چشم که باز می‌کنیم، نخستین عامل اضطراب، تلفن همراه است؛ به‌ویژه طی دو سال اخیر که متأسفانه حداقل با خبر فوت کسی که از دور یا نزدیک می‌شناخته‌ایم، روبه‌رو می‌شویم. همین نقطه، سرآغاز اضطراب است و تا پایان روز نیز هزار و یک مسأله دیگر می‌توانند زمینه ایجاد اضطراب تازه باشند. برای اینکه بتوانیم تا حدی این اضطراب‌های روزانه را کنترل کنیم، چه راهکارهایی وجود دارد؟

برای کنترل اضطراب چه راهکارهایی وجود دارد؟

سلامت نیوز: چشم که باز می‌کنیم، نخستین عامل اضطراب، تلفن همراه است؛ به‌ویژه طی دو سال اخیر که متأسفانه حداقل با خبر فوت کسی که از دور یا نزدیک می‌شناخته‌ایم، روبه‌رو می‌شویم. همین نقطه، سرآغاز اضطراب است و تا پایان روز نیز هزار و یک مسأله دیگر می‌توانند زمینه ایجاد اضطراب تازه باشند. برای اینکه بتوانیم تا حدی این اضطراب‌های روزانه را کنترل کنیم، چه راهکارهایی وجود دارد؟


نفس عمیق بکشید
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، نفس عمیق، یکی از راهکارهای سریع کنترل اضطراب است. از سوی دیگر، شیوه نفس کشیدن شما، بیانگر میزان اضطراب شماست. به این معنا که نفس‌نفس زدن، یکی از نشانه‌های اضطراب است. برای کنترل اضطراب از راه بینی، دم عمیق داشته باشید. سپس از راه دهان، با تمام نیرو، بازدم را انجام دهید. برای تخلیه اضطراب، بازدم می‌تواند صدادار و با خروج حجم زیادی هوا باشد. این کار را 10 بار انجام دهید.
 
آرام‌تن باشید
اگر روان برای مقابله با اضطراب آماده باشد، کمتر دچار آسیب می‌شوید. انجام روزانه ورزش‌های «آرام‌تنی» مانند ورزش‌های افزایش تمرکز ذهن و... می‌توانند به افزایش توان روانی کمک کنند. افزایش تمرکز ذهن، حجم توده خاکستری مغز را افزایش داده و به این ترتیب امکان تسلط بر رفتار، به‌ویژه در شرایط اضطرابی بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، یاد می‌گیریم که چگونه از افکار منفی فاصله بگیریم.
 
ذهن را خالی کنید
میز شلوغی را تصور کنید که قرار است از میان همه وسایل روی آن، خودکاری را پیدا کنید. حالا فکر کنید علاوه بر اینکه شما باید خودکار را پیدا کنید، باید آن را به سرعت پیدا کرده و از آن استفاده کنید. میزان اضطراب شما چقدر خواهد بود؟ ذهن ما هم مانند همان میز است. اگر شلوغ و درهم و آشفته باشد، علاوه بر اینکه انجام کارها به تعویق می‌افتد ممکن است کارهای مهم را در شلوغی ذهن فراموش کنیم و وقتی به یاد آنها بیفتیم که دیگر دیر شده باشد. ذهن آشفته، زمینه‌ساز اضطراب است. بنابراین کارهای روزانه، هفتگی و ماهیانه را بر اساس اولویت و ضرورت، جایی یادداشت کنید. بعد از انجام هرکدام روی آن خط بکشید. با اتمام کارها، خواهید دید که اضطراب شما برطرف خواهد شد.
 
به خودتان توجه کنید
هر روز، حتماً به زمانی نیاز دارید که به خود شما تعلق داشته باشد. در این زمان فقط به کار مورد علاقه خود رسیدگی کنید. این کار باعث بالا رفتن سطح ترشح هورمون‌های شادی و کاهش اضطراب در شما خواهد شد.
 
خاموش کنید
اگر میزان اضطراب شما بالاست و نمی‌توانید آن را به هر شکل ممکن کنترل کنید، با خودتان خلوت کنید. به گوشه‌ای بروید و تلفن همراه، لپ‌تاپ، تلویزیون، رادیو و... را خاموش کنید. موسیقی ملایمی گوش کرده و سعی کنید ذهن خود را از هر فکری آزاد کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha