دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی شود را منتشر کرد.

آیا واکسن کرونا خاصیت مغناطیسی دارد/ ماجرای میکروچیپ‌ها

سلامت نیوز: دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی شود را منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، اخیراً در فضاهای مجازی مطالب و فیلم‌هایی منتشر شده‌اند که مدعی ایجاد خاصیت مغناطیسی در ناحیه تزریق و حتی سایر نقاط بدن افراد واکسینه هستند. این موضوع که ابتدا به عنوان چالشی سرگرم کننده در یکی از فضاهای مجازی آغاز شد، پس از گذشت چند روز به صورت ادعایی جدی تر مطرح شد. در اینجا قصد داریم بررسی کنیم که آیا تزریق واکسن کووید ۱۹ یا هر واکسن دیگری می‌تواند باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی شود؟ آیا درون واکسن‌ها فلز وجود دارد؟ برای بررسی این موضوع، از سه جانب به مسئله می‌پردازیم.

۱. محتویات واکسن‌ها؛ محتویات واکسن‌ها کاملاً تحت نظر مؤسسات علمی مبتنی بر شواهد است بر این اساس برای کسب تاییدیه، واکسن‌ها مورد بررسی‌های دقیق آزمایشگاه‌های تخصصی به عنوان نهادهایی مستقل قرار گیرند. همچنین شرکت‌های تولید واکسن برای کسب اطمینان مصرف کنندگان، تمامی مواد به کار رفته در این واکسن‌ها را اعلام می‌کنند. از این رو ماده ناشناخته‌ای در واکسن‌ها وجود ندارد. بنابراین می‌توان عنوان کرد که درون ساختار اکثر واکسن‌ها مواد فلزی وجود ندارد.

مقدار بسیار زیادی از محتویات واکسن آب مقطر و مقداری نمک ساده برای کاهش درد تزریق بوده و مقدار خالص واکسن (شامل ویروس کشته یا ضعیف شده به منظور کسب پاسخ ایمنی بدن و ایجاد ایمنی) بسیار ناچیز است. البته در تعدادی از واکسن‌ها مقداری جیوه ترکیب شده با سایر مواد (تیمروسال) وجود دارد، اما مقدار این جیوه بسیار ناچیز بوده و صرفاً برای حفظ ماندگاری و جلوگیری از رشد باکتری‌ها در برخی از واکسن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن در شرایط لزوم و با دقت زیاد و به مقدار بسیار کم می‌باشد؛ چرا که مواجهه با مقادیر بیش از حد مجاز جیوه به سرعت باعث ایجاد علائم (شامل لرزش بدن، بی حس شدن بدن، کاهش قدرت حرکتی شدید، احساس مزه فلز در دهان، تهوع، کاهش سطح هوشیاری، اشکال در تنفس و بلع، تاری دید و…) می‌شود.

هرچند تا کنون به بررسی جامعی در خصوص استفاده یا عدم استفاده از این ماده در انواع واکسن‌هایی که برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ تهیه شده‌اند دست نیافته‌ایم، همانگونه که پیش تر گفته شد، در صورت استفاده از این ماده در تهیه واکسن‌های کرونا نیز مقدار این ماده آنقدر کم و تحت شرایط کاملاً کنترل شده‌ای است که هیچ نگرانی برای سلامت ایجاد نمی‌کند.

۲. احتمال رخداد این پدیده در اثر تزریق واکسن؛ باید تاکید کرد که مبنای این ادعا از ریشه غلط است چرا که وجود فلز به تنهایی باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی نمی‌شود بلکه میدان مغناطیسی باعث ایجاد این خاصیت و در نتیجه جذب فلزات می‌شود.

مقدار آهن ربا یا میدان مغناطیسی لازم برای نگه داشتن اجسامی نظیر یک قاشق، آن هم از زیر پوست، بسیار بیشتر از مقدار واکسنی است که تزریق می‌شود. در حقیقت سوزن‌های واکسن میلیمتری به قدری کوچک و محتوای واکسن به قدری کم است که اگر قوی‌ترین ذرات آهنربای جهان هم باشند باز نمی‌تواند چیزی را چسبیده به بازوی شما نگه دارد.

بر اساس برخی ادعاهای گروه‌های ضد واکسن، درون واکسن‌ها میکروچیپ هایی وجود دارد که باعث جذب فلزات و یا حتی وسایل غیر فلزی می‌شود. همانطور که پیشتر نیز مطرح شد، تمامی واکسن‌ها در آزمایشگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این فرضیه رد شده است.

۳. رخداد این پدیده در پیش از وقوع کووید ۱۹ و یا در برخی از افرادی که واکسن نزده‌اند از مدت‌ها قبل، تصاویری از افراد مختلف منتشر می‌شد که ادعای مغناطیسی بودن بدن آنها را مطرح می‌کرد.

همچنین هم اکنون نیز تصاویری از افرادی منتشر می‌شود که واکسن نزده‌اند اما ادعای مغناطیسی بودن بدن خود را دارند. این خاصیت اگرچه که می‌تواند در بدن برخی افراد ظاهر شود اما در بسیاری از موارد با عللی از قبیل رطوبت پوست، چسبناک کردن پوست با مواد مختلف یا موقعیت فیزیکی چسباندن اجسام می‌تواند در ارتباط باشد.

همچنین در نقطه مقابل این پدیده نیز مشاهده شده است که ارتباط آن با تزریق واکسن را کم می‌کند. از جمله اینکه تعداد زیادی از افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند گزارش داده‌اند که هیچ وسیله فلزی و غیرفلزی به بدن آنها نمی چسبد.

با توجه به شواهد و منطق موجود، امکان وجود ارتباط بین خاصیت مغناطیسی در بدن افراد و یا بازو با تزریق واکسن کووید ۱۹ محتمل نیست و همچنین این پدیده که به هر دلیلی در تعدادی افراد گزارش شده است هیچ تأثیری بر روی عملکرد واکسن ندارد و مسائلی مانند وجود میکروچیپ و غیره نیز در واکسن‌ها هیچ مبنای علمی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha