دکتر صفورا امامی متخصص عصب کشی و متخصص درمان جراحی ریشه دندان، در خصوص علت‌ها و نشانه‌های یک جراحی ریشه ناموفق صحبت می کند ؛درمان کانال ریشه هرگز تجربه خوشایندی نیست. ما صمیمانه امیدواریم که هرگز مجبور نباشید با مشکلاتی که ناشی از عارضه شکست‌ خورده کانال ریشه است کنار بیایید.

دکتر صفورا امامی از دلایل جراحی ناموفق ریشه دندان می گوید

سلامت نیوز: دکتر صفورا امامی متخصص عصب کشی و متخصص درمان جراحی ریشه دندان، در خصوص علت‌ها و نشانه‌های یک جراحی ریشه ناموفق صحبت می کند ؛درمان کانال ریشه هرگز تجربه خوشایندی نیست. ما صمیمانه امیدواریم که هرگز مجبور نباشید با مشکلاتی که ناشی از عارضه شکست‌ خورده کانال ریشه است کنار بیایید. با این حال اگر واقعاً در آن موقعیت قرار دارید، امیدواریم که هنگام ارزیابی وضعیت و تصمیم‌گیری در مورد حرکت بعدی، این مقاله مفید واقع شود. هدف از ارائه این مطلب شناخت علائم نارسایی درمان ریشه درمان می باشد. به شما توصیه می‌کنیم که در وهله اول، آنچه را که ممکن است باعث ایجاد مشکلات دندان شود در نظر بگیرید. زیرا فقط با ریشه‌یابی شدن موضوع می‌توانید از تکرار درمان جلوگیری کنید.

جراحی ریشه دندان با دکتر صفورا امامی

دلایل ناموفق در جراحی ریشه دندان

عدم رعایت کردن موارد بهداشتی

یکی از ساده‌ترین و شایع‌ترین دلایل می‌تواند عدم رعایت موارد بهداشتی باشد. بدیهی است که دندانپزشک شما احتمالاً تمام تلاش خود را کرده است تا همه چیز را تمیز نگه دارد. با این حال، برای انجام عمل ریشه دندان، لازم است دندانپزشک از ورود بزاق به سوراخ‌هایی که ایجاد کرده است جلوگیری کند. از آنجا که بزاق حاوی باکتری‌های زیادی است، می‌تواند به طور بالقوه کل عمل را خراب کند.

عدم تشخیص تمام اعصاب در درمان ریشه دندان

دندان‌های شما حاوی تعداد مشخصی از اعصاب است. تعداد آن‌ها همیشه ثابت نیست و در افراد مختلف متفاوت است. دندانپزشکان به طور معمول از اشعه ایکس برای تشخیص و نقشه برداری از اعصاب قبل از شروع کار استفاده می‌کنند. با این حال، همیشه این احتمال وجود دارد که یک عصب به دلایل خاصی توسط دندانپزشک قابل تشخیص نباشد. تجهیزات معیوب، خطای کاربر یا هر مورد دیگری باعث می‌شود که این خطا رخ دهد. اما نگران نباشید. وقتی این اتفاق می‌افتد، در واقع وضعیت شما خیلی بد نیست. زیرا مجدداً می‌توانید این عمل را برای درمان ریشه دندان تکرار کنید.

ترک یا شکاف ریشه دندان

شکاف یا ترک در ریشه دندان نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. با تمام سوراخکاری‌های دقیق، ترک خوردن انتهای نازک و طولانی دندان نسبتا آسان است. همانطور که مطمئناً می‌توانید تصور کنید، این امر با درد شدید کانال ریشه دندان همراه است. گاهی اوقات پزشک ممکن است ریشه دندان شما را منحنی کند که این خود نیز یک عامل پیچیده است.

ریشه شکسته دندان

هنگامی که نوک ریشه شکسته می‌شود، از بقیه دندان جدا شده و می‌میرد. مانند هر چیز مرده، به زودی شروع به پوسیدگی می‌کند. این باعث ایجاد عفونت می‌شود که از بین بردن آن بسیار دشوار است. خبر خوب این است که دندانپزشکان ابزاری ویژه برای از بین بردن نقاط ریشه شکسته دارند. بنابراین، نوک ریشه شکسته ممکن است شما را مجبور به فدای دندانی کند که برای باقی ماندن آن در دهان خود، وقت و هزینه زیادی صرف کرده‌اید.

C:UsersFujitsuDesktop-2-556x300.jpg

چند بار می‌توانم روی یک دندان جراحی ریشه انجام دهم؟

اگر دندان شما پس از جراحی ریشه دندان درد می‌کند، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا می‌توان دندانی را که از قبل تحت درمان ریشه دندان بوده است را مجدد نجات داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دندانپزشک می‌تواند درمان ریشه دندان را روی دندان دو یا چند بار تکرار کند. البته درمان‌های پی‌درپی کانال ریشه همیشه منطقی نیست. اگرچه دندانپزشک می‌تواند این درمان را دو یا سه و یا چند بار روی دندان انجام دهد، اما نتایج قابل پیش‌بینی نیست. حتی ماهرترین دندانپزشکان هم می‌توانند یک جراحی ریشه ناموفق داشته باشند. مطالعات نشان می‌دهد که درمان ریشه دندان بین ۸۶ تا ۹۸ درصد موفقیت آمیز است. اما تمیز کردن کانال‌های دندان می‌تواند مشکل ساز باشد. اگر دندانپزشک پالپ دندان آلوده را به طور کامل از بین نبرد، عفونت در دندان مهر و موم می‌شود تا بعداً شعله ور شود. یک دندان مولار دارای سه کانال است. اما گاهی اوقات یک دندان کانال چهارم هم دارد. بعضی اوقات کانال از زاویه راست منشعب می‌شود. اگرچه یک دندانپزشک از ابزارهای کوچک و انعطاف پذیر استفاده می‌کند، اما برای از بین بردن عفونت، ممکن است استفاده از دستگاه در کانال‌های زاویه‌دار دشوار و حتی غیر ممکن باشد.

C:UsersFujitsuDesktopcsm_dent_Wurzelspitzenresektion1_776602dd8a.jpg

مراقبت های بعد از جراحی ریشه دندان چیست؟

جراحی ریشه یک روش ترمیم محسوب می‌شود. بیشتر افرادی که تحت این عمل قرار می‌گیرند، می‌توانند تا پایان عمر خود از نتایج مثبت آن بهره مند شوند. با این وجود، دوام طولانی مدت نتایج به نحوه مراقبت شما از دندان‌هایتان بستگی دارد. همانطور که بقیه دندان‌های شما به بهداشت دهان و دندان نیاز دارد، دندان ترمیم شده را نیز باید به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

جراحی ریشه دندان عفونی

آبسه به دلایل مختلفی می‌تواند در مناطق مختلف دندان ایجاد شود. مثلاً یک آبسه پری اپیکال در انتهای ریشه رخ می‌دهد. در حالی که یک آبسه پریودنتال، در لثه‌ها و در کنار ریشه رخ می‌دهد. آبسه دندان پری اپیکال، معمولاً در نتیجه حفره دندان درمان نشده، آسیب دیدگی یا کار دندانپزشک قبلی اتفاق می‌افتد. دندانپزشکان با تخلیه و خلاص شدن از شر عفونت، آبسه دندان را درمان می‌کنند و با درمان کانال ریشه، دندان شما را نجات می‌دهند. البته در برخی موارد راهی جز کشیدن دندان وجود ندارد. علائم و نشانه‌های آبسه دندان عبارتند از: دندان درد شدید مداوم و ضربان‌دار که می‌تواند به استخوان فک، گردن یا گوش هم برسد. همچنین حساسیت به دمای گرم و سرد، حساسیت به فشار، جویدن یا گاز گرفتن، تب، ورم صورت یا گونه، غدد لنفاوی نرم و متورم زیر فک یا گردن، مشکل در تنفس یا بلعیدن.

در صورت مشاهده این علائم و نشانه‌ها، هرچه سریعتر باید به متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. آبسه دندان پری اپیکال هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به پالپ دندان حمله می‌کنند. باکتری‌ها از طریق یک حفره دندان یا تراشه یا ترک دندان، وارد می‌شوند و تا انتهای ریشه گسترش می‌یابند. عفونت باکتریایی می‌تواند باعث تورم و التهاب در انتهای ریشه شود و خطر ابتلا به آبسه دندان را افزایش دهد. در چنین مواقعی، برای ترمیم و نجات دندان عفونی شده از جراحی ریشه استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha