چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: 315422

هل خواص درمانی زیادی برای سلامتی دارد که می توان از آن به سلامت قلب، کبد و بهبود علائم سندرم متابولیک اشاره کرد. هل ادویه ای است که مردم قرن ها هم در آشپزی و هم به عنوان دارو استفاده می کردند. هل که در اصل یک ماده رایج در غذاهای خاورمیانه و عربی بود، در غرب نیز محبوبیت پیدا کرده است.

مزایای فوق العاده هل برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، هل از دانه های چندین گیاه مختلف حاصل می شود که از همان خانواده زنجبیل هستند. این یک عطر و طعم خاص دارد که غذاهای شیرین و شور را تکمیل می کند. افراد ممکن است از دانه ها و غلافهای هل در غذاها، دسرها و غذاهای گوشتی و همچنین در نوشیدنی ها مانند قهوه و چای استفاده کنند.

افراد همچنین ممکن است هل را به عنوان مکمل برای فواید سلامتی آن مصرف کنند. هل حاوی مواد شیمیایی شیمیایی گیاهی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری هستند.

افراد ممکن است هل را به صورت زیر خریداری کنند:

  • یک روغن اساسی
  • غلاف کامل بذر با دانه های داخل آن
  • یک مکمل گیاهی، معمولاً به شکل کپسول است.
  • پودر ادویه هل از قبل آسیاب شده، که تولید کنندگان آن را از بذر تولید می کنند.

محققان چندین مطالعه کوچک در مورد هل انجام داده اند که یافته های آن حاکی از آن است که این ماده فوایدی برای سلامتی دارد. اگرچه این مطالعات امیدوار کننده است، قبل از اینکه متخصصان مراقبت های بهداشتی هل را برای درمان مشکلات پزشکی توصیه کنند، مطالعات بزرگ و کنترل شده انسانی لازم است.

خواص درمانی هل و توانایی ضد میکروبی

ممکن است فردی از توانایی ضد میکروبی هل بهره مند شود. روغن دانه های هل ممکن است قادر به از بین بردن باکتری ها و قارچ ها باشد.
یک مطالعه نشان داد که اسانس هل در از بین بردن چندین نوع مختلف باکتری و قارچ موثر است. محققان اظهار داشتند که فعالیت ضد باکتریایی روغن ممکن است به دلیل توانایی آن در آسیب رساندن به غشای سلولی باکتری های خاص باشد.


خدمات بالینی و آزمایشی در منزل

اسانس هل در تحقیقات دیگر “فعالیت ضد میکروبی آن را علیه تقریباً همه میکروارگانیسم های آزمایش” را نشان داد، در حالی که مطالعه دیگری نتیجه گرفت که این روغن می تواند جزء داروهای جدید ضد میکروبی باشد.

با این وجود افراد نباید روغن ضروری هل را مصرف کنند و همیشه باید قبل از استفاده از هر داروی گیاهی جدید با پزشک صحبت کنند. برخی از محصولات می توانند با داروهای موجود تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی ایجاد کنند.


سندرم متابولیک و دیابت

برخی مطالعات نشان می دهد که هل می تواند به برخی از جنبه های سندرم متابولیک کمک کند. سندرم متابولیک گروهی از شرایط سلامتی است که می تواند منجر به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود. این موارد شامل:

  • چاقی
  • فشار خون
  • قند خون بالا
  • کلسترول بالا
  • تری گلیسیرید زیاد
  • کاهش کلسترول

در یک مطالعه، موشهایی را با رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و چربی تغذیه کردند، جوندگانی که پودر هل نیز مصرف کردند، نسبت به حیواناتی که این مکمل را دریافت نکردند، وزن کم و کلسترول بهتری داشتند. هل می تواند به بهبود برخی از نشانگرهای زیستی کمک کند که می توانند باعث التهاب و بیماری شوند.

محققان زنانی با اضافه وزن یا چاقی و همچنین دیابت و کلسترول بالا را بررسی کردند؛ یافته های آنها نشان داد که زنانی که به مدت 8 هفته هل مصرف می کردند، دارای سطح پایین تری از پروتئین واکنش پذیر C، پروتئین های التهابی و مارکرهای دیگر بودند که می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف شوند.

در مطالعه دیگری، محققان به 83 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 یا هل سبز یا دارونما دادند. کسانی که هل مصرف می کردند، پس از 10 هفته فواید سلامتی از جمله بهبود هموگلوبین A1c و سطح انسولین را مشاهده کردند.


هل و فواید سلامتی آن برای قلب

برخی تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات مصرف هل را با افزایش سلامت قلب مرتبط دانسته اند، هرچند قبل از اینکه محققان بدانند ادویه چگونه بر سلامت قلب انسان تأثیر می گذارد، مطالعات بیشتری لازم است.

یافته های یک مطالعه بر روی موش ها نشان می دهد که هل می تواند به محافظت در برابر حملات قلبی کمک کند. نویسندگان پیشنهاد می کنند که فعالیت های آنتی اکسیدانی آن می تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند، اما آنها به لزوم انجام مطالعات روی انسان برای تأیید این یافته ها اشاره می کنند.

بررسی دیگری در موش های صحرایی نشان داد که روغن هل می تواند به بهبود سطح کلسترول در موشها کمک کند. محققان به مدت 8 هفته به موش ها رژیم غذایی با کلسترول بالا دادند. در انتهای بررسی موشهایی که هل دریافت کردند سطح کلسترول و تری گلیسیرید به طور قابل توجهی پایین بود.


سلامت دهان و دندان با مصرف هل

هل ممکن است به تعادل pH دهان کمک کند. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است نعناع و دارچین را به عنوان خوشبو کننده نفس در نظر بگیرند، اما مردم قرن ها است که از هل برای این منظور استفاده می کنند.

آنها این کار را فقط به دلیل عطر و طعم آن انجام نداده اند. هل ممکن است به مبارزه با باکتری های دهان کمک کند.

یک مطالعه اخیر نشان داد که دانه ها و میوه های هل به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می توانند به بهبود سلامت دهان کمک کنند. یافته ها نشان داد که عصاره هل در ایجاد اختلال در باکتری هایی که منجر به بیماری لثه یا عفونت می شوند، موثر است.

در یک آزمایش تصادفی، محققان از شرکت کنندگان خواستند که بذر رازیانه یا هل را به مدت 5 دقیقه بجوند. محققان دریافتند جویدن هر دو نوع دانه در تعادل pH دهان موثر است، که ممکن است از ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری کند.


سلامت کبد و خواص درمانی هل

در طب سنتی، مردم از هل به دلیل خاصیت سم زدایی استفاده می کنند. اگرچه کمبود شواهد علمی برای تأیید این فایده وجود دارد، به نظر می رسد هل اثرات مفیدی بر کبد داشته و در نهایت نقش مهمی در دفع سموم از بدن دارد.

یک مطالعه افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، درگیر کرد. شرکت کنندگانی که از مکمل های هل سبز استفاده کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کردند، در شاخص های سلامت کبد بهبود یافتند.

که در مطالعه دیگری بر روی  حیوانات، دانشمندان با رژیم غذایی پرچرب و پر کربوهیدرات موش ها را تغذیه و برخی از مارکرهای سلامت کبد آنها را اندازه گیری کردند. بعد از 8 هفته، در موش هایی که هل دریافت می کردند، استرس کبدی کمتری داشتند. این یافته نشان می دهد که هل می تواند به محافظت از کبد در برابر آسیب های خاص کمک کند.


خواص ضد سرطانی

هل حاوی مواد شیمیایی طبیعی است که احتمال دارد قادر به مقابله با بیماری هایی مانند سرطان باشد. مصرف آن نمی تواند جای درمان سرطان را بگیرد، اما برخی مطالعات نشان می دهند که این ادویه می تواند خاصیت مبارزه با سرطان داشته باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که دادن مکمل هل به موشها به مدت 15 روز منجر به کاهش اندازه و وزن تومورهای پوستی آنها می شود.


مصرف هل و پیشگیری از زخم

هل مانند زنجبیل، می تواند به تسکین علائم بیماری های گوارشی کمک کند. برخی از افراد از ادویه برای تهیه چای تسکین دهنده معده استفاده می کنند. همچنین مصرف آن ممکن است در محافظت از معده در برابر زخم مفید باشد.

در یک مطالعه اخیر، محققان با دادن مقادیر بالای آسپرین به موش ها، زخم معده را ایجاد کردند. سپس آنها به برخی از موش ها عصاره های هل دادند تا ببینند چه تاثیری بر روی زخم آنها می گذارد. بررسی ها نشان داد موش هایی که عصاره هل خوردند نسبت به موش هایی که آن را دریافت نکردند زخم های کمتری داشتند.

بررسی ها نشان داده است که عصاره هل، همراه با زردچوبه و برگ سمبونگ، به محافظت در برابر زخم معده در موش ها کمک می کند. در یک بررسی، برخی از موش ها به تنهایی آسپرین دریافت می کردند، در حالی که دیگران عصاره گیاهی و سپس آسپرین دریافت می کردند. موشهایی که عصاره دریافت کردند نسبت به موشهایی که گیاهان را دریافت نمی کردند زخم کم و کوچک تری داشتند.


ارزش غذایی هل

هل حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی و همچنین مقداری فیبر است. همچنین کربوهیدرات و کالری بسیار کمی دارد. یک قاشق غذاخوری هل آسیاب شده حاوی مواد مغذی زیر است:

  • فیبر: 1.6 گرم
  • پروتئین: 0.6 گرم
  • کالری: 18 گرم
  • چربی کل: 0.4 گرم
  • کربوهیدرات: 4.0 گرم

هل همچنین حاوی مقادیر زیر ویتامین ها و مواد معدنی است:

  • پتاسیم: 64.9 میلی گرم
  • کلسیم: 22.2 میلی گرم
  • آهن: 81/0 میلی گرم
  • منیزیم: 13.3 میلی گرم
  • فسفر: 10.3 میلی گرم


خطرات و عوارض مصرف بیش از حد هل

بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل طبیعی با پزشک صحبت کند. هیچ خطری از استفاده از هل در آشپزی یا عوارض جانبی آن گزارش نشده است. استفاده از هل به عنوان ادویه و طعم دهنده برای بیشتر افراد بی خطر است.

دوز مشخصی برای مصرف هل به عنوان مکمل وجود ندارد. در بسیاری از کپسول ها یا قرص های هل دوز 400-500 میلی گرم گیاه خشک شده در هر قرص ذکر شده است. قبل از مصرف قرص هل یا سایر مکمل های طبیعی، فرد باید با یک متخصص تغذیه مشورت کند.

در آخر

اگرچه بسیاری از فواید هل برای سلامتی نیاز به مطالعه بیشتر دارد، مصرف آن در مقادیر متوسط برای اکثر افراد بی خطر است.

مواد شیمیایی طبیعی هل دارای توانایی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند سلامت افراد را بهبود بخشد. با این حال، خیلی زود است که بگوییم آیا این ادویه می تواند شرایط سلامتی را درمان کند یا خیر. هل در انواع مختلفی موجود است و بهترین نوع خرید به روش استفاده ترجیحی فرد بستگی دارد.

مردم می توانند هل را در برخی از داروخانه ها و سوپرمارکت ها پیدا کنند یا آن را به صورت موارد زیر خریداری کنند:

  • غلاف هل
  • اسانس هل
  • پودر ادویه هل
  • مکمل های گیاهی هل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha