رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران سرطانی با توجه به فرآیند تشخیص و درمان بیماری، مشکلی در تزریق واکسن کرونا ندارند.

مبتلایان به سرطان مشکلی در تزریق واکسن کرونا ندارند

سلامت نیوز:رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماران سرطانی با توجه به فرآیند تشخیص و درمان بیماری، مشکلی در تزریق واکسن کرونا ندارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر علی قنبری مطلق افزود: بیماران سرطانی منعی برای تزریق واکسن کرونا ندارند و افرادی که شیمی درمانی و جراحی می کنند، باید یک هفته فاصله میان تزریق واکسن کرونا و شیمی درمانی یا جراحی داشته باشند.


وی اظهار داشت: بیمارانی که تحت پیوند مغز و استخوان قرار می گیرند نیز لازم است سه تا ۶ ماه میان تزریق واکسن کرونا و پیوند فاصله داشته باشند و ممنوعیتی برای تزریق این واکسن ندارند.


قنبری مطلق با بیان اینکه بیماران مبتلا به انواع سرطان با خیال آسوده می توانند واکسن بزنند، تصریح کرد: بیماران سرطانی که به کرونا مبتلا می شوند بیشتر در معرض آسیب ها، عوارض و بستری در بیمارستان و مرگ و میر هستند و باید پروتکل های بهداشتی را بطور کامل رعایت کنند.


وی تصریح کرد: اگر مشکلاتی مثل تب پایدار و کاهش سطح اکسیژن و تنگی نفس در این بیماران وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنند.
به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه ۱۳۵ هزار مورد ابتلا به بیماری سرطان در کشور افزوده می شود و این سرطانها رو به رشد بوده، اکنون سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان در صدر انواع سرطان قرار دارند و باید مردم برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، شیوه زندگی خود را اصلاح کنند.


قنبری مطلق افزود: فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی که حاوی چربی هستند از عوامل محیطی بروز سرطانهاست و لازم است مردم نسبت به این بیماری آگاه تر و با  پیروی از سبک زندگی سالم از ابتلا به آن پیشگیری کنند.


بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است که در سال ۲۰۱۵ باعث ۸.۷ میلیون مرگ شده است. بر اساس  پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، شیوع سرطان در کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۲۵، ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت. در ایران پس از حوادث ترافیکی  و بیماری های قلبی و عروقی، سرطان به عنوان سومین علت مرگ شناخته می شود و بر اساس نتایج مطالعه جهانی «بار سرطان  در ۱۹۵ کشور جهان» در سال ۲۰۱۶،   ۵۴ هزار ایرانی بر اثر سرطان فوت کرده اند که این میزان مرگ، ۱۴.۹ درصد از کل مرگها  (۳۶۰ هزار مرگ) در این سال را شامل شده است.


 نرخ بروز سرطان در ایران ۱۴۹.۷۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، متوسط بروز سالانه سرطان در دنیا (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) بر اساس گزارش مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان»،   ۱۸۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر و حاکی از نرخ بسیار پایین تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط دنیاست.افزایش فاکتورهای خطر سرطان، رشد جمعیت و پیری جمعیت در افزایش موارد بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه (شامل ۸۲ درصد جمعیت جهان)، به علت افزایش آمار کلی سرطان در ایران  است.


بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.


آمارها نشان می دهد تاکنون بیش از یک میلیارد و ۸۷۴ میلیون دوز واکسن کرونا در نقاط مختلف جهان تزریق شده (بطور متوسط ۲۴ دوز برای هر ۱۰۰ نفر) و همچنان شکاف عظیمی میان کشورهای دارا و ندار در این زمینه وجود دارد.


در ایران نیز تاکنون بیش از سه میلیون نفر دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده اند.


از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۸۱ هزار و ۳۶۲ نفر از هموطنان جان باختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha