یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 312932

محصول مردانه مشابه با گزینه های زنانه -که بدن را فریب می دهد تا فکر کند باردار است و از این رو، تخمک گذاری را متوقف کند تا بارداری واقعی رخ ندهد-وجود ندارند.

روش های پیشگیری از بارداری برای مردان

سلامت نیوز:محصول مردانه مشابه با گزینه های زنانه -که بدن را فریب می دهد تا فکر کند باردار است و از این رو، تخمک گذاری را متوقف کند تا بارداری واقعی رخ ندهد-وجود ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران - روش های بسیاری برای پیشگیری از بارداری وجود دارند و افراد می توانند گزینه ای که برای آنها مناسب را انتخاب کنند.


اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا "روش های بلند مدت پیشگیری از بارداری برگشت پذیر" فقط برای زنان در دسترس هستند؟ آیا مردان در صورت وجود یک روش پیشگیری از بارداری بلند مدت از آن استفاده می کنند؟


روش های پیشگیری از بارداری چگونه کار می کنند؟

انواع مختلفی از روش های پیشگیری از بارداری برگشت‌پذیر و بلند مدت برای زنان وجود دارند که از آن جمله می توان به قرص ها، پچ ها، ایمپلنت ها و آی‌یودی ها اشاره کرد. قرص از هورمون ها برای سرکوب توانایی تخمک گذاری زن استفاده می کند، از این رو تخمکی برای این که توسط اسپرم بارور شود، وجود نخواهد داشت.
افزون بر جلوگیری از تخمک گذاری، هورمون های موجود در قرص به غلیظ شدن مخاط دهانه رحم کمک می کنند و رسیدن اسپرم به تخمک در صورت تخمک گذاری را نیز دشوارتر می کنند.


پچ ها و ایمپلنت ها دوزهای اندک از هورمون ها را ارائه می کنند که روند تخمک گذاری را به طور مشابه با قرص ها سرکوب می کنند. ابزارهای درون رحمی یا آی‌یودی ها یون های مس یا یک هورمون موضعی را در رحم آزاد می کنند. هورمون مشابه با قرص عمل کرده و با غلیظ کردن مخاط از تخمک گذاری جلوگیری می کند. یون مس مایعات موجود در لوله های رحم و خود رحم را تغییر می دهد و محیطی نامناسب را برای اسپرم ایجاد می کند. اسپرمی که وارد این بخش ها می شود، زنده نخواهد ماند و نمی تواند تخمک را بارور کند.


گفتنی است آی یو دی هورمونی ساختاری دارد که هورمون های موجود در آن از بارداری جلوگیری می‌ کنند و با استفاده از آنها درد و خونریزی شدید در عادت ماهانه نیز کم می شود.


جدا از کاندوم، مردان یک گزینه دائمی برای پیشگیری از بارداری دارند که به نام وازکتومی شناخته می شود. در این شکل از عقیم سازی، جراح برش کوچکی در هر بیضه ایجاد می کند و لوله های کوچک که اسپرم را به مجرای ادرار و خارج از بدن انتقال می دهند را مسدود می کند. این عمل جراحی اجازه نمی دهد اسپرم به مایع منی راه یابد. گاهی اوقات این روش برگشت پذیر بوده، اما بیشتر مواقع دائمی است.
از آنجایی که وازکتومی روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری است، این می تواند انتخابی ناخوشایند برای بیشتر مردان باشد. از این رو، بیشتر مواقع مسئولیت پیشگیری از بارداری به عهده بانوان گذاشته می شود.


پیشگیری از بارداری مردانه

زیست شناسان سالهاست که روی یک روش پیشگیری از بارداری برگشت پذیر و بلند مدت برای مردان کار می کنند که شامل عمل جراحی در قسمتی نزدیک به بیضه ها نشود. پژوهش ها در این زمینه به کندی پیش می روند زیرا عوامل مهم بسیاری باید مد نظر قرار بگیرند. در حالت ایده آل، این روش باید موثر، مقرون به صرفه، راحت برای استفاده، برگشت پذیر پس از توقف استفاده و عوارض جانبی مانند افزایش وزن، مشکلات مرتبط با میل جنسی، آکنه و ... کمتر داشته باشد.


روش های مختلفی وجود دارند که ممکن است به عنوان یک گزینه پیشگیری از بارداری در مردان کار کنند. پژوهشگران رویکردهایی را ارائه کرده اند که بدن را از تولید اسپرم باز می دارد، از خروج اسپرم از بدن جلوگیری می کند، اسپرم را از بارور کردن تخمک باز می دارد، یا سرعت حرکت اسپرم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. پژوهشگران دریافتند که داروهای تزریقی مبتنی بر هورمون موثرترین گزینه هستند، اما به دلایلی مانند بروز عوارض جانبی که در بالا اشاره شد؛ راه حلی ایده آل نیستند، بر همین اساس پژوهش ها در این زمینه ادامه دارند.


پیشرفت در زمینه گزینه های پیشگیری از بارداری خوراکی نیز کاهش یافته است زیرا اشکال خوراکی تستوسترون ممکن است موجب التهاب کبد شده و یک دوز روزانه از آنها به سرعت از بدن پاک شده، از این رو، به دریافت دو دوز در روز نیاز باشد.


هم اکنون در چه نقطه ای قرار داریم

در حال حاضر، چند نسخه مختلف از روش های پیشگیری از بارداری مردانه در مراحل مختلف توسعه قرار دارند. در سال 2019، دارویی به نام Dimethandrolone Undecanoate (DMAU) آزمایشات بالینی را پشت سر گذاشت و به یکی از امیدوارکننده‌ترین گزینه ها تبدیل شد. این دارو از هورمون ها به منظور سرکوب توانایی بیضه برای تولید اسپرم و همچنین تولید تستوستورن استفاده می کند. مشابه با قرص های پیشگیری از بارداری برای بانوان، این داروی مردانه فعالیت یک آندروژن (هورمون مردانه) مانند تستوسترون، و پروژستین را ترکیب می کند و یک بار در روز مصرف می شود. این دو هورمون با هم کار می کنند تا احتمال بروز عوارض جانبی جدی را کاهش دهند.


محصول امیدوارکننده دیگر در سال 2020 معرفی شد. مرکز یو‌سی دیویس هلث در ساکرامنتو، کالیفرنیا از شرکت کنندگان درخواست کرد به فاز دوم مطالعات بالینی برای یک ژل پیشگیری از بارداری مردانه ملحق شوند. هر روز مقدار کمی ژل روی شانه آنها مالیده می شد. این روش با استفاده از یک پروژستین مصنوعی به نام سگسترون استات (Segesterone Acetate) موجب کاهش تعداد اسپرم و کاهش تولید تستوسرتون شد. برای پیشگیری از عوارض جانبی ناشی از کاهش تستوسترون، این ژل حاوی تستوسترون مصنوعی نیز بود.


انتظار می رود بین چهار تا شش ماه طول بکشد تا این ژل تعداد اسپرم مردان را به اندازه ای کاهش دهد که به سطوح پیشگیری از بارداری برسد. در آن مرحله، زوج از ژل پیشگیری از بارداری به عنوان تنها روش پیشگیری از بارداری برای 12 ماه استفاده خواهند کرد. در طول دوره آزمایش، مرد هر ماه معایناتی را انجام خواهد داد و در هر ویزیت تعداد اسپرم و میزان تستوسترون بررسی می شوند.


افزون بر این، انتظار می رود پس از توقف استفاده از دارو حدود چهار ماه طول بکشد تا تعداد اسپرم به سطح عادی باز گردد. پس از 12 ماه، مرد استفاده از ژل پیشگیری از بارداری را متوقف می کند و شرایط وی تا زمانی که تعداد اسپرم به محدوده عادی بازگردد زیر نظر خواهد بود.


چه چیزی کار را به تاخیر می اندازد؟

در حال حاضر، این محصولات جالب توجه وجود دارند، اما هیچ یک از آنها به طور گسترده استفاده نمی شوند و در سطح جهان در دسترس نیستند. چه چیزی مانع از عرضه محصولات پیشگیری از بارداری مردانه می شود؟ پاسخ به این پرسش می تواند بسیار ساده باشد.
توسعه محصولات پیشگیری از بارداری برای مردان که برگشت پذیر باشند و عوارض جانبی کمی داشته باشند، دشوارتر است. و محصول مردانه مشابه با گزینه های زنانه -که بدن را فریب می دهد تا فکر کند باردار است و از این رو، تخمک گذاری را متوقف کند تا بارداری واقعی رخ ندهد-وجود ندارند.
برخی زیست‌شناسان پیش بینی می کنند که هنوز 10 سال تا ارائه یک محصول پیشگیری از بارداری مطمئن برای مردان فاصله داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha