یک فعال محیط زیست ضمن انتقاد از فعالیت معدن «سنگ سبز» در حریم شهری تهران گفت: متاسفانه مسیل رودخانه‌ای که در نزدیکی این معدن واقع شده است به‌دلیل سنگ‌ریزه‌ها و خاک‌های حاصل از فعالیت‌های معدنی مسدود شده است.

انتقاد نسبت به فعالیت معدن «سنگ سبز» در حریم شهری تهران/سیل‌بند رودخانه نزدیک معدن مسدود شد

سلامت نیوز:یک فعال محیط زیست ضمن انتقاد از فعالیت معدن «سنگ سبز» در حریم شهری تهران گفت: متاسفانه مسیل رودخانه‌ای که در نزدیکی این معدن واقع شده است به‌دلیل سنگ‌ریزه‌ها و خاک‌های حاصل از فعالیت‌های معدنی مسدود شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،محسن غضنفری، ضمن اشاره به اینکه بیش از یک سال است که فعالیت‌های معدن‌کاری در معدن «سنگ سبز» توچال که بین درکه و کوه فراز واقع شده، آغاز شده است، اظهار کرد: این معدن از قدیم وجود داشته است و فعالیت معدنی نیز کم و بیش در آن انجام می‌شد اما به‌دلیل آنکه این معدن در حریم شهری واقع شده است، چندین سال قبل فعالیت آن را متوقف کردند اما این توقف فعالیت دیری نپایید و مجدد طی یک سال اخیر فعالیت‌های معدن‌کاری در معدن «سنگ سبز» از سر گرفته شد.


وی ادامه داد: این معدن نه‌تنها در حریم شهری است و فعالیت‌های معدنی در حریم شهری ممنوع است بلکه مشکلات زیست محیطی متعددی را به‌دنبال داشته است. برای مثال در نزدیکی معدن «سنگ سبز» رودخانه‌ای قرار دارد که کل سنگ‌ریزه‌ها و خاک‌های این معدن به رودخانه راه پیدا کرده و محل عبور سیلاب را مسدود کرده است. 


این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه علاوه بر این‌ها حوضچه‌های سد مانندی در رودخانه قرار دارد که به‌عنوان سیل‌بند از آن‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: درحال‌حاضر این سیل‌بندها پر از سنگ‌ریزه شده است و در واقع کارآیی خود را از دست داده‌اند.


غضنفری در ادامه گفت: از آنجایی که این معدن در نزدیکی منطقه مسکونی واقع شده است، آلودگی صوتی ناشی از آن آسایش شهروندان منطقه را برهم زده است و از سویی دیگر منظره گردشگری منطقه درکه و توچال را نیز از بین برده است.


دبیر شورایاری محله هزارسنگ با بیان اینکه انجام فعالیت‌های معدنی در فاصله کمتر از ۱۰۰۰ متر از منطقه مسکونی جای تعجب دارد، اظهار کرد: ما با شهرداری و شورای شهر تهران نامه‌نگاری کرده‌ایم و حتی قرار شد که شهرداری مسیل رودخانه را لایروبی کند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.


لازم به ذکر است، حدود یک سال گذشته مسئول وقت اداره حفاظت محیط زیست استان تهران در بازدیدی از معدن «سنگ سبز» اعلام کرده بود که اگر معدنی به هر دلیلی جلوی فعالیتش گرفته شده‌ بخواهد مجدد فعالیت خود را آغاز کند باید از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha