سلامت نیوز :عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم با تاکید بر اینکه باید ریشه‌های خشونت شناسایی شود گفت:اگر حتی یک سلاح سرد هم در جامعه نباشد اما زمینه‌های خشونت وجود داشته باشد مردم به جای سلاح سرد با چوب نزاع می‌کنند.
امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفتگو با مهر به تشریح ریشه خشونت و خشونت گرایی در جامعه پرداخت و گفت: خانواده یکی ازعوامل خشونت در جامعه است. به طور کلی خشونت از بعد از تولد آغاز می شود. برخی جامعه شناسان معتقدند که 284 روزی که بچه در رحم مادر است قالب و چارچوب زندگی 70 ساله اش تشکیل می شود.

قرایی مقدم با بیان اینکه استرس در دوران بارداری می تواند از عوامل زمینه ساز خشونت باشد افزود: نحوه شیر دادن و قنداق کردن در خلق و خوی افراد موثر است. به طور مثال بررسی جوامع از نظر مردم شناسی نشان می دهد که جوامع به دو دسته تقسیم می شوند. جوامعی که صلح گرا و جوامعی که تمایل به خشونت دارند.

به اعتقاد وی، نوع رفتار پدر و مادر و سرکوب امیال جوانان زمینه ساز خشونت در جامعه است. یعنی اگر خانواده هر چیزی را که بخواهد با زور به بچه ها تحمیل کند می تواند سبب افزایش خشونت شود.

وی بیکاری، شکاف طبقاتی و فقر در میان جوانان را از عوامل محرک خشونت در جامعه دانست و تصریح کرد: بیشتر برنامه های صدا و سیما، سریال ها، رفتار و برخورد افراد با یکدیگر همراه با خشونت است و این اثرات سوئی در جامعه دارد.

به اعتقاد قرایی مقدم، شادی و نشاط، ایجاد شغل، پایان غم و غصه در سریال ها فراهم آوردن تسهیلات ازدواج، کاهش تورم می تواند در کاهش خشونت جامعه موثر باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: حتی اگر یک سلاح سرد هم در جامعه وجود نداشته باشد اما خشونت ریشه یابی نشود زمینه های آن همچنان باقی می مانند و مردم به جای سلاح سرد با چوب نزاع می کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha