عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، به تشریح مهم‌ترین چالش‌های داروخانه‌های بخش خصوصی کشور پرداخت.

سه چالش داروخانه‌ها

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، به تشریح مهم‌ترین چالش‌های داروخانه‌های بخش خصوصی کشور پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حمید خیری گفت: بحث اول، راجع به داروخانه‌های منتخب است که باید میزان اثربخشی آن به صورت دقیق و مبتنی بر آمار بررسی شود.


رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، افزود: درخواست ما این است که نتیجه این سیاستگذاری، بازبینی شود و برای این کار یک مرکز بی طرف و علمی بیاید این موضوع را بررسی کند.


وی با طرح این سوال که آیا با ایجاد داروخانه‌های منتخب، دارو سریع‌تر و در دسترس تر قرار گرفته یا نه و آیا ذی نفعان راضی هستند یا خیر، گفت: زمان آن فرا رسیده که اصل وجود داروخانه‌های منتخب مورد بازنگری قرار گیرد ولی آیا مطالعه و آماری در دست است که بتوان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.
خیری ادامه داد: موج اعتراض داروسازان در این رابطه باید ریشه یابی شود.


عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: موضوع دوم، آئین نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها است که اخیراً ابلاغ شده و مفاد آن به قدری شوک آور بود که باعث تعجب جامعه داروسازی کشور شد.


وی تاکید کرد: متأسفانه به واسطه اجرای آن شاهد خواهیم بود که پای سرمایه داران غیر داروساز به عرصه دارو بیش از این باز می‌شود و این به معنای این است که فاجعه‌ای غیرقابل جبران در پیش خواهد بود.


خیری گفت: همانطور که داروخانه‌های منتخب، رانت است، ابلاغ آئین نامه جدید هم باعث فساد در زنجیره دارویی کشور خواهد شد.
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران به چالش سوم داروخانه‌ها اشاره کرد و افزود: چالش سوم، بحث کمبودهای دارویی است که واقعاً تأسف آور است و باید ریشه یابی شود.


وی گفت: به طور مثال برخی داروهای اعصاب و داروهایی مانند فلوکسیتین، فاموتیدین و…، تاحدودی کمیاب شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر مؤلفه‌های مؤثر بر آن برطرف شود.


خیری ادامه داد: جالب است که داروخانه‌ها به دلیل اینکه در خط مقدم ارتباط با مردم هستند، باید همه کسری‌های نظام بهداشت و درمان را پوشش دهند.
رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران افزود: سوال اساسی این است که داروخانه‌ها در برابر این همه هجمه چه باید کنند و به کجا پناه ببرند.


خیری گفت: واقعیت این است که توان ادامه مسیر برای داروسازان مستقل وجود ندارد و باید بازنگری جدی در سیاست‌های سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای تصمیم گیری صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha