مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر از عدم توزیع متادون در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: یکی از دلایل اصلی حساسیت روی نحوه توزیع داروی متادون بحث مالی قضیه است.

توزیع متادون در داروخانه‌ها ممنوع شد | متادون از مطب‌ها جمع شود، عده‌ای سودشان به خطر می‌افتد

سلامت نیوز: مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر از عدم توزیع متادون در داروخانه‌ها خبر داد و گفت: یکی از دلایل اصلی حساسیت روی نحوه توزیع داروی متادون بحث مالی قضیه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، رضا تویسرکان‌منش مدیرکل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: موضع ستاد مبارزه با مواد مخدر دقیقاً همین چیزی است که رسماً اعلام شد. یعنی توزیع و عرضه داروهای آگونیستِ مورد استفاده در درمان اعتیاد به‌خصوص متادون، بدون اخذ مجوز از کمیته درمان، کاهش آسیب و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر وجاهت قانونی ندارد و مورد تأیید نیست.

وی افزود: در حال حاضر اصلاً قرار بر این نیست که بخواهند متادون را در داروخانه‌ها عرضه کنند. چراکه اصلاً زیرساخت این کار در حال حاضر مهیا نیست.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: بر فرض اینکه روزی قرار بر ارائه متادون در داروخانه‌ها باشد، باید این را بگویم لطمه‌ای بر کار صنف نمی‌خورد. یعنی همچنان مسیر عرضه‌ای که در مطب‌ها است، قطع نمی‌شود و مطب‌ها همچنان می‌توانند این دارو را به مراجعه‌کنندگان خود بدهند.

تویسرکان‌منش گفت: یک ایده‌ای در حال حاضر وجود دارد که البته قطعی نشده و در حال بحث و بررسی است که گروه‌های خاصی مانند بیماران سرطانی که برای تسکین دردشان لازم است از برخی داروهای مخدر مانند متادون، شربت تریاک و مورفین استفاده کنند، به مطب‌ها مراجعه نکنند و به داروخانه‌ها بروند.


علت تعصب درمانگران روی متادون

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: شاید جالب باشد بدانید که بحث خیلی بر روی داروهای دیگر مانند بوپرنورفین نیست و تعصب الان بر روی متادون است. به‌عنوان مثال الان داروی نالتروکسان در داروخانه‌ها با نسخه پزشک تحویل داده می‌شود و هیچ وقت برای این دوستان جای اعتراض نبوده اما الان حساسیت‌ها فقط روی متادون است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی حساسیت روی داروی متادون، بحث مالی قضیه است که صنف درمانگران می‌گویند ما باید این دارو را بفروشیم و سود کنیم و صنف داروخانه‌ها هم علاقه‌مند به توزیع این دارو برای سود بیشتر هستند.


توزیع متادون نفع مالی دارد

تویسرکان‌منش تاکید کرد: نکته اصلی و بحث اصلی بر روی اقتصاد درمان داروهای اعتیاد است.

وی تصریح کرد: دوستان نگران هستند که اگر یک روز طرحی بیاید که بخواهد توزیع متادون را از مطب هم به بیرون ببرد، سودشان کم بشود و بعد هم شاید دیگر مریض به آنها مراجعه نکند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد مبارزه با مواد در جایگاه حاکمیتی قرار دارد و اصلاً درگیر این بازی‌های صنفی نمی‌شود و منافع ملت، جامعه و حاکمیت را در نظر می‌گیریم و چیزی را عنوان می‌کنیم که به نفع جامعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha