یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 31300
سلامت نیوز :- با توجه به سرفصل‏های در نظرگرفته‌شده و ترتیب ارایه مطالب مرتبط با دانش تغذیه در ستون خوراك‏بان، ابتدا با بررسی برخی اصول اساسی و ذكر مقدمات بحث، از اهمیت توجه به نسبی بودن امور تغذیه‏ای در افراد مختلف سخن راندیم و با اشاره به نقش تامین كافی مواد تغذیه‏ای شناخته‏شده مانند پروتئین‏ها، املاح و ویتامین‏ها در ایجاد و حفظ سلامتی جسم و روان هر فرد و تاثیر بی‌چون‌وچرای تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به بیماری‏های گوناگون، مخصوصا بیماری‏های مزمن و صعب‏ العلاجی همچون دیابت، انواع سرطان و بیماری‏های قلب و عروق، راه‌های دستیابی به این مواد مغذی را در كنار توجه به مقدار كالری دریافتی روزانه و كنترل وزن از طریق انتخاب یك منو غذایی سالم برشمردیم.

با این اوصاف قبل از ورود به مبحث «نقش تغذیه در درمان بیماری‏ها» بهتر دیدیم در تكمیل مطالب مرتبط با نقش پیشگیرانه تغذیه صحیح و كنترل‏شده در كاهش امكان ابتلا به بیماری‏های گوناگون و اهمیت توجه به برنامه غذایی مورد استفاده در تمامی ادوار زندگی مخصوصا در سنین كودكی، نوجوانی و جوانی در این راستا، با نگاهی اجمالی بر اهم نكات قابل‏بحث تغذیه‏ای در هر دوره، اهمیت آموزش و رعایت اصول تغذیه سالم را از سنین پایین‏تر كمی پررنگ‏تر كنیم، چرا كه با استفاده از روش‌های آموزشی و پیشگیرانه و سرمایه‏ گذاری در این بخش، همان‌طور كه قبلا هم گفته‏ایم، می‌توان به كاهش آمار قابل‏ توجهی در میزان ابتلا به بیماری‏های ذكرشده دست یافت و از هزینه‌های مالی و روحی ناشی از روند درمانی افراد و جامعه كاست.
2- زندگی هر فرد از دوران جنینی آغاز می‌شود (بررسی نقش تغذیه پیش از آن را به زمانی دیگر موكول كردیم) و رشد و تغذیه جنین صددرصد به میزان منابعی بستگی دارد كه مادر در اختیار جنین در حال شكل‏ گیری قرار می‌دهد.

 به همین دلیل در چند قسمت پی‏درپی، نحوه تغذیه صحیح در دوران بارداری را بررسی كردیم و به دنبال آن، تغذیه نوزاد متولدشده را هم كه در ماه‌های اول زندگی فقط و فقط به شیر مادر وابسته است، با بررسی تغذیه مادر در دوران شیردهی پیگیری كردیم و دیدیم كه تا چه حد سلامت طفل شیرخوار با سلامت مادر و تامین مایحتاج غذایی روزانه وی مرتبط است.

بنابراین از این هفته با تقسیم دوران شیرخوارگی از نقطه‏نظر تغذیه به سه بخش تولد تا شش ماهگی، شش ماهگی تا یك سالگی و از یك تا دو سالگی سعی می‌كنیم بحث خود را ادامه دهیم.

3- در شش ماه اول، غذای كودك به شیر مادر، شیر مادر، شیر مادر و شیر مادر محدود می‌شود. این مساله در پی‏ریزی سلامت، رشد و زندگی آینده نوزاد به قدری مهم و موكد است كه با توجه به كم‏رنگ شدن نقش آن در سال‌های اخیر از دیدگاه برخی مادران گرامی، این تكرار الزامی می‏نماید. تنها چیزی كه هم‏اكنون توسط اكثر متخصصان به جز شیر مادر در این دوران تجویز می‌شود، قطره مكمل ویتامین A و D است (آن هم از دو هفته پس از زایمان و به میزان یك میلی‏لیتر در روز معادل 25 قطره)؛

 به نحوی كه در صورت رعایت اصول شیردهی به شكل مرتب و كافی كه در پی خواهیم گفت، حتی مصرف آب هم توصیه نمی‌شود. خوشبختانه میزان ذخیره آهن در دوران جنینی كه در خون‏سازی مداوم سنین رشد مورد نیاز خواهد بود، با تغذیه صحیح مادر در دوران بارداری به قدری است كه در اكثر موارد تا پایان ماه ششم نیازی به استفاده از مكمل آهن نخواهد بود. تغذیه با شیر مادر باید بلافاصله پس از زایمان (در شرایط ایده‏آل حداكثر تا دو ساعت پس از زایمان) با استفاده از كمك پرستاران محترم آغاز شود.

این كار علاوه بر فواید استفاده از آغوز برای تامین و تضمین سلامتی نوزاد، در ادامه روند شیردهی و میزان شیر ترشح‌شده آتی نیز نقش اساسی و اصلی را بازی می‌كند. اصولا این فرآیند یك روند خودكار و خودتنظیم است، به این معنی كه عملكرد سیستم ترشح شیر با میزان شیردهی و تحریك ترشح هورمون‏های دخیل در این قضیه، در اثر میزان مكیدن نوزاد، بستگی مستقیم دارد. به همین دلیل به محض آنكه نوزاد احساس گرسنگی كرد، باید به كودك شیر داد اما از نقطه‏ نظر تقریب زمانی، در ماه اول باید به فاصله هر دو تا سه ساعت یك‌بار به نوزاد شیر داد كه این امر در طول شب هم ادامه دارد.

 اینجاست كه عبارت «بهشت زیر پای مادران است» دوباره به ذهن‌مان خطور می‌كند. ساده‏ ترین علامتی كه می‌تواند نشانگر برخورداری نوزاد از شیر كافی باشد تعداد پوشك‏هایی است كه عوض می‌كنید! شش تا هشت بار تعویض آن در روز می‌تواند تا حدی این موضوع را نشان دهد

. از طرف دیگر پیروی رشد كودك از «منحنی رشد» كه برابر است با اضافه شدن 90 الی 200‌گرم در هفته با استناد به وزن اولیه و جثه وی، از اعتماد بیشتر و قابل ‏اتكاتری در این امر برخوردار است.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha