وزیر بهداشت در واكنش به مباحث مرتبط با سلامت كه در مناظره روز سه‌شنبه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح شد، گفت:«در نمایش ناشیانه روز سه‌شنبه، دیروز هم از راست خوردیم و هم از چپ كه این هم استقلال ما را نشان می‌داد كه ما زیر بیرق جریان و جناحی نیستیم بلكه افراد مستقلی هستیم و به هیچ حزب و گروه و دسته‌ای هم وابسته نبودیم.»

نمكی: در این كشور، هم كودك چاق داریم و هم كودكی كه دنده‌هایش از گرسنگی بیرون زده است

سلامت نیوز:وزیر بهداشت در واكنش به مباحث مرتبط با سلامت كه در مناظره روز سه‌شنبه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح شد، گفت:«در نمایش ناشیانه روز سه‌شنبه، دیروز هم از راست خوردیم و هم از چپ كه این هم استقلال ما را نشان می‌داد كه ما زیر بیرق جریان و جناحی نیستیم بلكه افراد مستقلی هستیم و به هیچ حزب و گروه و دسته‌ای هم وابسته نبودیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،وزیر بهداشت كه در مراسم اختتامیه روز جهانی غذا صحبت می‌كرد با اشاره به مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و انتقادشان به وزارت بهداشت گفت:«مدت‌ها قبل به همكارانم نوشتم كه خواهشم این است كه در بحث‌های انتخابات ورود نكنید. از روزی هم كه آمدم همه تلاشم این است كه وزارت بهداشت را از سیاست‌زدگی عاری كنم و بارها اعلام كردم كه من وزیر بهداشت تمام مردم این سرزمین هستم؛ اعم از شیعه، سنی، كلیمی، مسیحی، زرتشتی، بی‌دین، اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط و حتی زندانی محكوم به اعدام. مردم باید بپذیرند كه وزیر بهداشت سیاسی نیست.

برخی كه ناشیانه ابراز ارادت و علاقه مرا به مقام معظم رهبری، تفسیر خطی كردند بسیار اشتباه فكر كردند. رهبری برای همه ملت ایران و برای همه خطوط است. ایشان پدر خانواده عظیمی است به نام ملت ایران. بنده به هیچ جریان سیاسی وابسته نیستم و نخواهم بود زیرا همشهری من سهراب گفت كه من قطاری دیدم كه سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت. من اصلا سوار این قطار نمی‌شوم. گرچه سیاست بلدم، گرچه اجزایش را از آنها كه ادعا می‌كنند، ماهرانه‌تر می‌دانم اما به این وادی ورود نكردم.

زیرا ورود به این وادی انسان‌ها را كلیشه‌ای بار می‌آورد و جزم‌اندیشی را به آدم تحمیل می‌كند و صداقت و رفتار صادقانه را از آدم می‌گیرد. بنابراین از دوستانم خواستم كه به این عرصه ورود نكنند و اگر هم كسی چیزی گفت، نرنجند.» وزیر بهداشت افزود:«همكاران من دل‌شان می‌سوزد و دل‌شان می‌شكند زیرا در طول 16 ماه گذشته با دست‌های خالی و بسته اما با چشم‌های باز و دل‌هایی مالامال از عشق لحظه‌ای درنگ نكردند.

كرونا نشانی از لیاقت و بی‌لیاقتی مدیریت كشورها خواهد بود و در آینده كشورها را اینگونه تعریف می‌كنند كه هر كشور چگونه این پاندمی را مدیریت كرد. این بچه‌ها با دست خالی با خزانه تهی و بانك مركزی بی‌پول و فقط با ایثار و گذشت ایستادند. من كوچك‌ترین سرباز این گروه بودم. فرماندهان اصلی آنها بودند كه شهید شدند.

آنهایی بودند كه روزهایی كه ماسك نداشتیم، تن بر آتش زدند و خودشان را به توفان بلا سپردند. گروهی در طول این مدت و زمانی كه توزیع گوشت، مرغ و تخم مرغ مشكل داشت، اجازه ندادند در 4750 قلم دارو كمبود ایجاد شود. شما ندیدید كه حتی یك بیمار پشت در یك بیمارستان در كشورمان سرگردان شود و حتی اجازه ندادند كه اگر یك بیمار غیركووید هم بود، پشت در بیمارستان بماند. این بچه‌ها روزهای سختی را گذراندند.

4 موج سنگین را مدیریت كردند و اجازه ندادند كه به مردم فشار وارد شود. ارزی كه ما در سال 1399 استفاده كردیم یك میلیارد و 200 میلیون یورو كمتر از ارز سال 1397 بود. حال این بچه‌ها می‌بینند یك آدمی كه یك ثانیه متوجه نشده كه كرونا یعنی چه و نمی‌داند كه این ویروس با سیب‌زمینی چه فرقی دارد، می‌آید اظهارنظر می‌كند و می‌گوید من 3 ماهه فلان می‌كنم. من پیشنهاد می‌كنم 3 روز همه اختیارات این اسب سركشی را كه ما دهانه‌اش را گرفتیم به شما می‌سپاریم و شما 3 روز آن را هدایت كنید.

آن زمان ما هم رای می‌دهیم و می‌گوییم شما 3 ماهه نه 30 روزه می‌توانید همه‌ چیز را درست كنید. البته در اوضاع و احوالی كه دوستان كم می‌آورند، طبیعی است. دوستان من نرنجند اما بفهمند. به هر كجا می‌خواهید حمله كنید، حمله كنید. به اقتصاد، به فرهنگ و... حمله كنید و ان‌شاءالله بتوانید درست كنید اما پا در عرصه كرونا نگذارید. زیرا نه بلد هستید و نه این مجموعه با وجود آنكه معتقدم نقص‌هایی داشتیم اما با امكاناتی كه داشتیم، بی‌نقص‌ترین و موفق‌ترین كشور دنیا در مدیریت كرونا بودیم. این را سازمان جهانی بهداشت می‌گوید.

پس به قول دوستان اگر تشكر نمی‌كنید، نمك به زخم این عزیزان هم نپاشید كه 16 ماه است كه یك خواب راحت نداشتند. این باعث رنجوری می‌شود ضمن اینكه مملكت‌داری هم كار ساده‌ای نیست. آقایان دچار سوءتفاهم نشوند. مملكت‌داری كار سختی است و افراد باجنبه و فهیم نیاز دارد؛ كسی كه نمی‌تواند شعر استاد شهریار را از رو بخواند و شهریار در قبر می‌لرزد حالا می‌گوید وزیر بهداشت شعر می‌خواند.

اینكه باید برای این شهروند افتخار باشد كه وزیر بهداشتش هم ایمنولوژیست است، هم بهداشت را بلد است و هم هزاران بیت شعر در حافظه‌اش دارد. اینكه عیب نیست و از دید افراد فهیم، حسن است كه بتوان حرف‌ها را با زبان شعر گفت. شما می‌گویید مملكت باید به زمان حكمت حكمای قدیم برگردد. مگر بوعلی سینا كه بود؟ مجموعه‌ای از همه اینها بود. البته من نمی‌خواهم مقایسه كنم. اگر كسی در بین جمع مدیران قابلیت‌های متفاوت داشت باید او را تحسین كنید.

اگر در شما هنری نیست كه نباید بر هنرمندی بقیه خرده بگیرید.»سعید نمكی در مراسم اختتامیه روز جهانی غذا با اشاره به اهمیت ایمنی غذایی هم گفت:«چند روز پیش استان گیلان بودم. در آنجا دو رودخانه داریم. این دو رودخانه 17 كیلومتر سم را به تالاب انزلی می‌برد كه زیستگاه زمان تخم‌گذاری ماهیان است.

اطراف این تالاب زمین‌های كشاورزی و شالیزارهاست و به دنبال استفاده مقادیر زیاد كود شیمیایی در این شالیزارها، نیترات و نیتریت هم وارد این تالاب و حوضچه‌های آب زیرزمینی می‌شود. علاوه بر این ایستگاه زباله سراوان را داریم كه در شرایط خشك 4 لیتر در ثانیه و در شرایط بارندگی 24 لیتر در ثانیه شیرابه زباله‌ها را به سمت تالاب انزلی می‌برد. با این شرایط ما به مردم توصیه می‌كنیم كه ماهی بیشتر بخورند!

اوضاع ما در خلیج فارس و آب‌های ساحلی آنجا هم به دلیل فاضلاب‌های صنعتی كه ایجاد كردیم بهتر از این نیست. نوع سم‌پاشی‌ها و... هم چه در گندمزار، چه در باغ و شالیزار ما و... جدی است. باید بدانیم كه باقیمانده سموم یكی از تهدید‌كننده‌های جدی است. ما مردم را به خوردن سبزی توصیه می‌كنیم اما آبی كه از باقیمانده فلزات سنگین می‌رود و سبزی را سیاه می‌كند، ماحصلش چیزی است كه باید توصیه كنیم مردم بخورند.

بنابراین اگر كمیت را با كیفیت مناسب ارزیابی نكنیم، امنیت غذایی هیچگاه تامین نخواهد شد و برعكس مردم باید هزینه‌های سنگینی را برای درمان بیماری‌ها، سرطان‌ها و... بپردازند. گاهی اوقات نخوردن از خوردن غذای مسموم بهتر است.»وزیر بهداشت با تاكید بر ضرورت تشدید ردیابی غذا از مزرعه تا سفره توسط سازمان غذا و دارو افزود:

«این سرزمین، سرزمین گسترده‌ای است كه در آن هرگز نمی‌توانیم بگوییم كه یك استان یك الگوی واحد در زمینه تغذیه دارد. به همان نسبت كه گستردگی اقلیم و تنوع آب و هوا داریم، تفاوت فرهنگ و خرده‌فرهنگ داریم. در برخی نقاط این كشور، بچه‌های چاق داریم و در همان نقاط، كودكانی داریم كه از گرسنگی و فقر دنده‌هایشان بیرون زده و ضعف كرده‌اند. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha