افراد مبتلا به بیماری گوارشی "کرون" اغلب به دنبال تغییر نوع مواد غذایی مصرفی به منظور تسکین علائم خود هستند و اکنون تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای، بهترین کمک را به آنان می کند.

رژیم غذایی مفید برای مبتلایان به نوعی بیماری التهابی روده

سلامت نیوز:افراد مبتلا به بیماری گوارشی "کرون" اغلب به دنبال تغییر نوع مواد غذایی مصرفی به منظور تسکین علائم خود هستند و اکنون تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای، بهترین کمک را به آنان می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در این مطالعه متخصصان علوم تغذیه یکی از رژیم های غذایی رایج در بیماران مبتلا به بیماری کرون موسوم به رژیم غذایی کربوهیدرات (SCD) را با رژیم غذایی مدیترانه ای مقایسه کردند. گاهی اوقات پزشکان، رژیم غذایی مدیترانه ای را برای سلامت قلب و نه برای بیماری های التهابی روده مانند کرون توصیه می کنند.


محققان آمریکایی دریافتند که هر دو رژیم غذایی علائم بیماری را تقریبا به طور مساوی کاهش می دهد اما در این مطالعه این نتیجه بدست آمد که سهولت بیشتر در رعایت رژیم مدیترانه ای ممکن است باعث شود که بیماران، آن را ترجیح دهند.


به گفته محققان نکته منفی رژیم های غذایی کاملا کنترل شده این است که ممکن است بیماران به اندازه کافی کالری یا تنوع غذایی دریافت نکنند و در نتیجه رعایت رژیم غذایی آسان تر می تواند به آنان کمک کند.


طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، بیماری کرون سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند و با علائم شکمی مانند درد و اسهال و التهاب مزمن مشخص می شود.


در این بررسی ۱۹۱ بیمار حضور داشتند که هر یک از آنان برای مدت ۱۲ هفته یک نوع از این دو رژیم غذایی را رعایت کردند. رژیم های غذایی بر علائم بیماری آنان تاثیر گذاشته و در هفته دوازدهم، علائم بیماری در حدود ۴۲.۴ درصد از افرادی که رژیم غذایی کربوهیدرات را داشتند، بهبود پیدا کرده بود. این آمار در گروه دیگر ۴۰.۲ درصد بوده است.


به گزارش  هلث دی نیوز، رژیم غذایی کربوهیدرات شامل گوشت های فرآوری نشده، میوه های تازه و سبزیجات غیر نشاسته ای است. همچنین مصرف برخی حبوبات، تمامی غلات، برخی شیرین کننده ها، میوه ها و سبزیجات کنسرو شده و برخی محصولات لبنی را محدود می کند.


رژیم غذایی مدیترانه ای نیز شامل مقدار کمی گوشت قرمز و فرآوری شده است و شامل میوه ها و سبزیجات تازه، خشکبار، ماهی، گوشت بدون چربی، غلات سبوس دار و مقدار کمی لبنیات است و از روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha