شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 312875

سبک غذایی ایرانی طوری است که شما نمی توانید همه ترکیبات و عناصر غذایی را با هم استفاده کنید و باید به یک سری نکات توجه کنید. از جمله این موارد توجه به سردی و گرمی مواد غذایی است .ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

سلامت نیوز:سبک غذایی ایرانی طوری است که شما نمی توانید همه ترکیبات و عناصر غذایی را با هم استفاده کنید و باید به یک سری نکات توجه کنید. از جمله این موارد توجه به سردی و گرمی مواد غذایی است .ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:   

ایجاد تعادل در غذای گرم و سرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، در طب سنتی ایرانی، طبیعت گرم و سرد  داشتن  مواد غذایی از طریق تاثیری که هر غذا بر بدن می گذارد، مشخص می شود. بر اساس طب سنتی ایرانی افراد به لحاظ حالت و طبیعت مزاج خود به چهار دسته تقسیم می شوند. 1 – بلغمی مزاج(سرد و تر)، 2 – دموی مزاج (گرم و تر)، 3- صفراوی(گرم و خشک)، 4- سوداوی(سرد و خشک).

غذاهای خاص ممکن است باعث مشکلات خاصی در بعضی افراد شود در حالی که هیچ تاثیری بر افراد دیگر ندارد. نمونه هایی از غذاها که باهم مصرف می شوند، برنج (طبیعت سرد) با زعفران(طبیعت گرم) ، ماهی(طبیعت سرد) با ترشی سیر (طبیعت گرم) و عدس پلو (طبیعت سرد) با کشمش و خرما (طبیعت گرم ) هستند. نکته‌ای دیگر این که، علاوه بر اهمیت طبع و مزاج هر فرد، به آب و هوا و درجه حرارت آن منطقه هم باید توجه کرد.

در مناطق سردسیر و در فصول سرد سال، برای گرم تر نگه داشتن بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از غذاهای گرم و در مناطق گرمسیر و در فصول گرم سال برای پیشگیری از گرمازدگی و مشکلاتی که به دلیل درجه بالای هوا به وجود می آید، از غذاهای سرد استفاده  می شود. برای مثال، آب‌دوغ خیار، هندوانه و ماهی که دارای طبیعت سرد  است در تابستان و زنجبیل در چای که طبیعت گرمی دارد در زمستان مصرف  می شود. 

 تاثیر شدید غذای گرم و سرد در بدن مصرف غذای گرم باعث بهبود جریان خون و بالاتر رفتن درجه حرارت بدن می شود، هضم غذا را بهتر می کند و فرد احساس سبکی می کند. مصرف بیش از حد غذای گرم منجر به عوارضی مثل جوش زدن صورت، یبوست، بالارفتن فشار خون، سرگیجه و استفراغ می شود.   در زیر فهرستی تهیه شده  که شامل خوراکی های گرم و سرد است  و به تفکیک آمده است: 

 طبیعت گرم  |   زردآلو، گیلاس، خرما، نارگیل، انبه، هلو، پیازچه، تره، پیاز، کدو تنبل، نعناع، عسل، زعفران، روغن زرد، کره، ماکیان، شیر بز و گوشت بره  

 طبیعت سرد|  سیب، کیوی، لیموترش، پرتقال، گلابی، آناناس،توت فرنگی ،هندوانه،خیار، کاهو، قارچ، مارچوبه، بادمجان، اسفناج، کرفس، سبزیجات برگدار سبز، گوجه، پنیر، تخم مرغ، شیرگاو، گوشت گاو،ماهی، ماست، سرشیر، برنج، کشک، نمک، چای و چای سبز. چای نبات یک نمونه بارز تعادل غذایی است. نمونه های بسیاری در فرهنگ غذایی ایرانی وجود دارد که با توجه کردن به غذاها به آن  پی خواهید برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha