تزریق دوز دوم واکسن در ایران و اینکه آیا نوع واکسن استفاده شده در مرحله اول موجود است یا نه از مهم ترین موضوعاتی است که این روزها ذهن خانواده‌ها را به خود مشغول کرده است.

مجوز مصرف را سازمان غذا و دارو صادر می‌کند

سلامت نیوز:تزریق دوز دوم واکسن در ایران و اینکه آیا نوع واکسن استفاده شده در مرحله اول موجود است یا نه از مهم ترین موضوعاتی است که این روزها ذهن خانواده‌ها را به خود مشغول کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، تعداد بسیاری از جمعیت بالای 70‌سال کشور در هفته‌های اخیر دوز نخست واکسن کرونا از انواع مختلف را دریافت کرده‌اند اما حالا که نوبت دوز دوم رسیده است هنوز اعلامی به آن‌ها نشده یا اظهاراتی درباره نرسیدن واکسن‌های مشابه دوز اول به گوش می‌رسد. اما این سوال تخصصی برای همه وجود دارد که آیا می‌توان از واکسن‌های دیگر در مرحله دوم روند واکسیناسیون استفاده کرد یا خیر.در روزهای گذشته اظهارات بسیاری درباره کارایی واکسن‌های مختلف و فاصله زمانی بین دوز اول و دوم واکسن مطرح شده است.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم ضمن اشاره به آخرین وضعیت فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت، درباره امکان تزریق این واکسن در دوز دوم واکسیناسیون به‌جای واکسن سینوفارم توضیحاتی را ارائه کرده است. دکتر حامد حسینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک برنامه رادیویی درباره آخرین وضعیت مطالعه واکسن کووایران برکت با اشاره به اینکه اکنون مطالعات فاز سه این واکسن در حال انجام است، گفت: مطالعه فاز یک این واکسن برای گروه سنی زیر ۵۰ و بالای ۵۰‌سال به‌صورت جداگانه انجام شد.

فاز دوم نیز روی جمعیت ۲۸۰‌نفری صورت گرفت که همه این افراد دو تزریق خود را انجام دادند و دو هفته پس از تزریق نیز نمونه‌های ایمونوژنتیکی خود را دریافت کردند. به گفته وی، فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت در تهران و کرج به کار خود پایان داد و اکنون چند روزی است که در شهرستان‌های اصفهان، شیراز، بوشهر و مشهد کار خود را آغاز کرده و تاکنون در فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت حدوداٍ  ۱۲هزار داوطلب دوز اول را تزریق کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعاتی پیرامون تأییدیه نگرفتن فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت و تزریق این واکسن، گفت: اکنون در حال انجام مطالعه فاز سه این واکسن هستیم و شاید منظور از تزریق واکسن، تزریقاتی است که برای کارآزمایی بالینی در حال انجام است. با این حال همچنان در حال کارآزمایی بالینی فاز سه مطالعه واکسن کووایران برکت هستیم و داده‌ها به‌صورت مستمر به سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

مطالعات فاز یک و فاز دو تکمیل شده است و گزارش تکمیل شده آن نیز ارائه شده است. در مطالعات فاز سه نیز طبیعتا وظیفه اسپانسر است که داده‌ها را در قالب گزارش پیشرفت چه براساس پروتکل مصوب و چه براساس درخواست رگولاتور در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته ملی اخلاق قرار دهد.


واکسن ایرانی برای دوز دوم

این استاد دانشگاه درباره اینکه آیا می‌توان برای دوز دوم به‌جای سینوفارم، کووایران برکت تزریق کرد، نیز گفته است: برخی معتقدند به‌دلیل یکسان بودن پلتفرم‌های این دو واکسن، تزریق واکسن کووایران برکت به جای واکسن سینوفارم در دوز دوم ایرادی ندارد، برخی دیگر به مطالعات مشابهی که برای ترکیب کردن واکسن‌های پلتفرم‌های مختلف انجام شده، اشاره می‌کنند و معتقدند که تزریق واکسن کووایران برکت در دوز دوم ایرادی ندارد اما افرادی نیز هستند که اظهار می‌کنند با وجود اینکه پلتفرم این دو واکسن مشابه است اما بهتر است این کار انجام نشود.

در دنیا مطالعاتی برای ترکیب واکسن آسترازنکا - فایزر داشتیم که گاهی اعلام شد که پاسخ ایمنی آن بهتر است.وی با بیان اینکه اکنون واکسن‌های کرونا در دنیا مجوزهای شرایط عادی بازار را دریافت نکرده و مجوزهای اضطراری دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این مجوزها را رگولاتورهای کشورهای مختلف صادر می‌کنند و ما نیز مجوزهایی داریم که پس از فاز سه مطالعات واکسن کووایران برکت داده شده و هم تجربیاتی در کشورهایی مثل کوبا، هند یا چین داریم که پیش از فاز سه این مطالعات مجوز دریافت کرده بودند. 

سازمان، تحت فشار نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو هم روز پنج‌شنبه درباره روند تایید واکسن‌های مختلف در کشور اظهار داشت: «وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تأیید مجوز مصرف واکسن، نه تحت فشار قرار دارد و نه اساسا اظهار نظر افراد خارج از کمیته‌های مشورتی و کمیسیون‌های تخصصی، فشار برای تأیید واکسن محسوب می‌شود، افراد البته در اظهار نظر موافق/مخالف آزادند، اما مرجع ملی، سازمان غذا و داروست و لاغیر.»

سازمان غذا و داروی ایران تاکنون برای واکسن‌های اسپوتنیک‌وی ساخت روسیه، کواکسین ساخت هندوستان، سینوفارم چین، آسترازنکا ساخت کره‌جنوبی و آسترازنکا ساخت ایتالیا مجوز مصرف اضطراری در کشور صادر کرده است. چهار واکسن ایرانی شامل واکسن‌های کووبرکت، فخرا، رازی و انستیتو پاستور(مشترک با کوبا) نیز مراحل مطالعات بالینی را طی می‌کنند. قرار است به‌زودی پس از طی مراحل مطالعات بالینی و تأیید واکسن‌ها در وزارت بهداشت مجوز مصرف اضطراری به واکسن‌های کووبرکت و پاستور داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha