کمبود آب در بدن افراد ساکن کره‌ی زمین به مرحله خطرناکی رسیده است .بسیاری از افراد برخلاف عدم وجود علائم ظاهری، از کم آبی مفرط در بافت‌های بدنی رنج می‌برند. این معضل در مناطق گرمسیر و در فصل تابستان نمود بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است ضایعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

چقدر آب بخوریم و چگونه کمبود آب در بدن را تشخیص بدهیم؟

سلامت نیوز: کمبود آب در بدن افراد ساکن کره‌ی زمین به مرحله خطرناکی رسیده است .بسیاری از افراد برخلاف عدم وجود علائم ظاهری، از کم آبی مفرط در بافت‌های بدنی رنج می‌برند. این معضل در مناطق گرمسیر و در فصل تابستان نمود بیشتری پیدا می‌کند و ممکن است ضایعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهند که بدن ما می‌تواند بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز خود را از مایعاتی که روزانه مصرف می‌کنیم تأمین کند. مایعاتی مانند چای، قهوه و نوشیدنی‌های سرد می‌توانند به بدن ما برای تامین آب مورد نیاز خود کمک کنند. بسیاری از منابع غذایی گیاهی هم آب نهفته‌ی درون خود را در اختیار سلول‌های بدن ما قرار می‌دهند.

کارشناسان تغذیه، بیش از بیست نوع میوه و سبزیجات را که ساختمان سلولی‌شان از حجم قابل توجهی آب تشکیل شده و می‌توانند مقدار قابل توجهی آب به بدن ما برسانند را نام برده‌اند. در این میان خیار با ۹۶.۷ درصد و انگور با ۸۱.۵ درصد آب در صدر این جدول قرار گرفته‌اند. میوه‌ها و سبزیجات دیگری هم در این لیست هستند مواردی مثل کاهو، گوجه فرنگی، گل کلم، اسفناج، کلم بروکلی، هویج، فلفل، هندوانه، توت فرنگی، آناناس، زغال اخته، سیب و گلابی.

خبر خوب برای افرادی که نگران کمبود آب در بدن خود هستند این است که برای رساندن آب کافی به بدن راه‌هایی به‌جز نوشیدن آب خالص هم وجود دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها خوراکی منبع سرشاری از آب هستند. آب موجود در این نوع خوراکی‌ها که به gel water معروف است، منبعی سالم و خالص از آب است که در صورت مصرف این منابع توسط انسان به صورت آرام جذب شده و مورد استفاده‌ی اعضای بدن قرار می‌گیرد.

۷۵ درصد وزن ما را در دوران کودکی و جوانی تنها آب تشکیل می‌دهد. این رقم ممکن است در کهنسالی تا ۵۵ درصد وزن بدن کاهش پیدا کند. سوخت و ساز بدن ما به شدت به آب وابسته است و شرط زنده ماندن سلول‌های حیاتی وجود میزان قابل توجهی آب است. آب وظیفه‌ی حمل و نقل مواد غذایی، تنظیم دمای بدن و حرکت روان مفاصل و اندام‌ها را در بدن ما بر عهده دارد. علاوه بر این‌ها ساختار سلول‌ها و بافت‌ها و همچنین کارکرد صحیح رگ‌های خونی و عملکرد قلب توسط آب حفظ می‌شود.

بدن آدمی به صورت مداوم از طریق پوست، ریه‌ها، کلیه‌ها و دستگاه گوارش آب از دست می‌دهد. به عبارت دیگر، عرق کردن، تنفس و دفع مسیرهای اصلی از دست دادن آب محسوب می‌شوند. بسیاری از ما با فعالیت‌های روزانه عادی به طور معمول یک لیتر آب (چیزی در حدود ۴ لیوان) در شبانه روز می‌نوشیم.

به یاد داشته باشید که نوشیدن آب در ساعات آغازین روز به هیچ عنوان شما را از خطر کم آبی بدن در طول مدت فعالیت روزانه حفظ نمی‌کند. یک راه ساده برای اطمینان از وجود آب مورد نیاز بدن، کم‌رنگ بودن ادرار است. نوشیدن آب را به صورت مرتب در حین روزهای گرم و در زمان فعالیت‌های بدنی در برنامه‌ی خود قرار دهید. بارها شنیده‌ایم که هر انسان بالغ روزانه به هشت لیوان بزرگ آب احتیاج دارد.ت وصیه‌ای که بسیاری از ما آن را جدی نگرفته‌ایم یا به سادگی فراموش می‌کنیم.

 منبع: NewYork Times


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha