یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 312928

در حال حاضر، اسیدهای چرب امگا ۳ در میان افرادی که به دنبال روش‌هایی برای بهبود سلامت قلب خود هستند، محبوب شده است اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی ممکن است ماده اصلی برای از بین بردن تومورهای سرطانی باشند.

انفجار سلول‌های سرطانی با چربی سالم

سلامت نیوز:در حال حاضر، اسیدهای چرب امگا ۳ در میان افرادی که به دنبال روش‌هایی برای بهبود سلامت قلب خود هستند، محبوب شده است اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که این مواد شیمیایی ممکن است ماده اصلی برای از بین بردن تومورهای سرطانی باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دریافتند، اسیدهای چرب که معمولا در ماهی‌ها یافت می‌شوند، سلول‌های سرطانی را مسموم کرده و باعث انفجار آنها می‌شوند.


DHA  یا دوکوزاهگزانوئیک اسید ازجمله اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌تواند رشد تومورها را آهسته کند. محققان کشف کردند که مقدار توصیه شده ۲۵۰ میلی‌گرم در روز است اما تقریبا نیمی از وعده غذایی دریایی کمتر از ۵۰ میلی‌گرم در روز نیز فوایدی در مبارزه با بیماری نشان می‌دهد.


محققان بیان کردند که روغن ماهی، با اکسیداسیون سلول‌های تومور را غرق می‌کند و منجر به مرگ سلول می‌شود. آنان توانستند با استفاده از یک مهارکننده متابولیسم لیپید این تاثیر را بیشتر تقویت و امید جدیدی را برای مبارزه و کاهش سرعت سرطان در سراسر جهان ایجاد کنند.


در سطح جهان، تقریبا از هر ۶ مورد مرگ سالانه  یک مورد سرطان است. در سال ۲۰۲۰، پزشکان حدود ۱۹.۳ میلیون مورد جدید سرطان تشخیص دادند و تقریبا ۱۰ میلیون نفر بر اثر بیماری فوت کردند. سرطان پستان زنان به‌عنوان رایج‌ترین نوع سرطان تشخیص داده می‌شود. بااین‌وجود، محققان معتقدند، کمتر از یک نفر از هر پنج نفر، مقدار توصیه شده روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ را مصرف می‌کنند.




DHA موجود در اسیدهای چرب امگا ۳ کلیدی است
محققان در مطالعه جدید، روند این ماده را با استفاده از سیستم کشت سلول تومور سه بعدی آزمایش کردند که نشان می‌دهد در حضور DHA تومورها ابتدا رشد می‌کنند و سپس منفجر می‌شوند. این گروه همچنین یک رژیم غذایی غنی شده با DHA را برای موش‌های دارای تومور ارائه کردند و دریافتند، رشد تومور این موش‌ها در مقایسه با موش‌های دارای رژیم معمولی به‌طور قابل‌توجهی کند شده است.


پروفسور یوان لاروندل از دانشگاه لووین بلژیک می‌گوید: «برخی اسیدهای چرب، سلول‌های تومور را تحریک می‌کنند در حالی که برخی آنها را از بین می‌برند و DHA به معنای واقعی کلمه آنها را مسموم می‌کند.»


وی توصیه کرد: روزانه حداقل ۲۵۰ میلی‌گرم DHA مصرف کنید. اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی ما به‌طور متوسط ‌تامین کننده فقط ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز و بسیار کمتر از حداقل مصرف توصیه شده است.
نتایج این تحقیق در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.

 

منبع:Cell Metabolism

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha