با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کووید، بسیاری از کشورها در زمان رأی‌گیری، دستورالعمل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و افزایش ساعات رأی‌گیری را در نظر گرفتند. البته طی یک بیماری همه‌گیر، چالش‌هایی برای برگزاری انتخابات از جمله کمبود بودجه، نقص فنی، میزان پایین مشارکت و مشروعیت وجود دارد.

چگونه برخی کشورها در همه‌گیری کرونا انتخابات برگزار کردند؟

سلامت نیوز: با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کووید، بسیاری از کشورها در زمان رأی‌گیری، دستورالعمل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و افزایش ساعات رأی‌گیری را در نظر گرفتند. البته طی یک بیماری همه‌گیر، چالش‌هایی برای برگزاری انتخابات از جمله کمبود بودجه، نقص فنی، میزان پایین مشارکت و مشروعیت وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،از زمان شیوع این بیماری همه‌گیر در سال ۲۰۲۰، انتخابات در برخی کشورها به تعویق افتاد اما در برخی دیگر از جمله فرانسه و کره‌جنوبی  با رعایت موارد بهداشتی انجام شد. این کشورها اقدامات مختلفی را برای کاهش خطر ابتلاء رأی‌دهندگان و مقامات انتخابی به بیماری کووید- ۱۹ در نظر گرفتند، اما برنامه‌ریزی انتخاباتی که معمولا نیاز به تماس افرد زیاد دارد، طی یک بحران تاریخی سلامت چالش‌برانگیز است.


آیا انتخابات در افزایش موارد ابتلاء بیماری کووید-۱۹ تاثیر دارد؟
نتایج بررسی‌ها در انتخابات انجام شده در زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ نشان داده است که کاهش محدودیت‌ها می‌تواند در افزایش موارد ابتلا موثر باشد، اما در برخی از کشورها این افزایش مشاهده نشده است و برخی کاهش موارد ابتلا را نیز گزارش کرده‌اند. برای مثال، در کشور کره‌جنوبی که کارشناسان بهداشت اقدامات احتیاطی گسترده را انجام دادند، موارد جدیدی مرتبط با انتخابات گزارش نشد.
کارشناسان توصیه می‌کنند: اگر فاصله فیزیکی رعایت شود، افراد از ماسک استفاده کنند، تهویه مناسب در مکان انتخابات در نظر گرفته شود، خطر انتقال بیماری در مکان‌های رأی‌گیری به حداقل می‌رسد. همچنین ارائه گزینه‌هایی مانند رأی‌دادن از راه دور نیز می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری بسیار موثر باشد.


کشورها چه اقدامات بهداشتی و ایمنی در نظر گرفتند؟
استفاده از ماسک در زمان رأی‌گیری، مهمترین عامل در کاهش انتقال بیماری است. همچنین کنترل دمای بدن رأی‌دهندگان نیز قبل از ورود به مکان رأی‌گیری و ضدعفونی کردن دست افراد و سطوح نیز در کاهش انتقال بیماری نقش مهمی دارند. افرادی که دمای بدن آنان بالاست و مشکوک به بیماری هستند، در مناطق جداگانه رأی می‌دهند. در بسیاری از کشورها از رأی‌دهندگان درخواست می‌شود تا فاصله فیزیکی حداقل یک متر را رعایت کنند. برای مثال، در کشور لهستان، برای هر ساعت، ۱۰ دقیقه زمان تهویه در نظر گرفته شد و در جمهوری دومینیکن، ضدعفونی سطوح و ابزار مورد استفاده در رأی‌گیری به صورت منظم انجام می‌شد. عدم استفاده از وسایل مشترک نیز در کاهش ابتلا افراد به بیماری بسیار موثر است. در کشور سورینام در آمریکای مرکزی به جای استفاده از استامپ جوهر، افراد از پنبه جوهری برای اثر انگشت استفاده کردند.


شایان‌ذکر است، افزایش مدت‌زمان رأی‌گیری در کاهش تعداد افرادی که همزمان رای می‌دهند نیز موثر است. در برخی از کشورها مکان‌های رای‌گیری را افزایش دادند و رأی‌گیری در ساعات اولیه را توصیه کردند و البته ساعت رأی‌گیری را چندین بار تمدید کردند. گزینه‌های جایگزین برای رأی‌گیری حضوری نیز ارائه شد. برخی از کشورها مانند استرالیا افراد را تشویق به رأی‌گیری از طریق ایمیل کردند تا از این طریق نسبت به بیماری در امان باشند، البته کارشناسان به دلیل آسیب‌های امنیتی توصیه نمی‌کنند به سرعت سیستم رأی‌گیری آنلاین در نظر گرفته شود.
در نظرگرفتن شرایط خاص برای بیماران نیز بسیار مهم است. در کشور سنگاپور، افراد مسن و در معرض خطر بیماری، تشویق شدند که در اوایل روز رأی بدهند. البته رعایت این موارد، هزینه دارد؛ برای مثال، هزینه انتخابات کشور کره‌جنوبی در ماه آوریل ۱۶ میلیون دلار بیشتر شد. کشورهایی مانند اندونزی و اوکراین نیز ده‌ها میلیون دلار اضافی برای رعایت موارد مرتبط با کاهش انتقال بیماری کووید در نظر گرفتند.


بزرگترین نگرانی کارشناسان چیست؟
یکی از بزرگترین نگرانی‌ها این است که برگزاری انتخابات طی یک بیماری همه‌گیر، منجر به کاهش میزان رأی‌دهندگان شود. اگر مقامات محدودیت‌های مربوط به بیماری همه‌گیر و تغییرات انتخاباتی را به‌طور گسترده با مردم در میان نگذارند، بسیاری از افراد به دلیل ترس ابتلا به ویروس یا سردرگمی در مورد مکان و نحوه رأی‌گیری، ممکن است رأی ندهند.
البته در نظر بگیرید که عدم رأی‌گیری حضوری در جوامعی که دسترسی به اینترنت ندارند، منجر به کاهش آمار رأی‌دهندگان خواهد شد.


چگونه کشورها با اطلاعات نادرست برخورد و مردم را آگاه کنند؟
در حالی که هیچ راهی برای مبارزه با اطلاعات نادرست نیست، اما کارشناسان عنوان کردند: باید خطوط ارتباطی بین مراجع بهداشتی و نهادهای انتخاباتی، قبل از شروع رأی‌گیری برقرار و درباره شیوه‌نامه‌های بهداشتی مکان‌های رأی‌گیری، کمپین‌های آموزش رأی‌دهندگان و شیوع احتمالی باهم برنامه‌ریزی شود. مکان‌های رأی‌گیری باید از مکان زندگی افراد سالمند (خانه سالمندان و افراد آسیب‌پذیر نسبت به بیماری کووید- ۱۹) دور باشد. با توجه به شیوع این بیماری همه‌گیر، تبلیغات انتخاباتی نیز با محدودیت مواجه است و نمی‌توان همانند گذشته تبلیغات را انجام داد.
منابع:
cfr.org
thediplomat.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha