طی روزهای گذشته‌ دمای هوا در برخی مناطق سیستان‌وبلوچستان به بالای 50درجه رسید تا جایی که موجب فوت 2نفر شد. علاوه‌بر سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و خوزستان هم در روزهای گذشته دمای بالای 50درجه را تجربه کردند که شرایط سختی را برای شهروندان رقم زد؛‌ این دما به‌گفته شهروندان، دمایی است که باید در فصل تابستان و خرماپزان اتفاق می‌افتد نه در روزهای پایانی بهار. این در حالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد جنوب و ارتفاعات کرمان، شمال‌شرق هرمزگان و مرکز و جنوب سیستان‌وبلوچستان تا روز چهارشنبه شاهد وقوع رگبار و رعد و برق و خیزش گرد وخاک باشند.

قطعی آب و برق در گرمای طاقت فرسای خوزستان/ تلف شدن گاومیش‌ها

سلامت نیوز:طی روزهای گذشته‌ دمای هوا در برخی مناطق سیستان‌وبلوچستان به بالای 50درجه رسید تا جایی که موجب فوت 2نفر شد. علاوه‌بر سیستان‌وبلوچستان، بوشهر و خوزستان هم در روزهای گذشته دمای بالای 50درجه را تجربه کردند که شرایط سختی را برای شهروندان رقم زد؛‌ این دما به‌گفته شهروندان، دمایی است که باید در فصل تابستان و خرماپزان اتفاق می‌افتد نه در روزهای پایانی بهار. این در حالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد جنوب و ارتفاعات کرمان، شمال‌شرق هرمزگان و مرکز و جنوب سیستان‌وبلوچستان تا روز چهارشنبه شاهد وقوع رگبار و رعد و برق و خیزش گرد وخاک باشند.

ادامه موج گرما در سیستان‌وبلوچستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،سیستان‌وبلوچستان در سال‌های گذشته هم تجربه دمای بالای 50درجه را در خرداد داشت، اما خشکسالی و قطعی‌های مکرر برق امسال بار بیشتری را روی دوش شهروندان گذاشته است.مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان توضیح می‌دهد که جسد پدر ۲۸ساله و فرزند 7ساله‌اش در بیابان‌های گرم جازموریان در نزدیکی روستای دمیتان از بخش جلگه چاه هاشم این شهرستان کشف شد که نشان می‌داد آنها بر اثر گرما جانشان را از دست داده‌اند.دلگان نخستین‌بار است که دمای بالای 50درجه را در خرداد تجربه می‌کند و در همه روزهای هفته گذشته گرمای هوا، آلودگی زیست‌محیطی جازموریان و حرکت ریزگردها در هوا موجب بروز مشکلاتی برای مردم و همچنین آماده‌باش مدیریت بحران شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «گرمای هوا در سیستان‌وبلوچستان به جز امروز و فردا تا روزهای ابتدایی هفته آینده ادامه دارد.»به‌گفته محسن حیدری، بارندگی فصلی و وقوع 2سیلاب در جنوب سیستان‌وبلوچستان کمی هوای استان را تعدیل کرده است، اما با توجه به دمای بالا در روزهای آینده مردم باید توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند. شدت گرمای هوا در سیستان‌وبلوچستان به حدی است که روز یکشنبه(16خرداد) پرواز ۹۷۵ایران‌ایرتور به‌دلیل گرمای بیش از اندازه هوای زاهدان و عدم‌امکان پرواز با چندساعت تأخیر بلند شد.


‌طاقت خوزستانی‌ها طاق شد

خوزستانی‌ها هم طی روزهای گذشته با دمای بالای 50درجه شرایط سختی داشتند؛ آبادان، آغاجاری، امیدیه، بندرماهشهر و هندیجان دمای بالای 50درجه و رامهرمز و اهواز نزدیک به 50درجه داشتند.عضو شورای روستای عوده، امام جماعت بخش غیزانیه و فعال اجتماعی به همشهری می‌گوید: «تحمل این گرما برای افراد کارگر، کشاورز و دامدار که باید بیرون از خانه باشند، سخت است.

تصور کنید در این گرمای طاقت‌فرسا برق چندبار و هر بار به‌ مدت 5، 4 ساعت در ساعت‌های اوج گرما قطع می‌شود.» حمزه مقدم با بیان اینکه مسئولان تعمیرات و نوسازی را عامل قطعی برق می‌دانند، می‌افزاید: «سال‌های قبل این‌طور نبود. فکر می‌کنم 4، 3 سال پیش بود که به‌خاطر سوءمدیریت کل سیستم به مشکل برخورد و آن موقع هم تجهیزات فرسوده را بهانه کردند.

مسئولان باید در زمستان تعمیر و نوسازی را انجام دهند که مشکلی نداشته باشند.» وی توضیح می‌دهد: «آب در بسیاری از نقاط ازجمله غیزانیه نوبتی است و همیشگی نیست. آب از طریق پمپ تامین می‌شود که برق اضطراری ندارد. وقتی برق قطع شود، ممکن است کل نوبت آب یک منطقه از دست برود و بحران ایجاد کند. حتی 5، 4 تانکری که کار آبرسانی به روستاهای غیزانیه را بر عهده دارند با قطع برق با مشکل مواجه می‌شوند.»


تلف شدن گاومیش‌ها

یاسین باوی از فعالان اجتماعی حمیدیه هم به مشکل آب و برق در زمان گرما اشاره می‌کند و می‌گوید: «مشکل اصلی در شهرستان حمیدیه کشاورزی است. این روزها فصل برداشت محصول است، صیفی‌جات هر روز باید آب بخورد، اما همه کانال‌ها به‌دلیل گرما خشک شده و هیچ‌کس هم پاسخگوی کشاورزان نیست.گاومیش‌ها هم تلف می‌شوند و برخی مجبور می‌شوند با ماشین تا پایین کرخه بروند و برای دام‌هایشان آب بیاورند.»به‌گفته او، با قطعی آب و برق در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان نمی‌توان زندگی کرد.

کرونا با طعم گرما

یکی دیگر از شهروندان خوزستانی با بیان اینکه گرمای زودهنگام امسال با قطعی برق و آب و کرونا تاب مردم را کم کرده است،  می‌گوید:«هرچند مسئولان می‌گویند برای جلوگیری از بروز مشکل اداره‌ها تعطیل شده است، اما همین تعطیلی هم معطل ماندن ارباب‌رجوع و مراجعه‌های متعدد آنها را در گرما و شرایط شیوع کرونا به‌دنبال دارد.»

حمیدی تأکید می‌کند که گرما مشکل همیشگی خوزستان است، اما در سال‌های اخیر قطعی مکرر برق، امان شهروندان را بریده است. او توضیح می‌دهد: «همه‌ساله، افرادی که در شهرهای دیگر قوم و خویش داشته یا خودشان در شهرهای خنک‌تر ویلا و مسکن داشتند با شروع گرما به سفر می‌رفتند و تا پایان تابستان در استان نبودند، اما الان به‌خاطر مشکلات تردد و کرونا به‌جز تعداد محدودی از خانواده‌ها بقیه در  استان هستند.» دمای هوا در بوشهر هم مانند خوزستان و سیستان‌وبلوچستان به بالای 50درجه رسید و حتی دمای هوا در شهر آب‌پخش تا ۵۳درجه سانتیگراد بالا رفت. با وجود این جهانگیر دهقانی، مدیرکل مدیریت بحران بوشهر  می‌گوید که با توجه به هشدارهای صادرشده از سوی هواشناسی مشکل خاصی در استان به‌وجود نیامده و با کاهش ساعت اداری، رفت‌وآمد مردم در ساعت‌های گرم روز کنترل شده است.


چالش عشایر در خراسان‌جنوبی

دمای هوا در خراسان‌جنوبی هم تابستانی شده است. با افزایش دمای هوا در این استان عشایر بیش از همه در معرض تنش قرار گرفته‌اند.خراسان‌جنوبی بعد از استان‌های فارس، کرمان و سیستان‌وبلوچستان رتبه چهارم جمعیت عشایری کشور را به‌خود اختصاص داده و ۱۵هزار و ۶۷۶خانوار عشایر با ۸۱هزار نفر جمعیت دارد.

کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های متوالی در گرمای زودرس این‌ روزها آنها را بیش از همیشه درگیر مشکلات کمبود آب آشامیدنی و آب و علوفه برای دام‌ها کرده است. به‌دلیل ارتباط مستقیم آبرسانی با برق، با توجه به افزایش دما و گرمای زودرس از مردم و فرمانداران استان خواسته شده تا با صرفه‌جویی در مصرف برق و رعایت الگوی مصرف، در مدیریت شرایط موجود همکاری کنند.


گرمای زودرس تابستانی در چند استان

کرمان، هرمزگان، یزد و تهران هم از استان‌هایی هستند که دمای بالا و تابستانی داشته‌اند. هرچند در همه مناطق طی امروز و فردا هوا کمی خنک شده است، اما موج گرما تا پایان هفته بعد ادامه خواهد داشت. مجتبی جلالی، مدیرکل هواشناسی استان تهران با تأیید این موضوع می‌گوید:

«گرمای زودرس تابستانی در تهران تا اواخر هفته آینده ادامه دارد و هوا در روزهای پایانی خرداد کمی خنک می‌شود.»

افزایش دما از چهارشنبه

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه گرمای هوا بیشتر مربوط به جنوب‌شرق است  می‌گوید: «گرما در این مناطق ازجمله بوشهر، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان طبیعی است.»

کبری رفیعی با بیان اینکه امروز و فردا همه مناطق کاهش نسبی یک یا دو درجه‌ای دما را تجربه خواهند کرد، می‌افزاید: «از روز چهارشنبه مجددا افزایش دما را خواهیم داشت.»وی با بیان اینکه هوای تهران هم‌اکنون کاهش نسبی داشته است، ادامه می‌دهد: «با افزایش مجدد دما از روز چهارشنبه دمای پایتخت تا 39-38 درجه سانتیگراد خواهد رسید.»


تلاش شرکت برق اهواز برای جلوگیری از خاموشی

دمای هوای خوزستان بیش از 52 درجه اعلام می‌شود. وضعیتی که موجب شده روزهای گرم پیش از آغاز تابستان دغدغه اهواز و دیگر شهرهای استان شود و ضرورت مدیریت مصرف برای جلوگیری از قطع برق در پیک مصرف را دوچندان کند.  سخنگوی شرکت توزیع برق اهواز با بیان اینکه خوزستان ما با توجه به شرایط و اقلیم آب و هوایی تجربه گرما در ماه‌های متفاوت را دارد، اظهار کرد: «بر این اساس و با هدف عبور از پیک بار هر سال برنامه‌های مسنجم و منظم اجرا می‌شود.»

«علیرضا شکرخدایی» اولویت شرکت توزیع برق اهواز را کاهش بار شبکه در ساعات اوج مصرف و ایجاد شبکه پایدار برق عنوان کرد و گفت: «بهترین اتفاق این است که ما بتوانیم در بحث رفاه و آسایش شهروندان اقداماتی انجام دهیم. بر این اساس علاوه بر مدیریت مصرف برق در ادارات از دیگر صنوف از جمله اهالی بازار و اتحادیه‌ها و همچنین کشاورزان هم خواسته‌ایم که در پیک گرما، مصرف‌شان را کاهش دهند. در این باره طرح‌های تشویقی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.» 

به گفته سخنگوی شرکت توزیع برق اهواز در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای قطعی برق منازل مسکونی اهواز وجود ندارد مگر این که قطعی برق به دلیل حوادث غیرمترقبه و خاموشی‌های ناخواسته رخ بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha