بیمه درمانی یکی از مهم‌ترین نیازهای همه افراد است. خدمات درمانی معمولاً هزینه‌های زیادی روی دست خانواده‌ها قرار می‌دهند و هر ساله نیز درصدی بر این هزینه‌ها اضافه می‌شود. در چنین شرایطی بیمه درمانی یک راه حل مناسب برای کاهش هزینه‌های درمان است. اما بیمه درمان پایه مانند بیمه تأمین اجتماعی تنها بخشی از هزینه‌های پایه درمان را پوشش می‌دهد و در بسیاری از موارد سقف پوششی این بیمه نمی‌تواند همه نیازهای بیمه شدگان را برطرف کند.

آیا بیمه تکمیلی اجباری است؟

سلامت نیوز: بیمه درمانی یکی از مهم‌ترین نیازهای همه افراد است. خدمات درمانی معمولاً هزینه‌های زیادی روی دست خانواده‌ها قرار می‌دهند و هر ساله نیز درصدی بر این هزینه‌ها اضافه می‌شود.

در چنین شرایطی بیمه درمانی یک راه حل مناسب برای کاهش هزینه‌های درمان است. اما بیمه درمان پایه مانند بیمه تأمین اجتماعی تنها بخشی از هزینه‌های پایه درمان را پوشش می‌دهد و در بسیاری از موارد سقف پوششی این بیمه نمی‌تواند همه نیازهای بیمه شدگان را برطرف کند. اینجاست که بیمه تکمیلی با پوشش‌های گسترده‌تر می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

در حال حاضر بیمه تأمین اجتماعی به عنوان یک بیمه پایه برای مشاغل اجباری است و بسیاری از افراد از خدمات بیمه پایه استفاده می‌کنند. اما آیا استفاده از بیمه تکمیلی نیز اجباری است؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 بیمه تکمیلی چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به مسئله بیمه تکمیلی بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با بیمه تکمیلی آشنا شویم. بیمه‌های تکمیلی که در انواع مختلف توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود به‌عنوان تکمیل کننده هزینه‌های درمانی بیمه نامه‌های درمانی پایه می‌تواند در کنار شما در جبران هزینه‌های درمانی باشد.

در واقع بیمه تکمیلی همانطور که از نام آن پیداست، خدماتی را پوشش می‌دهد که تحت پوشش بیمه پایه مانند بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارد و در واقع خدمات بیمه پایه را تکمیل می‌کند. از آنجایی که خدمات بیمه پایه معمولاً بسیار محدود است، استفاده از بیمه تکمیلی در سال‌های اخیر و با توجه به رشد هزینه‌های درمانی به یک نیاز همگانی تبدیل شده است.

 بیمه تکمیلی اجباری است یا اختیاری؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد شاغل و کارفرمایان با آن رو به رو می‌شوند این است که آیا بیمه تکمیلی اجباری است؟ در این مورد باید بگوییم تنها بیمه اجباری برای مشاغل، بیمه تأمین اجتماعی است. علاوه بر بیمه تأمین اجتماعی، بیمه شخص ثالث نیز برای تمامی صاحبان خودروها اجباری است.

به جز این دو مورد، هیچکدام از خدمات بیمه‌ای، به خصوص بیمه درمان تکمیلی، اجباری نیست و کارفرمایان یا افراد شاغل می‌توانند به صورت اختیاری برای خرید بیمه تکمیلی اقدام کنند. کارفرمایان می‌توانند برای استفاده از خدمات ویژه بیمه درمان تکمیلی، کارمندان خود را به همراه اعضای خانواده با استفاده از طرح بیمه تکمیلی گروهی تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی آسماری که یکی از بهترین بیمه‌های تکمیلی ایران است قرار دهند.

 بیمه تکمیلی بخریم یا نه؟

با توجه به اینکه خرید بیمه تکمیلی اجباری نیست، بسیاری از افراد در تهیه این بیمه نامه دچار شک و تردید می‌شوند. مهم‌ترین مسئله این افراد معمولاً حق بیمه تکمیلی است که باید ماهانه پرداخت شود. با این حال نگاهی کوتاه به لیست مزایای بیمه تکمیلی نشان می‌دهد که پرداخت این حق بیمه در واقع یک سرمایه گذاری بلند مدت است. از طرفی هزینه‌های درمانی در طی چند ساله گذشته رشد چند برابری داشته‌اند و در سال اخیر نیز شاهد رشد بیش از 30 درصدی در هزینه‌های خدمات درمانی بودیم.

نکته دیگری که نباید فراموش شود ضعف بیمه‌های پایه در پوشش خدمات پرکاربر مانند دندان پزشکی، هزینه‌های بستری، آمبولانس، انواع جراحی، هزینه‌های پاراکلینیکی و آزمایشگاهی و ... است.

در چنین شرایطی خرید بیمه تکمیلی می‌تواند با پوشش بسیاری از هزینه‌های درمانی در بلند مدت یک انتخاب کاملاً مقرون به صرفه باشد. برای مثال سقف پوشش بیمه پایه برای خدمات دندان پزشکی به حدی محدود است که عملاً فقط در موارد بسیار پیش پا افتاده می‌توان از آن استفاده کرد. در مقابل اما با استفاده از بیمه تکمیلی دندان پزشکی می‌توانید از پوشش کامل دندان پزشکی به جز خدمات زیبایی با سقف پرداخت مناسب در بهترین مراکز درمانی ایران بهره مند شوید.

 چگونه می‌توانیم بیمه تکمیلی تهیه کنیم؟

به طور کلی خدمات بیمه درمان تکمیلی در شرکت‌های بیمه‌ای به سه دسته بیمه تکمیلی انفرادی، گروهی و خانوادگی تقسیم می‌شود. افراد مختلف براساس شرایط خود می‌توانند از خدمات بیمه درمان تکمیلی طبق نیاز خود استفاده کنند.

در بین سه دسته بیمه تکمیلی، بیمه تکمیلی گروهی مزایای بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد و مناسب شرکت‌های با حداقل 50 نفر است. البته در صورت استفاده از بیمه درمان تکمیلی گروهی آسماری می‌توانید با حداقل 15 نفر نیز بیمه گروهی دریافت کنید.

بیمه تکمیلی خانوادگی نیز مناسب افرادی است که بیمه پایه دارند و می‌خواهند از پوشش‌های بیشتری برای خود و اعضای خانواده بهره مند شوند. بیمه آسماری به عنوان بهترین بیمه تکمیلی ایران این امکان را فراهم کرده تا بدون نیاز به بیمه پایه نیز از خدمات بیمه تکمیلی در بیش از 3000 مرکز درمانی طرف قرارداد بهره مند شوید و همزمان از پوشش بیمه کرونا نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید در کنار بیمه درمان تکمیلی از بیمه مسئولیت که یکی دیگر از بیمه نامه‌های پرکاربرد در مشاغل حساس مانند مهندسی و پزشکی است استفاده نمایید. اگر نمی‌دانید بیمه مسئولیت چیست توصیه می‌کنیم حتماً به صفحه بیمه مهندسی در سایت آسماری سر بزنید.

 بیمه آسماری، بهترین بیمه تکمیلی در ایران

در این مقاله به سؤال مهم آیا بیمه تکمیلی اجباری است، پاسخ دادیم. بیمه تکمیلی اجباری نیست با این حال به دلیل امکانات فراوان و پوشش‌های بسیار بیشتری که نسبت به بیمه پایه دارد به یک نیاز اساسی برای افراد، کارمندان و خانواده‌ها تبدیل شده است.

شرکت بیمه آسماری با پشتوانه بیمه کمک رسان ایران SOS و همکاری با بیش از 3000 مرکز درمانی، ارائه بالاترین سقف خدمات درمانی، تهیه بیمه تکمیلی بدون بیمه پایه، ارائه بیمه تکمیلی به شرکت‌هایی با حداقل 15 نفر و امکان پرداخت اقساطی حق بیمه، بهترین بیمه تکمیلی در ایران است.

اگر قصد تهیه بیمه درمان تکمیلی گروهی یا خانوادگی را دارید همین حالا به سایت بیمه آسماری مراجعه کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha