قرمز شرایط خوبی ندارند.

5 استان مرزی روی خط قرمز

سلامت نیوز:نقشه ایران از جنوب شرقی در حال قرمز‌شدن است؛ درحالی‌که تا همین 2هفته پیش در روزهای پایانی پیک چهارم فقط 3شهرستان سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعهگنج در کرمان قرمز باقی مانده بودند. جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی نشان می‌دهد 16شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱شهر در وضعیت نارنجی و ۲۳۱شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هرمزگان با 9شهرستان قرمز و سیستان و بلوچستان با 3شهرستان قرمز شرایط خوبی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،خوزستان 2 و خراسان رضوی و کرمانشاه هم هر کدام‌ یک‌شهرستان قرمز دارند که به‌دلیل مرزی‌بودن نگرانی‌هایی درباره شیوع کرونای هندی در آنها وجود دارد.

پیش‌بینی تابستان بحرانی در هرمزگان

هرمزگان از استان‌هایی است که پیک کرونا در آن دیرتر شروع شد و وزارت بهداشت اعلام کرد قله‌ پیک هم در آن با تأخیر اتفاق خواهد افتاد.حالا اما مسئولان علوم پزشکی هرمزگان معتقدند پیک جدید در این استان گرمسیری بلافاصله بعد از پیک قبلی شروع شده و احتمالا تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه 11شهرستان بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، قشم، بستک، بندرلنگه، پارسیان، کیش، هرمز و حاجی‌آباد در استان قرمز هستند، می‌گوید: «قشم و کیش زیرمجموعه بندرعباس هستند و به همین دلیل در آمار کشوری 9شهرستان هرمزگان قرمز اعلام می‌شوند.»

«فاطمه نوروزیان» با بیان اینکه طی 2هفته اخیر غربالگری 15درصد و شناسایی موارد مثبت 40درصد افزایش یافته است، می‌افزاید: «موارد بستری 8درصد افزایش یافته و آمار فوت هم با اینکه 3درصد کاهشی شده بود، بعد از 2هفته مجددا افزایشی شده به‌طوری‌که این هفته شاهد افزایش 22درصدی فوت بودیم.» وی با بیان اینکه روند بیماری در همه شهرستان‌ها افزایشی اما در میناب، جاسک، رودان، پارسیان، حاجی‌آباد و سیریک شدیدتر است، ‌می‌گوید:

«شرایط هرمزگان در نتیجه ویروس غالب انگلیسی، گرما و روشن‌شدن وسایل سرمایشی است. مردم هم همچنان دورهمی‌هایشان را دارند و مسافرت‌ها برقرار است.» سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه پیک کرونا در استان از اواخر فروردین شروع شد، تصریح می‌کند: «برای عبور از یک پیک ابتدا نمودار افقی و بعد نزولی می‌شود.

در هرمزگان اما این اتفاق نیفتاد و فقط مدتی سرعت آن کند شد که دوباره در روزهای اخیر روند صعودی شده است. با توجه به شیب بیماری و اینکه موارد مثبت بالاست، پیش‌بینی می‌کنیم تیر و مرداد و حتی شهریور هم درگیر بیماری باشیم.» به‌گفته وی، در بیمارستان شهید محمدی که بزرگ‌ترین بیمارستان استان و مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی است، درخواست افزایش هزار تخت داده شده، زیرا هفته بعد هفته سختی برای هرمزگان خواهد بود.


افزایش ابتلای جوانان هرمزگانی

75 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه هرمزگان بستری هستند و حال ۱۵نفر از آنها وخیم است. با جان‌باختن 6بیمار مبتلا به کرونا، شمار کل جان‌باختگان بیماری در استان به 1302نفر رسید. در این شرایط، متخصص عفونی بیمارستان «شهید محمدی» بندرعباس‌ معتقد است پیک فعلی با زمان مشابه سال گذشته تفاوت زیادی دارد. «مهدی حسنی‌آزاد» با بیان اینکه در سوش انگلیسی درگیری ریوی بسیار شدیدی اتفاق می‌افتد که سال گذشته در سوش ووهان شاهد آن نبودیم،  می‌گوید:

«روز شنبه حدود 60بیمار بستری را طی 6ساعت ویزیت کردم که میانگین سنی همه زیر 50سال بود. حتی نوجوان 14ساله‌ای با پدر و مادرش که زیر 50سال بودند، بستری شدند. طی 2هفته گذشته حداقل 3بیمار زیر 18سال داشته‌ام. به‌نظر می‌رسد به‌دلیل تراکم بالا و شلوغی جامعه و ابتلای بالای سوش انگلیسی افراد جوان بیشتر مبتلا و بستری می‌شوند.»وی البته دلیل دیگر ابتلای بالای جوانان را تزریق واکسن افراد مسن می‌داند که موجب می‌شود آنها کمتر بستری شوند.

حسنی‌آزاد با بیان اینکه الگوی ابتلا دورهمی و حضور در محل‌های شلوغ است، ادامه می‌دهد: «مردم ماسک زده‌اند ولی فکر می‌کنند ماسک صد‌درصد از آنها محافظت می‌کند. اگر روند به همین ترتیب پیش رود، متأسفانه سن فوتی‌ها هم پایین‌تر خواهد آمد.»

پیک سوم سیستان‌وبلوچستان نتیجه بی‌توجه

یپس از هرمزگان، بحرانی‌ترین شرایط را سیستان‌وبلوچستان دارد؛ استانی که به‌دلیل پراکندگی جمعیت پیک اول بیماری را تجربه نکرد و حالا در شرایطی که کشور پیک چهارم را پشت سر گذاشته، قله پیک سوم را پیش رو دارد.

هم‌اکنون 3شهرستان چابهار، ایرانشهر و نیک‌شهر قرمز هستند و ۲۵۵بیمار حاد تنفسی و ۱۳۰نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تحت درمان قرار دارند. با فوت ۹مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به 1358نفر رسیده است؛ درحالی‌که پزشکان معتقدند پیگیری وضعیت بیماران در هفته‌های گذشته می‌توانست جلوی وقوع پیک در این استان را بگیرد.

نزارعلی مولایی، فوق‌تخصص ریه و مسئول بخش تنفسی حاد بیمارستان علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) زاهدان این نظر را دارد  می‌گوید: «تراکم جمعیتی در سیستان‌وبلوچستان پایین است و به همین دلیل در همه ماه‌های گذشته کمترین تلفات کرونا را داشت. در این شرایط معتقدم وقتی آمار بیماران پایین بود با رهگیری آنها و کنترل ویروس می‌توانستیم جلوی پیک را بگیریم.» او با بیان اینکه این کار به حمایت‌های بیشتری از سوی مراکز بهداشتی نیاز دارد، می‌افزاید: «طرح شهید سلیمانی در سیستان‌وبلوچستان به‌خوبی اجرا نشد.

از سوی دیگر مردم کرونا را باور ندارند و آن را در حد عفونت ساده آنفلوآنزا می‌‌دانند. ابتلای همزمان کل خانواده نشان می‌دهد قرنطینه به‌خوبی رعایت نمی‌‌شود که این مورد شبیه اتفاق خوزستان است. مردم مناطق محروم امکان قرنطینه را به‌خوبی ندارند.»مولایی اما به نکته جالبی اشاره و تصریح می‌کند: «مشاهده‌های ما نشان می‌دهد محرومیت یا سطح پایین بهداشت لزوما عاملی برای بیماری یا شدت آن نیست و حتی در مواردی به‌دلیل ایمنی بالاتر شدت بیماری در این افراد کمتر بوده است.»

چرا مردم سیستان‌وبلوچستان کرونا را باور ندارند؟

«شهریار نورمحمدی» از متخصصان اطفال بیمارستان امام‌علی چابهار و بازرس ویژه کرونای این بیمارستان هم شرایط استان را خوب نمی‌داند. او به همشهری می‌گوید: «بستری‌ها در بیمارستان 20-10برابر شده است. در یک سال گذشته شرایط هیچ وقت به این اندازه بد نشده بود.

برعکس استان‌های گرمسیری، اینجا به‌دلیل پراکندگی جمعیت با گرمای هوا تردد کاهش می‌یابد و اتفاقا آمار کرونا کم می‌شود، اما امسال اینطور نیست.» او با بیان اینکه مراجعه بیماران در میان جمعیت شهری و روستایی تفاوتی ندارد، می‌‌افزاید: «روستاهای دشتیاری آمار بالاتری نسبت به مناطق دیگر دارد و معمولا کل خانواده‌ها درگیر هستند.»

نورمحمدی درباره بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی هم تصریح می‌کند: «اسفند سال98 که تازه کرونا آمده بود، اینجا بیمار کرونایی وجود نداشت. با وجود این، استان 40روز قرنطینه شد و چون موردی از کرونا نبود، مردم در زمان گسترش بیماری هم این را باور نکردند.» بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان‌و‌بلوچستان در حال افزایش است و حدود ۸۰درصد موارد ابتلا در استان را شامل می‌شود.

تناقض در رنگ‌بندی خوزستان

خوزستان با اینکه بعد از چند‌ماه طاقت‌فرسا مدتی را در آرامش سپری کرده بود، در رنگ‌‌بندی جدید، اوضاع خوبی ندارد. این استان مرزی در پیک قبلی از نخستین استان‌های درگیر با ویروس انگلیسی بود و حالا با قرمز‌شدن هندیجان و امیدیه موج جدیدی از نگرانی درباره شیوع ویروس هندی در آن قوت گرفته است.

این در حالی است که «داوود رئیسی»‌ رئیس شبکه بهداشت و درمان هندیجان رنگ‌بندی جدید را اشتباه می‌داند  می‌گوید:‌ « این رنگ‌بندی جدید تعجب ما را برانگیخت. موارد بستری و ابتلا در شهرستان حتی نسبت به زمان نارنجی‌بودن بسیار پایین‌تر است و 4-3روز یک‌بار یک نفر بستری می‌شود. نمی‌دانیم وزارتخانه این رنگ‌‌بندی را بر چه مبنایی اعلام کرده است.» 

شهرستان امیدیه هم به‌گفته مسئولان بهداشت و درمان، شرایط مشابهی دارد و آمار بستری و ابتلا در آنها نسبت به 20روز قبل بهتر شده. با وجود این «سیدمحمد علوی» رئیس مرکز بهداشت خوزستان، کند‌شدن روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در روزهای گذشته را دلیل این اعلام رنگ می‌داند.

گناباد در خراسان رضوی و پاوه در کرمانشاه هم در رنگ‌بندی جدید کرونایی قرمز شده‌اند. با توجه به اینکه همه شهرستان‌های قرمز در استان‌های مرزی قرار دارند، نگرانی‌هایی درباره شیوع ویروس هندی در آنها وجود دارد. تاکنون بنابر اعلام وزیر بهداشت، ویروس آفریقایی در خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس و ویروس هندی در قم، آذربایجان غربی، بوشهر و یزد تأیید شده است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha