ما نسبت به بسیاری از کشورها، آمار واکسیناسیون پایین‌تری داریم. تا به حال نزدیک به دو درصد از کل جمعیت کشور ما واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و این رقم در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهای همسایه، آمار ضعیف و پایینی است، اما به هر حال امیدواریم که واکسیناسیون سرعت گرفته و خطر ابتلا و مرگ‌و‌میر هرچه زودتر به صفر برسد.

پیش و پس از دریافت واکسن کرونا باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

سلامت نیوز: ما نسبت به بسیاری از کشورها، آمار واکسیناسیون پایین‌تری داریم. تا به حال نزدیک به دو درصد از کل جمعیت کشور ما واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و این رقم در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهای همسایه، آمار ضعیف و پایینی است، اما به هر حال امیدواریم که واکسیناسیون سرعت گرفته و خطر ابتلا و مرگ‌و‌میر هرچه زودتر به صفر برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، در این بین نقل‌قول‌های درست و غلط بسیاری درباره مراقبت‌های قبل و بعد از واکسیناسیون شنیده‌ایم؛ اطلاعاتی که گاهی درست مخالف یکدیگر است و همین موضوع باعث سردرگمی می‌شود. بنابراین به صفحه «سازمان بهداشت جهانی» یا (WHO) مراجعه کردیم تا ببینیم آمادگی‌های لازم برای پیش و پس از دریافت واکسن کرونا چیست.

چند قدم پیش از واقعه
این روزها نگرانی برای تزریق واکسن، یکی از دغدغه‌های اصلی است؛ به‌ویژه اینکه اخبار ضد و نقیضی هم درباره واکسن و عوارض آن شنیده و می‌شنویم. این مسأله باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین برای آنکه از هرگونه محرک جسمی و روانی به دور باشید و با آرامش برای دریافت واکسن آماده شوید، به این موارد دقت کنید:
1- آگاهی: درباره واکسن‌های مختلف در دسترس - در کشور ما بعضی از واکسن‌ها در دسترس نیست، مانند واکسن فایزر- از منابع درست اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا برای تزریق یا عدم تزریق واکسن تصمیم بگیرید. به این دلیل که تزریق بعضی از انواع واکسن‌ها می‌تواند برای بعضی افراد عوارضی را به دنبال داشته باشد. اگر تحت‌نظر پزشک هستید، حتماً پیش از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنید.
2- منبع: این نکته بسیار مهم است که واکسن را فقط باید در مراکز مشخص شده دریافت کنید. به این دلیل که شرایط نگهداری واکسن‌ها باید مناسب باشد تا فاسد نشود. بنابراین از تزریق واکسن در غیر از مراکز مشخص شده، پرهیز کنید.
3- انتخاب: نزدیک‌ترین مرکز برای تزریق واکسن را انتخاب کنید. این کار کمک می‌کند تا دچار خستگی نشده و با حال خوب و بدون خستگی واکسن دریافت کنید.
4- آمادگی: ممکن است بعد از دریافت واکسن - به‌ویژه 48 ساعت اول - علائمی داشته باشید. بنابراین از روز قبل حمام کرده و شرایط را حداقل برای 48 ساعت استراحت کامل، مهیا کنید. برای مثال مرخصی از محل کار، انجام خریدهای ضروری، تدارک ناهار و شام و...
 
در روز واقعه چه کار کنیم؟
روز دریافت واکسن برای شما روز بسیار مهمی است. طبیعی است که کمی اضطراب خواهید داشت. اما سعی کنید آن را از خودتان دور کنید تا سیستم ایمنی بدن کاملاً فعال و آماده شود. به این دلیل که پس از دریافت واکسن سیستم ایمنی، کار دشواری را پیشرو دارد. به این موارد دقت کنید:
1- پیامک: تا پایان دریافت واکسن، پیامک اعلام زمان و مکان اعلام شده برای دریافت واکسن را از تلفن همراه پاک نکنید.
2- اطلاعات: کارت ملی و برای احتیاط بیشتر، شناسنامه خود را به همراه ببرید.
3- شناسایی: فاصله زمانی و مکان دریافت واکسن را شناسایی کنید. به این ترتیب برای آنکه سروقت در محل حاضر باشید، زمان حرکت از منزل و بهترین مسیر را انتخاب کنید.
4- ماسک: در تمام طول مدتی که در انتظار دریافت واکسن هستید و در حین تزریق واکسن، ماسک بزنید. بهتر است از دو عدد ماسک یا یک عدد ماسک ( N 95) استفاده کنید.
5- ضدعفونی‌کننده: اسپری الکل یا دستمال ضدعفونی‌کننده به همراه خود داشته باشید و پس دریافت واکسن، دست‌ها را ضدعفونی کنید.
6- لباس مناسب: برای اینکه کار تزریق واکسن به ‌راحت انجام شود، لباس راحت بپوشید. آستین بلوز باید کوتاه بوده یا آستین بلوز به ‌راحتی بالا برود.
7- استراحت: بعد از تزریق واکسن باید به مدت 20 دقیقه در همان مکان بنشینید. بعد می‌توانید محل دریافت واکسن را ترک کنید.
8- تغذیه: آبمیوه شیرین و یک لقمه نان و پنیر همراه خود داشته باشید و بعد از دریافت واکسن و ترک محل مورد نظر، این خوراکی‌ها را مصرف کنید.
 
پس از واقعه چه می‌شود؟
بسته به نوع واکسن، ویروس ضعیف شده یا مُرده کرونا، وارد بدن می‌شود. بنابراین طبیعی است که سیستم ایمنی بدن به ورود این ویروس واکنش نشان دهد. بدن افراد مختلف، واکنش‌های مختلفی داشته و شدت و ضعف آن نیز متفاوت است. البته این نشانه‌ها، طبیعی است. اما در صورتی که شدت یافت، به پزشک مراجعه کنید.
1- تورم، درد، قرمز شدن پوست و بافت در ناحیه‌ تزریق واکسن. با کمپرس سرد و گرم به شکل متناوب، می‌توانید به تخفیف عارضه کمک کنید.
2- تعرق یا تب که ممکن است تب خفیف یا شدید باشد
3- سردرد (خفیف یا شدید)، خستگی و ضعف عمومی
4- درد مفصل‌ها و درد عضلانی.
* ممکن است نشانه‌هایی مانند حالت تهوع، بی‌حالی شدید، واکنش‌های حساسیتی، سرگیجه و اختلال در تنفس نیز در شما بروز کند. اگر این نشانه‌ها شدید باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha